خبرتوخبر؛

خیال دشمنان در ضربه فنی کردن نظام/ اختلاف «کروبی» با مجاهدین و مشارکتی‌ها

تو بسته خبر تو خبر این هفته؛ زیر آسمان صاف 9 دی قدم زدیم و آن‌ور آبی‌ها را ضربه فنی کردیم!

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در دهمین ماه سال، به ایستگاه سیزدهم «خبر تو خبر» رسیدیم.

در هفته‌ای که گذشت، حال و هوای آسمان سیاست کشورمون، تحت‌تأثیر حماسه 9 دی بود و اظهارات کنش‌گران سیاسی بیشتر حول این حادثه تاریخی می‌چرخید. به خاطر همین هم، حال و هوای «خبر تو خبر» این هفتمون، 9 دییه!

خیلی زود و بدون حاشیه بریم اصل مطلب!

 از 9 دی تا ناطق

«محمدرضا باهنر» دبیرکل «جبهه پیروان» و «جامعه اسلامی مهندسین»، با حضور در خبرگزاری «ایسنا»، درباره 9 دی، حزب «علی لاریجانی» و «ناطق‌نوری» صحبت کرد.
 
گزیده صحبت‌های باهنر:
 
*سران فتنه با یک تیر جمهوریت و اسلامیت نظام را هدف قرار دادند و با طرح توهم تقلب می‌خواستند که خط بطلانی را برروی همه انتخابات‌های جمهوری اسلامی بکشند و بعد از خرداد 88 و به طور مشخص در روز قدس، روز 13 آبان و در نهایت روز عاشورا مواضع خود را بروز دادند.
 
*هیچ گروهی نباید خود را میراث‌خوار 9 دی بداند، 9 دی برای همه مردم ایران است 9 دی یک ثروت بزرگ ملی است که باید حفظ شود و به عنوان عبرت جامعه را واکسینه کند تا از خطرات آینده مصون بماند.
 
*من با آقای «لاریجانی» که صحبت می‌کردم، می‌گفت که من تأسیس‌کننده حزب نیستم، ولی ممکن است که از این حزب حمایت کنم.
 
*ناطق یکی از ظرفیت‌های اصولگرایی کشور است و ما از وی می‌خواهیم که از این ظرفیت استفاده کند ناطق می‌گوید که من احساس وظیفه‌ای برای حضور در صحنه سیاست نمی‌کنم البته امکان دارد که ناطق به رفتار من و جبهه پیروان نقدهایی را داشته باشد که ما همه آن‌ها را می‌پذیریم. 

 

خیال ضربه‌فنی!


«محمدصادق کوشکی» عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، در گفتگوی مشروح با «باشگاه خبرنگاران» از حوادث سال 88 گفت. گفت که در فتنه 88، دشمنان باورشان شده بود که می‌توانند جمهوری اسلامی را ضربه‌فنی کنند.

گزیده صحبت‌های کوشکی:


*خیلی از مردمی که فریب این دو نفر(موسوی و کروبی) را خوردند جوان‌هایی بودند که نه ضد‌انقلاب بودند و نه شورشی آدم‌های معمولی بودند که حس کردند تقلب شده است اما همین آقایان، این‌ها را تحریک به حضور در خیابان‌ها کردند.

*دشمنان در تیرماه 88، باورشان شده بود که می‌توانند جمهوری اسلامی را ضربه‌فنی کنند.

*اصلاح‌طلبی بعد از سال 88 دچار یک خانه‌تکانی شدید شد؛ خیلی از اصلاح‌طلبان به بن‌بست رسیدند، خیلی از اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که باید در روش‌هایشان بازنگری کنند؛ خیلی از اصلاح‌طلبان نتیجه گرفتند که باید از ساختار‌شکنی دست بکشند اما خیلی‌ها هم مصر بودند که ساختارشکن باشند.

*اگر آرای اصلاح‌طلبان به سبد «دکتر روحانی» ریخته می‌شد، وی باید 24 میلیون رأی می‌داشت در حالی که دکتر روحانی 18میلیون رأی آورد. قسمت عمده‌ای از این 18 میلیون کسانی بودند که دوره قبلش به «احمدی‌نژاد» رأی دادند.

*آرای دکتر روحانی خیلی اصلاح‌طلبانه نبود؛ البته پرش نهایی روحانی با رأی اصلاح‌طلبان بود اما سبد رأی اصلی وی با اصلاح‌طلبان نبود؛ خیلی از اصلاح‌طلبان تردید داشتند که وارد انتخابات بشوند یا نشوند.

*صف‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی کهنه و قدیمی شده است؛ ما باید صف‌بندی جدیدی داشته باشیم. صف‌بندی اول؛ موافقان نظام و انقلاب و صف‌بندی دوم؛ کسانی که نظام و انقلاب را قبول ندارند. طیف‌های‌ موافقان نظام و انقلاب متفاوت است؛ در این طیف امکان دارد که آقای «عارف» باشد و در کنارش «آیت‌الله مصباح‌یزدی» هم حضور داشته باشد.



حصر؛ بهترین اتفاق


«مهدی فضائلی» فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفتگوی تفصیلی با «باشگاه خبرنگاران»، حصر سران فتنه را بهترین اتفاق برای اینان دانست؛ فضائلی همچنین از وجود اختلاف میان «کروبی» و مجاهدین و مشارکتی‌ها در مجلس ششم گفت.

گزیده صحبت‌های فضائلی: 

*اگر دشمنان از همان اول می‌آمدند و می‌گفتند که ما می‌خواهیم نظام را ساقط کنیم، خیلی از افرادی که همراهی کردند، این کار را دیگر مرتکب نمی‌شدند.

*وقتی در روز 25 خرداد، برای خلع سلاح به پایگاه بسیج حمله می‌شود، این دیگر اسمش اعتراض مدنی، آرام و اعتراض به نتیجه انتخابات نیست. اگر آقایان «موسوی» و «کروبی» روز 25 خرداد حمله به پایگاه بسیج را محکوم و شروع به مرزبندی می‌کردند، اتفاقات بعدی رخ نمی‌داد.

*اگر خوش‌بینانه بخواهیم نگاه کنیم و بگوییم که تعمدی نبوده و این‌ها(موسوی و کروبی) قصور کرده‌اند، آدم‌هایی که در چنین صحنه‌های حساسی این قدر درک و فهم ندارند که با آشوب‌گران مرزبندی کنند، چگونه می‌توانند در مقام ریاست‌جمهوری قرار بگیرند و چنین مسئولیت سنگینی را بپذیرند.

*در جریان اصلاحات طیف‌بندی گسترده‌ای وجود دارد؛ این طور نیست که این جریان یک‌دست باشد. حتما بخشی از جریان اصلاحات همچنان به ارزش‌های دینی تعلق‌خاطر دارند اما بخش اصلی این جریان که هدایت را عملا در دست خود دارند، در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، شروع به فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب گرفتند.
 
*بین «کروبی» و نیروهای «مجاهدین انقلاب» و «مشارکتی‌ها»، اختلافات خیلی جدی وجود داشت و هر دو طرف همدیگر را قبول نداشتند. نه این جریان کروبی را برای ریاست مجلس ششم قبول داشت و نه کروبی این‌ها را؛ این‌ها تحت شرایط خاص و با طرح دشمن مشترک، کنار هم قرار گرفتند.

*اصلاح‌طلبان می‌دانستند که کروبی ظرفیت و پایگاه اجتماعی ندارد.

*کسانی که پیشنهاد تشکیل دادگاه سران فتنه را می‌دهند، یا فوق‌العاده ساده‌لوح و سطحی‌نگر هستند یا فوق‌العاده مغرضند که دو مرتبه دارند تحریک می‌کنند که نظام در داخل کشور با یک مسئله جدید روبه‌رو شود؛ لذا وقتی واقع‌بینانه صحنه را ببینیم حصر سران فتنه بهترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد.



رؤیت مردم‌سالاری 
 
«سعید جلیلی» نماینده «مقام معظم رهبری» در شورای عالی امنیت ملی، مهمان نشست این ماه «جامعه اسلامی مهندسین» بود. وی نامه باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، به «مقام معظم رهبری» قبل از انتخابات سال 88 را نشان از رؤیت شدن مردم‌سالاری دینی در نزد وی دانست.

گزیده صحبت‌های جلیلی:
  
*من یک بار به آقای «خاویار سولانا» گفتم که فرق مردم‌سالاری دینی با دموکراسی شما در این است که اگر در کشور شما فردی رأی می‌دهد و می‌رود؛ اما در جمهوری اسلامی اگر فردی رأی دهد، بعد از آن حاضر است که جان خودش را هم تقدیم کند.
 
*در انتخابات سال 88 اوج مردم‌سالاری دینی به رخ غربی‌ها کشیده شد؛ وقتی اوباما چند روز قبل از انتخابات 88 به «مقام معظم رهبری» نامه می‌دهد، دلیل این حرکت این است که وی قدرت مردم‌سالاری در ایران را دیده است.

*حرکت حکیمانه‌ای که جمهوری اسلامی با ارشادات «مقام معظم رهبری» انجام داد، این بود که وقتی مشاهده کرد که فتنه‌ای در حال شکل‌گیری است، نخواست که فتنه را با ابزارهای امنیتی ختم کند؛ در واقع جمهوری اسلامی می‌خواست که مردم به این قضایا پایان بدهند و حماسه 9 دی محاکمه فتنه‌گران در حضور مردم بود.

*غربی‌ها از این که می‌بینند جمهوری اسلامی موفق شده است و در عین موفقیت، توانسته است اندیشه خود را تکثیر کند، واهمه دارند.



و اما مصباح‌یزدی...   
 
«آیت‌الله مصباح‌یزدی» رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) که مانند هر فرد جریان‌ساز دیگری، کمتر تن به مصاحبه با رسانه‌ها می‌دهد، این بار و در گفتگو با «هفته‌نامه 9 دی»، صحبت‌هایی را در ارتباط با حوادث سال 88 و چرایی حصر سران فتنه مطرح کرد.
 
گزیده صحبت‌های مصباح‌یزدی:
 
*اگر شما سخنرانی‌های امام را واژه‌شماری کنید، بیشترین واژه در کلمات حضرت امام اسلام بود، اما دیگران اینطور نیستند. معلوم نیست در عمرشان چند بار در سخنرانی‌ها اسم اسلام را برده باشند!
 
*کسان دیگر اینطور فکر نمی‌کردند، می‌گفتند ما داریم با امپریالیسم مبارزه می‌کنیم. اگر خیلی فکر عالی داشتند می‌گفتند ملی‌گرا هستیم و داریم برای ایران عزیز فداکاری می‌کنیم!

*به نظرم «مقام معظم رهبری» اصل را اسلام می‌داند مانند امام. اگر کسانی - ولو به خیال خودشان - مصلحت کشور را در این ببینند که با دشمنان اسلام بسازند برای اینکه تحریم‌ها رفع بشود، شاید ایشان مصلحت بدانند؛ اما اگر لازمه این کار، لطمه خوردن به اصل نظام و اسلامیت نظام باشد، حتما ایشان این کار را صحیح نمی‌داند و اجازه نمی‌دهد.

*«مقام معظم رهبری» خیلی تلاش کردند که آقایان «موسوی» و «کروبی» را برگردانند داخل جبهه انقلاب، حتی بعد از عاشورای سال 88 تا یک سال این‌ها در حصر نبودند؛ اما در سال 89 این‌ها تلاش کردند تا با اعلام راهپیمایی 25 بهمن به جای راهپیمایی 22 بهمن، شکاف‌های جامعه را بیشتر کنند. 



خاتمی اصل؛ روحانی فرع


از فضای فتنه 88 و حماسه 9 دی فاصله بگیریم و به سراغ «ابراهیم اصغرزاده» برویم. عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران، در گفتگو با «روزنامه آرمان» از «خاتمی» و «هاشمی» به عنوان گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 92 یاد کرد و گفت که روحانی و عارف نسبتی کافی ولازم را با اردوگاه اصلاحات نداشتند. در «خبر تو خبر» مجموعه دهم که مناظره وی با «حسین الله‌کرم» را پوشش دادیم، اصغرزاده به صورت کاملا عیان، اجبار اصلاح‌طلبان در حمایت از دکتر روحانی را مطرح کرد.

گزیده صحبت‌های اصغرزاده:


*می‌پذیرم که تسخیر سفارت هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرد ولی در عوض فرصت‌هایی هم به همراه داشت. تازه اگر شاه و ژنرال‌هایش به پشتیبانی آمریکا کودتا می‌کردند که هزینه‌ها بسیار سنگین تر می‌شد مگر انقلاب خودش پر هزینه نبود ولی ملت حاضر به پرداخت آن شد، مگر همه انقلاب‌ها علیه دیکتاتوری‌ها و استعمارگران خارجی هزینه بردار نیست ولی ملت‌ها با اینکه متوجه آثار آن هستند اما باز انقلاب می‌کنند.

*زمانی که ما دست به تسخیر سفارت آمریکا زدیم، فضای حاکم بر محافل دانشگاهی و روشنفکری دنیا، فضای اعتراض به مداخلات نظامی آمریکا بود و چیزی حدود سی چهل بار شده بود که دانشجویان کشورهای مختلف به سفارت آمریکا در کشورهای خود حمله کرده بودند.خب ما هم در کشوری زندگی می‌کردیم که آمریکا دستاوردهای دموکراتیک مشروطه را با کودتای 28مرداد به سرقت برده بود. کودتای 28 مرداد کابوس ناخودآگاه جمعی نسل ما شده بود.

*در جوامعی که اصل بر شفافیت است و افکار عمومی با ابزار رسانه‌ای و حزبی و پشتیبانی حقوقی حق سرک کشیدن به نهانخانه‌های دولت و صاحب منصبان را دارد، نظیر ممالک اسکاندیناوی به اعتبار آمار وارقام فساد امری حاشیه ای شده است.

*همه می‌دانند که کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان یکی از دو نفر «خاتمی» یا ‌«هاشمی» بود و آقایان «روحانی» و «عارف» نسبتی کافی و لازم با اردوگاه اصلاحات نداشتند.

*برنامه‌ریزان و تیم اقتصادی دولت باید به این حقیقت رسیده باشند که ته کیسه مالیه دولت سوراخ گشادی دارد که اگر درزش گرفته نشود، موجب هدر رفتن درآمد ملی و در نتیجه کاهش راندمان و بهره‌دهی بقیه بخش‌ها خواهد شد.



تفاوت را احساس کنید!


«ابوالقاسم رئوفیان» سخنگوی جبهه ایستادگی، در گفتگو با سایت «مثلث»، از اعلام تفاوت‌های جبهه متبوعش با دیگر جریان‌های اصولگرایی گفت.
 
گزیده صحبت‌های رئوفیان:

*وجوه تمایزی با اصولگرایان مطرح داریم و قطعا با گفتمان اعتدال دولت روحانی نیز تفاوت هایی داریم که این تفاوت‌ها در آینده اعلام خواهد شد.

*ما نسبت به بیان تفاوت‌ها مصمم هستیم اما اینکه این تفاوت‌ها آنقدر باشد که به هیچ اجماعی نرسیم یا خیلی نباشد و به یک اجماعی نسبی برسیم این‌ها مسائلی است که در آینده مشخص می‌شود.

*پیش از پایان سال بنا داریم که مسئله ورود به انتخابات را اعلام کنیم اما از طرفی هم خیلی عجله نداریم.



گزارش از «حسام رضایی»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار