فرهادی گفت: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فضا و پرتاب موفقیت‌آمیز چند ماهواره و ارسال موجود زنده به فضا نشانگر عمق پیشرفت‌های کشور در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی پیامی به چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران گفت: فناوری‌های مختلف هوافضا از جمله آخرین پیشرفت‌های بشر در علوم و فنون است و همان طور که در سند جامع توسعه هوافضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده، این فناوری کاملاً دانش بنیان بوده و از منظر اسناد بالادستی به عنوان یکی از اهداف بخش نظام علم و فناوری می‌باشد که نقش مؤثری در توسعه دیگر فناوری‌های اولویت‌دار کشور دارد.

وی ادامه داد: در بخش فضا در حال حاضر بیش از 50 کشور دنیا دارای ماهواره مستقل بوده و 9 کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران دارای ماهواره مستقل در فضا می‌باشند. درآمدزایی 300 میلیارد دلاری این فناوری نشان از توسعه روزافزون آن در حوزه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی دارد. البته جمهوری اسلامی ایران با پرتاب ماهواره امید و استقرار آن در فضا، جز ده کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره می‌باشد.

وی در ادامه گفت: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فضا و پرتاب موفقیت‌آمیز چند ماهواره و ارسال موجود زنده به فضا، نشانگر عمق پیشرفت‌های کشور در این حوزه است که با توجه به گذشت حدود 20 سال از اولین "کنفرانس فضایی و کشورهای در حال توسعه" که در سال 1374 در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد‌، بیانگر آن است که صنعت فضایی در آستانه یک جهش قرار گرفته و اگر سازوکارهای آن فراهم شود در سال‌های آتی این فناوری که غرور ملی را نیز تقویت می‌کند، کشور را به قله‌های رفیع‌تر فضایی خواهد رساند.

فرهادی تصریح کرد: اگر به رشد سریع مخابرات ماهواره‌ای، مشاهده زمین از فضا، ناوبری، مسائل زیست محیطی و پیش بینی زلزله از طریق سامانه‌های فضایی توجه شود، لزوم سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این حوزه مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به حوزه تحقیقات فضایی دارد که امیدواریم دانشمندان و محققان این حوزه با فعالیت‌های مضاعف برای پیشرفت کشور تلاش کنند وزارت علوم نیز مساعی خود را برای این حرکت به کار خواهد گرفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار