خبر تو خبر؛

آیت‌الله هاشمی: مناسب‌تر از "آیت‌الله خامنه‌ای" برای رهبری نداریم/ پدر و مادر سیاست پیدا شد!/ حصر "مجازات" نیست؛ "ایجاد محدودیت" است

تو بسته "خبرتوخبر" این هفته؛ به سراغ استاد همه‌چیزدان دانشگاه تهران رفتیم! و "صادقانه" و "زیبا" با وی درباره اقتصاد "هم‌کلام" شدیم و در جستجویی عجیب! پدر و مادر سیاست را پیدا کردیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در آخرین روز از بهمن‌ماه سال 93، به سراغ هجدهمین بسته از بسته‌های "خبرتوخبر" میریم.

حرفی برای گفتم نیست؛ سرتون رو هم به درد نمیاریم و بدون هیچ مقدمه‌ای ابتدا میریم به سراغ آقا صادق زیباکلام! استاد پر حاشیه و همه‌چیز‌دان دانشگاه تهران!

اقتصاد دولتی؛ مسأله این است

"صادق زیباکلام" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که لااقل یک بار اظهار نظر در بخش‌های مختلف اعم از سیاست خارجی، سیاست داخلی، سیاست قجری، سیاست رضاخانی، فرهنگ، هنر، محیط زیست و... را تجربه کرده است! این بار و در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب "آرمان" تنه به تنه اقتصاد ایران شد! و از چرایی‌های ظهور و بروز فساد در این حوزه گفت و گفت تا در نهایت گریبان "دولتی بودن اقتصاد" را در شکل‌گیری این فساد گرفت.

گزیده اظهارات زیباکلام:

* مساله فساد اقتصادی یکی از جدی‌ترین مشکلات چین است. در همین آخرین کنگره حزب کمونیست که سال گذشته برگزار شد مبارزه با فساد جزو جدی‌ترین اهداف رهبران چین قرار گرفت.

* در چین و اتحاد شوروی سابق که این همه مفاسد اقتصادی رایج است، همگی یک وجه اشتراک دارند و آن هم این است که اقتصاد همه آن‌ها دولتی است. از سوی دیگر در آمریکا، هند، ژاپن، ترکیه، ‌برزیل یا فنلاند که یک‌صدم مفاسد اقتصادی چین و اتحاد شوروی سابق را هم  ندارند، اقتصادهای‌شان دولتی نیست.

* ما بخش خصوصی داریم اما بخش خصوصی ما برای نفس کشیدن و برای بلندشدن و نشستن هم باید از یکی، دو جین نهاد دولتی مجوز دریافت کند.

خبر تو خبر؛

شورای مشورتی؟ خاتمی؟ سیاسی؟!

"عبدالواحد موسوی لاری" عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات که این روزها و بعد از سال‌ها غیبت و مرگ رسانه‌ای، بار دیگر فعال شده- به قول خودش "زیر چتر نظام" و البته با آوردن ان‌قلت در نظارت استصوابی شورای نگهبان"! دلسوزانه قصد حضور در انتخابات آینده مجلس را دارد- در گفتگو با "خبرگزاری ایلنا" شورای مشورتی محمد خاتمی را سیاسی ندانست!
 
گزیده اظهارات موسوی لاری:

* ما می‌خواهيم باب مذاكره را با جريان رقيب باز كنيم تا انتخابات از چارچوب قانونی خارج نشود؛ به جز اين موارد، تماس و ارتباط با مقامات مسئول اعم از اجرايی و نظارتی در دستور كار ما است.

* اصلاح‌طلبان معتقدند كه نقش اصلی در انتخابات بايد بر عهده فعالان و كنشگران هر حوزه انتخابيه باشد؛ يعنی مجمعی از همه تاثيرگذاران حوزه‌های انتخابيه بگويند چه كسی بيايد و كانديدا شود.

* شورای مشورتی خاتمی يک تشكيلات يا حزب سياسی نيست؛ اين شورا يک جمع اصلاح‌طلب متشكل از همه احزاب و جريان‌های اصلاح‌طلب است كه دارای دل‌مشغولی‌های نسبت به سرنوشت كشور است.

خبر تو خبر؛

حصر "مجازات" نیست؛ "ایجاد محدودیت" است

"محسن کوهکن" نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در تاریخ 25 بهمن- سالگرد آغاز حصر سران فتنه- در گفتگو با "باشگاه خبرنگاران"، "حصر" را برای مسببان ایجاد فتنه در سال 88 "محدودیت" دانست و نه "مجازات".

گزیده اظهارات کوهکن:

*اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که بخشی از اصلاح‌طلبان در فتنه 88 حضور پیدا نکردند اما این افراد شهامت ایستادن در مقابل لایه‌های تندروی اصلاحات را نداشتند.

*حصر "مجازات" نیست بلکه "ایجاد محدودیت" است؛ مجازات مساوی با فعل و ترک فعل است که قانون آن را خلاف تصور کرده است.

*اصلاح‌طلبان نگاه ابزاری به دولت دارند و می‌خواهند دولت در قبضه آن‌ها باشد؛ البته اصلاح‌طلبان توانسته‌اند به یمن حضور دولت اعتدال در صحنه باشند.

