در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ؛

"ویلیام برنز": شکافهای زیادی در مذاکرات با ایران وجود دارد که باید از بین برود

"ویلیام بیل برنز"، مقام سابق آمریکایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ؛ روابط آمریکا و اسرائیل را بسیار حائز اهمیت دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، ویلیام برنز که در فاصله سال های 2011 تا 2014 معاون وزیر امورخارجه آمریکا بود در گفتگو با این شبکه گفت : یکی از علل اقدامات عربستان سعودی در منطقه در حوزه‌هایی از قبیل سوریه و گروه داعش رقابت با ایران است. بنابراین می‌بینیم که ترکیبی از عوامل، در موضع گیری های عربستان سعودی دخیل است.

برنز مدعی شد باید به صراحت گفت که رفتار ایران از بسیاری جهات مهم، تهدیدی برای ما و دوستان ما در منطقه است. در بطن این راهبرد، بسیار حائز اهمیت است که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شویم زیرا این وضع سبب افزایش تصاعدی همه مخاطراتی می شوم که درباره منطقه به آن اشاره کردم. من اعتقاد راسخ دارم که بهترین راه موجود برای حل مسئله  هسته ای ایران، حل و فصل موضوع از طریق مذاکرات قوی است. به نظرمن، رسیدن به این راه حل امکان پذیر است اما به هیچ وجه به معنای آن نیست که حتما چنین اتفاقی رخ خواهد داد. مسائلی وجود دارد که در هفته های آینده باید به آن پرداخته شود.

برنز در ادامه گفت: فکر می کنم رسیدن به توافق هسته ای امکان پذیر است زیرا ما در کنار وجود اهرم فشار و تحریم، نشان دادیم حاضریم به صورت جدی مذاکره کنیم و با شرکایمان در قالب گروه موسوم به 1+5 تعامل داشته باشیم تا به راه حلی برسیم که براساس آن ، به ایران اجازه داده شود برنامه هسته ای صلح آمیز تحت نظارت های جدی برای مدت طولانی داشته باشد. بنابراین من فکر می کنم رسیدن به چنین توافقی امکان پذیر است.

برنز در ادامه گفت: ما در توافق نامه موقت که در پایان سال 2013 حاصل شد توانستیم نشان بدهیم که دو طرف می توانند به این توافق نامه پایبند باشند و به تعهدات خود عمل کنند. به نظرم، این رویه توانسته است پایه و اساسی بسیار قوی برای مذاکرات بسیار دشوارتر جامع بوجود بیاورد که در حال حاضر در جریان است. برای اینکه توافق نامه ای بلندمدت بوجود بیاید باید این درک وجود داشته باشد که این توافق برای مدت طولانی است و دربرگیرنده نظام بسیار جامع و فراگیر بازرسی است. باید  در این توافق نامه به صراحت اعلام شود که اگر این توافق نامه نقض شود، چه عواقبی متوجه طرف نقض کننده خواهد  بود و تحریم ها به سرعت بازگردانده خواهد شد.

برنز در ادامه گفت یکی از چالشهای مطرح در مسیر رسیدن به توافق همین مسئله است که تحریمها به صورت مرحله ای برداشته شود و اینکه اگر موردی نقض شود، به روشنی مشخص شود که چه وضعی پیش خواهد آمد. شماری از میهمانان برنامه شما درباره این نکته مهم سخن گفته اند که حداقل یک بازه زمانی یک ساله برای رسیدن به نقطه فرار هسته ای (برای ایران) وجود داشته باشد. باید تدابیر گسترده بازرسی ها وجود داشته باشد تا اینکه اگر رهبری ایران تصمیم بگیرد از این توافق هسته ای خارج شود، زمان کافی برای ما وجود داشته باشد تا اولا این کار را شناسایی کنیم و سپس اقدام کنیم. 

برنز در ادامه گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا در کنار شرکای بین المللی اش بتواند توافقی قوی به دست بیاورد که کلیات آن را توضیح دادم، می تواند دستاورد مهمی باشد. همانطور که گفتم این توافق باید در دل راهبردی بزرگتر باشد که به دیگر ابعاد رفتار ایران بپردازد. در عرصه هسته ای، مذاکرات بهترین گزینه  مطرح است.

برنز در خصوص شمار سانتریفوژها گفت: من نمی خواهم به جزییات توافقی بپردازم که در حال حاضر در جریان است و مذاکرات درباره آن ادامه دارد. به هرحال، این نکته بسیار حائز اهمیت است که تاجایی که ممکن است توافق نامه ای حاصل شود که بیشترین طول بازه زمانی را داشته باشد. هرچه این بازه زمانی طولانی تر باشد بهتر است. در این مدت می توان محدودیت های شدید بین المللی وجود داشته باشد و سازوکارهای بازرسی های فراگیر وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ایران به سمت فرار هسته ای نرود.

