نماينده روسيه در سازمان ملل اعلام کرد آمريکا و انگليس سعی دارند توافقنامه مينسک را بازنويسي و هيئت ناظر سازمان امنيت و همکاری اروپا در اوکراين را به اقداماتی خارج از حيطه اختيارات خود وادار کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، نماینده روسیه در سازمان ملل امریکا و انگلیس را به تلاش برای تغییر اختیارات کنونی سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر مناطق بحران زده شرق اوکراین نظارت می‌کند، متهم کرد.

"ویتالی چورکین" روز جمعه این سخنان را پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع در شرق اوکراین مطرح کرد. در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد "ارطغرل آپاکان"، رئیس تیم نظارتی اعزامی ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا و "هایدی تاگلیاوینی"، نماینده این سازمان در گروه تماس برقراری صلح در اوکراین نیز حضور داشتند.

چورکین افزود: "ما انتظار چنین اتفاقاتی را داشتیم و چندان هم مایل به برگزاری نشستی همانند نشست امروز نبودیم زیرا برخی سعی دارند توافقنامه مینسک را بازنویسی و اقداماتی را به سازمان امنیت و همکاری اروپا و هیئت ناظران آن دیکته و تحمیل کنند که خارج از محدوده اختیارات آن قرار دارد."

سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواسته شد به منظور پوشش سراسر مرز روسیه و اوکراین نظارت خود را گسترش دهد و درباره منابعی که آنها برای اجرای موثر فعالیت خود به آن نیاز دارند پرسش به عمل آمد.

چورکین افزود: "توافقات میسنک تفسیر حدود مرزی را دربر دارند و اختیارات لازم در این زمینه تفویض شده است بنابراین مطرح کردن این مساله در شورای امنیت چه معنایی دارد؟ این اقدام صرفا به این منظور صورت می‌گیرد که تاثیری روانی بگذارد و احتمالا اذهان عمومی را منحرف کند."

وی تاکید کرد "آنها به جای پیگیری خواسته‌‍‌ها در زمینه توقف جنگ و اجرای توافقات مینسک و اجرای ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا به دنبال نتیجه‌ای مبهم هستند."

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود اصلاح ماموریت نظارتی با اعلامیه برلین که ژوئیه گذشته صادر شد هماهنگ نیست. اعلامیه برلین به استقرار مقام‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا در مناطق درگیری در اوکراین منجر شد.

چورکین افزود اگر قرار بود اختیارات سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه گسترش یابد نمایندگان نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین نیز باید به این مذاکرات می‌پیوستند.

دو مقام سازمان امنیت و همکاری اروپا در نشست شورای امنیت گزارش دادند نیروهای کی‌یف و طرفداران روسیه طبق توافق مینسک گام‌‌هایی برای خروج تسلیحات سنگین از خط مقدم درگیری‌ها برداشته‌اند. این توافق که ماه جاری میلادی حاصل شد برقراری آتش بس را نیز دربرمی‌گیرد. با این وجود درگیری‌های پراکنده بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار