هوره از کهن‌ترين آواهايی است که از ديرباز عشاير و طوايف گوناگون استان کرمانشاه آنرا مي‌خوانند.

واژه هوره از «اهوره»گرفته شده است در حقيقت هوره نوعي موسيقي آوازي است که مرد عشایربا خواندن اشعاری در مقام های مختلف آن را در دل کوه های زاگرسیادر جمع خانواده یا شب نشینی های عشایردر کنارگرمای شعله های آتش سر می دهد.معمولا آلات موسيقي هوره خان را همراهی نمی‌کند .

اما گاهی صدای ساز محلی تنبورهمبه همرهی نوای گرم مرد عشایر می آید.

موزونی پژوهشگر کرمانشاهی میگوید :آواز هوره ده مقام داردو هوره از گذشته های دور بیش از 10 مقام داشته که در طول زمان بیشتر این مقام ها به دلیل اجرا نشدن از بین رفته و اکنون چند مقام آن چون 'یک ده نگی'، 'دو ده نگی'، 'کزه' و 'سحری' باقی مانده است.

هوره خاص مناطق غرب استان کرمانشاه چون کلهر، زنگنه، سنجابی، گوران و بخش هایی از کلیایی سنقر است.

حالا هوره که قدمتي 4 تا 6هزارساله به ژرفاي تاريخ اين سرزمين دارد در بهمن ماه امسال مقدمات ملی شدنش فراهم شده است .

رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید :با تکيه بر سوابق اساتيد برجسته اين هنر در استان ، موفق شدیم کرمانشاه را به عنوان خواستگاه اصلي هوره معرفي و این نوای مربوط به دوران زرتشت را که دربخش مهمي از کتاب اوستا آن را«هوره» نداي حق طلبي و کردار و پندارنيک مي داند به ثبت ملي برسانيم.

فعله گری اضافه کرد :تا کنون شش اثر شامل آواهاي کهن هوره و مور، ساز شمشال، قالي بافي سنقر، مرس بافي و هنر سراجي به عنوان ميراث معنوي کرمانشاه به ثبت ملي رسيده اند.

در خصوص ثبت ملی مور، سوگ آوایی که خاص مادران وزنان دل سوخته این سرزمین و رثای جانفشانی های جوانان شهید آنان است از مرادی بیستونی کارشناس میراث فرهنگی پرسیدیم او گفت:

مور نوایی است که با شنيدن لحن و آهنگ آن شنونده آرام مي شود و هميشه سکوت اختيار مي کند تا با تمرکز حواسِ خود، به محتواي اشعار آن پي ببرد.اشعار مور حزن انگيز است.زنان در مراسم ختم یا برسر مزار فردي که از دست داده در ماتم و سوگِ او اشعاري را به سبک مور مي خواند.

بیشتر« مور خوانان »، زن وگاهی مردان هم اشعار حزن انگيزي را به شيوه « مور »، مي خوانند بطور کلي هيچگاه در اشعار « مور» به مواردي چون شادي برنمي خوريم.

رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: ،با توجه به سوابق مور خوانی در بخش هايي از استان لرستان،ثبت ملي مور به نام استان کرمانشاه با دشواري هاي زيادي همراه بوده است.تلاش کارشناسان ميراث فرهنگي استان و وجود چهره هاي سرشناس از ميان اساتيد هوره و مور به نسبت ساير استان ها از عوامل موثر در ثبت ملي اين آواها بوده است.

علی فعله گری می گوید: حفظ میراث معنوی به عنوان بخشی از هویت فرهنگی جوامع از اهمیت خاصی برخوردار است .در دو تا سه سال گذشته هيچ اثري به عنوان ميراث معنوي در کشور به ثبت نرسيده بود.اما امسال از 16 اثر ثبت ملی شده 6 مورد آن به استان کرمانشاه اختصاص دارد که خودموفقيتی بزرگ براي مجموعه ميراث فرهنگي استان محسوب مي شود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمانشاه ، ثبت ، معنوی ، کهن ، آوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.