برنز در ادامه گفت: هرچه این زمان طولانی تر باشد بهتر است. من نمی دانم رقم جادویی برای این مسئله چیست. مقامات دولت آمریکا نیز در این خصوص صحبت کرده اند. آنها گفته اند که این عدد باید دو رقمی باشد. فکر می کنم دوازده سال نقطه شروع منطقی باشد. کاری که باید انجام شود این است که این بازه زمانی تا حد امکان طولانی تر شود و اطمینان حاصل شود که بازه زمانی یک ساله در این مدت حفظ شود.

برنز در خصوص گزینه نظامی گفت: این کار می تواند به همه واکنش های فوق منجر شود. اگر به گفته های کارشناسان زیادی نگاه کنید که در این حوزه سخن گفته اند اگر علیه مراکز هسته ای حمله نظامی شود، بی تردید برنامه هسته ای ایران دو یا سه سال و یا بیشتر ، این برنامه به تاخیر خواهد افتاد. اما درعین حال ، این کار سبب خواهد شد برنامه هسته ای ایران زیرزمینی شود. باتوجه به اینکه ایجاد ائتلاف برای حمایت از فشارهای اقتصادی علیه ایران در قالب تحریم ها، بسیار طاقت فرسا بوده است، وضع منطقه بدتر خواهد شد بویژه در حالی که همین حالا نیز بی ثباتی در منطقه بسیار زیاد است. البته واکنشها به این مسئله به شرایط زمانی بستگی دارد و اینکه در چه موقعی رخ بدهد. ممکن است این حمله نظامی زمانی رخ بدهد که توافقی حاصل نشود . شرایط بسیار متفاوتی برای این مسئله متصور است. وقتی به گزینه های دیگر نگاه می کنیم می بینیم که به نظر من، بهترین گزینه ، رسیدن به توافق از طریق مذاکرات قوی است.

برنز در خصوص وزیر خارجه ایران گفت: او (ظریف) دیپلماتی ماهر است. من در طول سالها ، احترام زیادی برای ایرانی هایی قائل شده ام که با آنها تعامل داشته ام. اختلاف هایی وجود دارد. صادقانه باید بگویم نمی دانم که آیا می توان این اختلافها را از بین برد یا خیر. اما همانطور که گفتم این کار، ارزش امتحان کردن را دارد زیرا گزینه های دیگر بسیار خطرناک تر است.

برنز در ادامه گفت: ایران خواهان برداشته شدن سریع تحریمها است. اما موضع آمریکا و شرکای ما این است که برداشته شدن تحریمها به صورت مرحله ای باشد. این موضع، منطقی است و این کار باید به صورت تدریجی انجام شود. یکی از چالشهای مهمی که باید بر آن فائق بیاییم همین مسئله است. مسئله دیگر، ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران است و اینکه ارزیابی ها از زمان رسیدن ایران به فاصله زمانی یک ساله برای فرار هسته ای به چه صورت است. مسائل متعدد پیچیده ای درباره راستی آزمایی وجود دارد. باید مذاکرات در این زمینه به صورت بسیار سختی انجام شود تا اطمینان حاصل شود ما و دیگر کشورهای جامعه بین المللی از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی ، دسترسهای لازم رادر داخل ایران داشته باشند. بنابراین می بینیم که مذاکرات بسیار پیچیده است. به هرحال، پیشرفتهایی حاصل شده است که به ما، امیدهایی می دهد مبنی بر اینکه شاید ممکن باشد به توافق دست پیدا کنیم.

برنز در خصوص اختلاف آمریکا و اسرائیل گفت: درباره تجزیه و تحلیل اسرائیل در این خصوص باید بگویم که در سال های اخیر، رایزنی های بسیار زیادی بین اسرائیل و ایالات متحده در این خصوص درجریان بوده است. به نظرمن، درک مشترک زیادی درباره برنامه هسته ای ایران در اسرائیل  و آمریکا وجود دارد. البته روشن است که اختلاف های دیدگاه ها نیز وجود دارد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به صراحت در این خصوص صحبت می کند. ،

"ویلیام بیل برنز" درپاسخ به سوالی درباره اوضاع عراق گفت: کالین پاول، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا زمانی از من خواست درباره مخاطرات تهاجم نظامی به عراق مطلبی بنویسم.کالین پاول همانند بسیاری از مقامات آمریکا در آن زمان، نگران مسئله عراق بود.

 در فضای دیپلماسی، همواره باید به عواقب مسائل اندیشید. او نگرانی خود را به کاخ سفید اعلام کرد. بحثهایی در داخل دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان بود مبنی بر اینکه با این چالش باید چه کار کرد. عواقب مختلف کارها به صورت دقیق بررسی می‌شد. وقتی در جامعه‌ای بسیار پیچیده همانند عراق وارد عمل می‌شوید باید بدانید عواقب کار چه خواهد بود. جامعه عراق، بسترهای بسیار زیادی برای رشد مسائل فرقه‌ای داشت که بعدا خودش را نشان داد. 

بنابراین وقتی قرار است در چنین جوامعی اقدام شود باید به عواقب کارها اندیشید که کاری بسیار دشوار است. آمریکا عواقب اقدامش در عراق را کمتر از واقع ارزیابی کرد.

مجری شبکه در ادامه این گفتگو پرسید: باتوجه به درسهای فراگرفته شده در عراق و افغانستان، سیاست کنونی آمریکا (درباره اقدامات نظامی) چیست؟

برنز در پاسخ گفت: سخن ما علیه بعد نظامی اقدامات برای رسیدگی به برخی از چالشهای مطرح در منطقه غرب آسیا نیست. مشکلات زیادی وجود دارد که واقعا راه حل نظامی دارند و ایجاب می‌کنند مداخله نظامی وجود داشته باشد. اما در ورود به اقدامات نظامی باید به عواقب کار نگاه کرد و اینکه پس از اقدام نظامی چه وضعی پیش می‌آید و منافع حیاتی ایالات متحده چیست و در چه مواقعی، رهبری ایالات متحده گریزناپذیر است و باید برای بسیج کردن کشورهای دیگر به منظور اقدام، وارد عمل شود. بعدهای متعددی برای تعیین راهبرد در این زمینه ها مطرح است.

مجری این شبکه در ادامه درباره اوضاع سوریه پرسید: آیا تعیین خط قرمز آمریکا برای سوریه بدون بررسی کامل مسائل درست بود؟ در دنیای دیپلماسی گفته می‌شود اگر شما بگویید کاری را انجام می‌دهید باید آن کار را انجام بدهید.

برنز در پاسخ گفت: بله، کلمات مهم هستند. وقتی می‌خواهید موضع گیری کنید، باید دقت کنید. درباره مسئله سوریه، نگرانی مطرح ، تسلیحات شیمیایی سوریه بود که به گونه ای بسیار موفق و البته متفاوت، با آن برخورد شد.

مجری این شبکه پرسید: این نکته مهم است زیرا بسیاری از متحدان آمریکا از اینکه آمریکا تصمیم نگرفت علیه سوریه به علت عبور از خط قرمز، اقدام کند ناراحت شدند و ترسیدند. آیا درس بزرگتری در این مورد درخصوص ورود به اقدامی خاص وجود ندارد که باید به آن توجه داشت؟

برنز در پاسخ گفت: در پاسخ باید بگویم تلاشهای جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در همکاری با روسیه و کشورهای دیگر، تلاشهایی موفقیت آمیز از منظر سیاستهای آمریکا بود زیرا برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه از بین رفت. اگر تسلیحات شیمیایی سوریه باقی می ماند و داعش می توانست به این تسلیحات دست پیدا کند چه وضعی پیش می‌آمد.

برنز در پاسخ به سوالی درباره روابط آمریکا و اسرائیل نیز گفت: روابط آمریکا و اسرائیل بسیار حائز اهمیت است. این روابط برای مردم دو طرف مهم است. مسئله اسرائیل، موضوعی حزبی در داخل آمریکا نیست. قدرت این روابط با اسرائیل بسیار مهم است بویژه در شرایطی که منطقه غرب آسیا با التهاب و مشکلات بسیاری درگیر است. اما اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در چنین شرایطی به آمریکا بیاید مناسب نیست و سبب تضعیف اهمیت روابط آمریکا و اسرائیل می شود و کمکی به روابط نمی کند. زمان این سفر نیز مناسب نیست زیرا در آستانه انتخابات اسرائیل است.

 درباره اقدامات جان کری وزیر امورخارجه آمریکا درخصوص مسئله اسرائیل و فلسطین نیز باید بگویم وی به پیشرفتهایی دست یافته است. وی تلاشهای زیادی در این زمینه انجام داده است. بسیاری از مردم منطقه انتظار دارند او چنین کاری انجام بدهد.باید بخاطر داشت مردم منطقه وقتی درکشوری همانند مصر در میدان تحریر تظاهرات می کردند نوشته هایی در محکومیت اسرائیل در دست داشتند و می خواستند به این مسئله توجه شود. این مسئله برای مردم منطقه مهم است. این مسئله برای فلسطینی ها و امنیت اسرائیل و بسیاری از مردم منطقه اهمیت دارد. آمریکا می تواند نقش منحصر به فردی در این قضیه  و دیپلماسی در این عرصه ایفا کند. آمریکا باید ببیند که آیا می تواند با دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در این قضیه همکاری کند و با بازیگران کلیدی در سراسر جهان در این زمینه تعامل داشته باشد. باید دید آیا می توان به فرایندی رسید که راه حل ایجاد دو کشور مستقل را محقق کند که بسیار درباره آن صحبت می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار