خبر تو خبر؛

معاینه اصلاح‌طلبان به دست باهنر/ سیم آخر سحرخیز!/ صحه کارگزاران بر لیبرالیسم

تو بسته خبر تو خبر این هفته، به نشانه اعتراض از پای کلاس درس لیبرال‌ها بلند شدیم و به کنفرانس خبری باهنر رفتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 7 آذر به هشتمین بسته از «خبر تو خبر» رسیدیم.

این بار با یک روز تأخیر خدمتتون اومدیم و از هفته آینده همون روز پنجشنبه به حضور شما دوستان شرفیاب خواهیم شد.

«خبر تو خبر» این هفته رو با صحبت‌های وزیر کشور شروع می‌کنیم.

برداشت محدود از فرمایشات رهبر معظم انقلاب

«محمدرضا رحمانی‌فضلی» در همایش نقش خانواده در تحقق تمدن اسلامی، از برداشت محدود مسئولین نسبت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت.

گزیده صحبت‌های رحمانی‌فضلی:

 
*برداشت‌های ما از فرمایشات «مقام معظم رهبری»، محدود به یک سلسله ‌رفتارهای اجتماعی در مورد قشر خاصی از زنان شد و برخوردهای ما نتوانست روح خواسته ایشان را تأمین کند.

*سبک زندگی‌ای كه ماهواره‌ها، اينترنت، نظريه‌ها و تئوری‌ها به دنبال رواج آن هستند تغييرات اساسی را در نگرش‌ها، رفتارهای روزمره و انتخاب‌ها انجام می‌دهد اما آيا ما به سبک زندگی به صورت مبنايی پرداخته‌ايم يا تنها رويكردی هيجانی به آن داشته‌ايم؟

حمایت از لیبرالیسم

«حسین مرعشی»، عضو حزب کارگزاران، در گفتگو با روزنامه «آرمان» از طراحی نقشه راه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم خبر داد؛ وی همچنین به طرز عیانی از لیبرال بودن خود و طیف متبوعش سخن گفت.

گزیده صحبت‌های مرعشی:

*هر چه شفاف‌تر مواضع خود را بگویند(مواضع برخی گروه‌ها در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای)، برای آگاهی ملت و بیمه شدن ایران بهتر است. من نگران نیستم؛ ما به عنوان لیبرال دموکرات از این مسائل نمی‌رنجیم.

*مسأله انتخابات جدا از فرایند کلی فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان نیست و همین الان که اصلاح‌طلبان فعال هستند و جلسه دارند، اثراتش را بر انتخابات می‌گذارد ولی اینکه ستادها چه زمانی شکل می گیرد، ما حتما با هماهنگی با حامیان رئیس جمهور در قالب جبهه متحدی که منجر به پیروزی سال 92 شد تحت رهبری سیاسی آقای خاتمی فعالیت می کنیم.

*میانه روهای کشور فقط در اصولگرایان نیستند و خود اصلاح طلبان هم طیف هستند اینکه می گویم «هماهنگی» منظورم این نیست که سراغ اصولگرایان میانه رو می رویم بلکه در جبهه اصلاحات، با آن برگ هایی بازی خواهیم کرد که به طبع و منزل سیاسی آقای رئیس جمهور نزدیک باشند. در داخل اصلاح طلبان، میانه روها نقش بیشتری در انتخابات آینده برعهده خواهند گرفت.

*شعار ما برای مجلس آینده «حمایت از دولت، همراهی با مردم» است. مجلسی می خواهیم که هم حامی دولت و هم همراه مردم باشد.

التغاط از جنس عطریانفر

صحبت‌های حسین مرعشی درباره لیبرال بودن کارگزاران، «محمد عطریانفر»، دیگر عضو این حزب را بر آن داشت تا در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم»، نسبت به صحبت‌های مرعشی توضیحات تکمیلی ارائه کند؛ البته عطریانفر به قصد درست کردن ابرو، چشم حزب متبوعش را کور کرد! وی همچنین در ارتباط با جدایی «محمد هاشمی» از کارگزاران هم اظهاراتی داشت.

گزیده صحبت‌های عطریانفر:

*آقای «هاشمی» شخصیت محبوبی برای دوستان ما در شورای مرکزی حزب کارگزاران است. حقیقتا اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز از خروج آقای «محمد هاشمی»، دلیل قانع کننده‌ای دریافت نکردند ولی ارتباطات دوستی وی برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.

*اگر به لیبرالیسم به عنوان مکتب سیاسی توجه کنیم، یک برداشت می‌شود و اگر مکتب اعتقادی باشد، برداشت دیگری از آن می‌شود اما اگر برداشت دوم یعنی مکتب اعتقادی منظور شما باشد، باید بگویم کارگزاران نسبتی با مبانی فکر ایدئولوژیک در حوزه لیبرال ندارد. در بحث سیاسی باید تعریف کرد که لیبرالیسم در دستگاه فکری سیاسی برای جمهوری اسلامی چیست.
 
دین سیاست

ما نمی‌خواهیم این دنباله را رها کنیم! چون به محض انتشار مصاحبه «عطریانفر»، «باشگاه خبرنگاران» به سراغ «ابوالقاسم رئوفیان»، عضو جبهه ایستادگی رفت تا از نظر وی در قبال اظهارات عطریانفر که میان «مکتب سیاسی» و «مکتب اعتقادی»، تفوت قائل شده بود، جویا شود.

رئوفیان در واکنش به صحبت‌های عطریانفر، گفت: سیاست ما برخواسته از مبانی و اصول اعتقادی است؛ چه نهضت انقلاب صدر اول اسلام به رهبری حضرت رسول(ص) و چه نهضت عاشورا که البته منجر به انقلاب نشد، همگی سیاسی است و این سیاست منبعث از اعتقادات و باورهاست؛ چون دین اسلام دین سیاست است و به تبع این انقلاب‌ها و نهضت حسینی، انقلاب سال 1357 به رهبری حضرت امام(ره) به وجود آمد. 
 
سیم آخر سحرخیز!

«عیسی سحرخیز»، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت خاتمی، دیگر نتوانست بیشتر از این حقیقت وجودی 2 خردادی‌ها را در لفافه نگه دارد و صحبت‌های وی درباره عدم علاقه اصلاح‌طلبان به حضرت امام(ره) و همچنین برنامه طیف اصلاحات برای حذف نهاد ولایت‌فقیه، واکنش خیلی‌ها را در محکومیت این اظهارات بی‌شرمانه، به دنبال داشت؛ به گزیده‌ای از این صحبت‌ها که در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران» انجام شده، اشاراتی خواهیم کرد.

حمیدرضا ترقی(عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی)


*موضع سحرخیز شبیه مواضع دیگر اعضای اصلاح‌طلب تندرو به ویژه «مجاهدین انقلاب» است که در گذشته هم امثال «آقاجری»، «نجفقلی حبیبی»، مطالبی را پیرامون نگاه جدید و تجدیدنظرطلبی‌شان در مواضع انقلاب بیان کردند.

*به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از جذب عناصر معتدل و مؤمن به آرمان انقلاب اسلامی در کشور مأیوس شده‌اند و با این نوع موضع‌گیری‌ها به دنبال جذب مخالفین نظام هستند.

مهدی فضائلی(فعال رسانه‌ای اصولگرا)

*ما در معارف دینی و آموزه‌های آن داریم وقتی انسانی مسیر گناه و ترک واجبات و انجام محرمات را طی می‌کند، بعد از مدتی به مرحله انکار اصول اعتقادی می‌رسد، تصور من این است که در حوزه سیاسی و نظری چنین اتفاقی برای برخی نیروهای اصلاح‌طلب رخ داده است؛ چرا که این‌ها بخشی از حقایق انقلاب و آموزه‌هایی که در خط حضرت امام(ره) بوده است را انکار می‌کنند.

*اظهارات سحرخیز همه حقیقت و اعتقادات سیاسی فکری این جریان نیست و اگر بخواهند تمام جریان‌هایشان را بگویند، رسواتر از آن چیزی می‌شوند که امروز شاهد آن هستیم.

البته از حق هم نباید بگذریم که برخی چهره های اصلاح‌طلب هم پای کار آمدند و به صحبت‌های سخیف مطرح شده از سوی سحزخیز، واکنش نشان دادند. «مصطفی کواکبیان»، دبیرکل حزب «مردم‌سالاری» و «داریوش قنبری»، از اعضای حزب مزبور، از جمله این افراد هستند.

گزیده صحبت‌های کواکبیان:

*اساس انقلاب ما برپایه اندیشه‌های امام خمینی(ره) استوار است و اساس تفکر اصلاح‌طلبی نیز برگرفته از رهنمودهای معمار کبیر انقلاب است.

*چطور می‌شود اصلاح‌طلبان امام خمینی(ره) را قبول نداشته باشند، اصلاح‌طلبان قبل از آنکه به اصلاح‌طلب بودن خود افتخار کنند به پایبندی به اندیشه‌های امام خمینی(ره) مفتخر هستند و در این مسیر ذره‌ای از اندیشه‌های امام عقب نمی‌نشینند.

گزیده صحبت‌های قنبری:

*در کل اصلاح‌طلبی اندیشه‌ای در چارچوب نظام است و هر گونه حرکتی که به نوعی منجر به نادیده گرفتن اصول و ارزش‌های نظام از جمله اندیشه‌ها و تفکرات امام خمینی(ره) شود با اصلاح‌طلبی در تضاد است.

*اصلاح‌طلبان تابع اندیشه امام خمینی‌(ره) و دنباله‌روی این تفکر هستند و پایه‌های این حزب بر مبنای تفکرات امام خمینی(ره) بنیان نهاده شده است.

روزهای پر کار آقای مهندس!

«محمدرضا باهنر»، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، روز یکشنبه(2 آذر) در نشست خبری ماهانه «جام»، صحبت‌های جالبی را درباره خوش‌خیم بودن نوع اصلاح‌طلبی«محمد فرهادی»، گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم مطرح کرد؛ البته این صحبت‌های باهنر، سبب دلخوری بعضی اصلاح‌طلبان شد. 

گزیده صحبت‌های باهنر:

*متأسفانه معرفی وزرای پیشنهادی به دور خسته‌کننده و باطل کشیده شده بود و نیروهایی که معرفی می‌شدند، کپی هم بودند، البته آدم‌های خوب و متدین و عالمی بودند اما ظرفیت لازم برای تصدی پست وزارت علوم را نداشتند.

*ما توقع نداشتیم که رئیس‌جمهوری که بحث اعتدال را مطرح کردند، در وزارت علوم نیروی اصولگرا قرار دهند.

*فرهادی از جنس وزرای معرفی شده نیست؛ البته خاستگاه او اصلاح‌طلبی است ولی اگر او اصلاح‌طلب بود، باید اصلاح‌طلب خوش‌خیم بود.

2 روز بعد از این صحبت‌ها، باهنر در نشست خبری دیگری که این بار در خبرگزاری «فارس» داشت، صحبت‌هایی را درباره چرخ سانتریفیوژها، انتخباتی شدن فضای کشور، رقیب جدی‌ای به نام اصلاح‌طلبان، مشی سیاسی جبهه پیروان در پیروی از جامعتین و خواستگاه ناطق‌نوری به میان آورد.

گزیده صحبت‌های باهنر:

*ما باید زندگی‌مان را بر این مبنا قرار دهیم که چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و چرخ اقتصاد نیز در راستای اقتصاد مقاومتی بچرخد.

*بنده انتخاباتی شدن فضای کشور را از زمان حاضر مضر می‌دانم. اینکه فعالان سیاسی و دیگر افراد، انتخابات را از الان علم می‌کنند، مفید نیست.

*من به رقبای انتخاباتی و به دوستان نیز گفته‌ام که بیش از یک سال و خرده‌ای تا انتخابات فاصله داریم و مشکلات مملکت کم نیست. مردم حرف‌شان بر روی بیکاری، اقتصاد و مسائل فرهنگی است.

*اصولگرایان در حال حاضر رقیب جدی‌ای به نام اصلاح‌طلبان مقابل خود می‌بینند البته در گذشته دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بودند که رقابت داشتند اما چند وقتی است که افراطیون و جریان انحرافی نیز وجود دارد که باید آنان را نیز مراقبت کنیم.

*در جبهه پیروان، مشی سیاسی ما حرکت زیر سایه جامعتین یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز بوده است؛ ما این مشی را در گذشته داشته‌ایم و الان هم داریم و حالا که به گذشته خودمان نگاه می‌کنیم به عملکرد خود مفتخریم و در آینده هم همین روند را خواهیم داشت.

*خواستگاه آقای ناطق اصولگرایی است و خودش هم این موضوع را قبول دارد ولی ممکن است از من و چند نفر دیگر گلایه‌هایی داشته باشند اما اصولگرا هستند و ما هم فکر می‌کنیم اگر بیایند و فعالیت کنند برای ما خوب است.

تا پنجشنبه هفته بعد... یاحق
 
گزارش از «حسام رضایی»

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.