خبر تو خبر؛

هاشمی در قاب تفصیلی


"آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که سال‌هاست عادت کرده بودیم اظهارات وی را از پشت تریبون همایش‌ها و دورهمی‌های سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بشنویم، این بار قدم در وادی مصاحبه تفصیلی نهاده و در خصوص اظهار نظرات مختلف حول فردی یا شورایی اداره شدن رهبری و بی پروا شدن بنی‌صدر در برابر امام(ره) گفت. 

گزیده اظهارات آیت‌الله هاشمی:

* این نظام با همه مشکلاتی که دارد، بهترین شکل حکومت در نظام های منطقه و حتی جهان است.

* 80 نفر از مجتهدان عادل که دارای همه شرایط هستند و مردم آن‌ها را انتخاب کردند، در خبرگان برای انتخاب و نظارت بر رهبری حضور دارند.

* اول موضوع رهبری فردی یا شورایی بودن مطرح شد و "آیت‌الله خامنه‌ای" از رهبری شورایی حمایت کردند و من هم وقت خواسته بودم که نوبت نرسید و رهبری فردی با اکثریت رأی آورد.

* وقتی "رهبری فردی" رأی آورد، نوبت به انتخاب فرد رسید. خودم را می‌گویم و شاید نظر همه کسانی که رأی دادند همین باشد که کسی مناسب‌تر از "آیت‌الله خامنه‌ای" نبود؛ الان هم همین است.

* در بین روحانیون بهتر از امام(ره) نداشتیم که انقلاب کردیم. حدود 14 سال نبودند و مردم و شاگردانش مبارزه را حفظ کردند و نگه داشتند. امام(ره) که آمدند و انقلاب پیروز شد، بعد از مدتی خواستیم رئیس‌جمهور انتخاب کنیم. نظر ما این بود که در کنار "بنی‌صدر"، آقای بهشتی هم در انتخابات باشد. اما امام(ره) نگذاشتند و جلویمان را گرفتند. شخص امام(ره) با مصلحت‌بینی خودشان جلو ما را گرفتند.

* بنی‌صدر اصلاً در مسائل مشورت‌پذیر نبود. امام(ره) هم فهمیدند و کار به جایی رسید که او- بنی‌صدر- با واسطه به امام(ره) رساند که رأی من در بین مردم از شما بیشتر است. رأی من53 درصد و رای شما 47 درصد است. شما نمی‌توانید به من امر کنید!؛ تا این مقدار جلو رفت. در جنگ وارد شد و اجازه نمی‌داد که نیروهای مردمی بیایند.

* آنچه من می‌فهمم این است که الان مصلحت است که این نظام را حفظ کنیم که راهش انتخابات در محدوده قانون و نظام است.

* در سلول‌های بنیادین، در نانو و در خیلی چیزها که به ما نمی‌دادند، راه پیدا کردیم. خرابی‌های کشور را ساختیم. عراق همان‌گونه مانده و ما کشور را خوب ساختیم. آب‌ها را مهار کردیم و کارهای زیادی کردیم و نمی‌توانیم بگوییم که ایران یک کشور عقب‌افتاده به آن صورت است. اینها در همین نظام و با همین شکل پیش آمده است. اگر عاقلانه‌تر رفتار کنیم، بهتر می‌شویم.

خبر تو خبر؛

سیاست با پدر و مادر!

"حسین مرعشی" عضو ارشد حزب کارگزاران در گفتگو با "خبرگزاری تسنیم" از پدیده‌ای به نام سیاست نام برد که برخلاف تصور عموم، پدر و مادر دارد!. وی همچنین از قدرتمند شدن جناح اصولگرایان در انتخابات بهارستان دهم استقبال کرد.

گزیده اظهارات مرعشی:

*آقای "جهانگیری" یک اتاق فکر دارند که هفته‌ای 2 ساعت به آنجا می‌روم و کمک می‌کنم، به‌صورت پراکنده نیز به بعضی از وزارتخانه‌ها مشورت می‌دهم.

*علاقه ما این است که رقیب ما، جناح اصولگرا هم متحد و منسجم وارد صحنه شوند؛ اگر رقیب ما نیرومند باشد ما نیرومند خواهیم شد.

*من خیلی خیلی امیدوارم که اصولگراها هم ضرورت و هم حساسیت کار را درک کنند و به اختلافات داخلی خود پایان دهند و آن‌ها هم منسجم وارد شوند، همان‌طور که جبهه اصلاح‌طلبان منسجم وارد خواهند شد.

*آقای "نوبخت" در قالب حزب اعتدال و توسعه - به انتخابات مجلس- ورود می‌کنند.

*خیانت عدم‌صداقت و بی‌وفایی است. من اصلاً معتقد نیستم سیاست یک پدیده بی‌پدر و مادر است، اتفاقاً من سیاست را کاملاً اخلاق‌مدار می‌دانم، یعنی سیاستی را که اخلاق در آن نباشد من حداقل ترجیح می‌دهم در آن نباشم.

*جلسات شورای مشورتی در حضور آقای خاتمی به‌صورت ماهانه تشکیل می‌شود ولی جلسات کمیته انتخابات به‌صورت هفتگی تشکیل می‌شود.
 
*اگر زمانی گفتم من از آقای "هاشمی رفسنجانی" مستقل هستم، آن روز، روز پایان زندگی سیاسی من است.

خبر تو خبر؛

گزارش از حسام رضایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار