نگاهی به اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از تولید فیلم های آموزشی ویژه معلمان پایه های چهارم و هشتم تا تحقق 43 درصدی سهم آموزش و پرورش از 5 درصد عوارض شهرداری

آموزش وپرورش شاهد اخبار و وقایع مهم و گوناگونی بود که از آن جمله می توان به تولید فیلم های آموزشی ویژه معلمان پایه های چهارم و هشتم و تحقق 43 درصدی سهم آموزش و پرورش از 5درصد عوارض شهرداری اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ابولقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هفته گذشته  با اشاره به دفاعیات آموزش و پرورش در خصوص وا گذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: آموزش و پرورش معتقد است مشکل تامین نیروی انسانی مدارس که در ابتدای سال تحصیلی وجود داشت با کمک موسسان غیر دولتی حل شده است.

وی در ادامه افزود: لازم است آموزش و پرورش قبل از انجام هر اقدامی  برای نخستین بار به نکات کارشناسی و هماهنگی  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توجه کند تا با مشکل مواجه نباشیم.

خسروی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک پس از جمع بندی نظرات کارشناسان و معاونان ‌وزارت آموزش و پرورش تصمیم گیری در  خصوص تداوم یا توقف طرح واگذاری مدارس به بخش غیر دولتی انجام می‌شود.

۲۰۰ کودک کار فاقد مدارک هویتی به مدرسه می روند 


 تلاش برای بازگرداندن کودکان کار به مدرسه یک از موضوعاتی بود که هفته گذشته سحر حاتمی سرپرست انجمن حمایت از کودکان کار مطرح کرد و از مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری تهران در پروژه  آموزش برای همه  خبر داد .
 
وی افزود: گروه بزرگی از کودکان کار در شهر تهران کودکانی هستند که به دلیل فقدان مدارک هویتی در معرض آسیب بازماندگی از تحصیل قرار دارند که این موضوع می تواند منشا آسیب های بی شمار دیگری باشد.  

 سرپرست انجمن حمایت از کودکان کار ادامه داد :تلاش برای بازگرداندن کودکان کار به مدرسه نه تنها با هدف افزایش کیفیت آموزش برای کودکان تحت پوشش بلکه برای جلوگیری از بازماندگی تحصیل هزاران کودکی است که علی رغم زندگی تاکنون نتوانسته اند در مدارس ایران تحصیل کنند.  
 
وی عنوان کرد: در فاز نخست پروژه مشترک انجمن حمایت از کار با آموزش و پرورش و شهرداری تهران حدود 200 کودک تحت پوشش انجمن در مقطع پیش دبستانی و نهضت در دو مدرسه منطقه 12 به تحصیل مشغول می شوند.

فعالیت 670 مرکز استعداد درخشان در کشور/توسعه کمی مدارس تیزهوشان اولویت آموزش و پرورش نیست  

 
هفته گذشته حسین شجاعی رییس مرکزملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش پرورش  با حضور در گردهمایی مدیران مدارس استعدادهای درخشان فارس از فعالیت 670 مرکز استعداد درخشان در کشور و انتقاد از توسعه بی رویه این مدارس خبر داد و گفت:هدف از راه اندازی این مدارس شناسایی و تربیت دانش آموزان نخبه وتیزهوش که دارای ویژگی هوشی خاصی در جامعه هستند، بوده است .
 
 
وی با بیان اینکه براساس نرم وهنجار های جمعیتی نباید تعداد این دانش آموزان در جوامع مختلف بالا باشد گفت:تحصیل تعداد بالای دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان کشوربا این فرضیه تناسب ندارد .
 
رئیس مرکزملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه سرعت فراگیری علم در دانش آموزان متفاوت است گفت:تحصیل همزمان دانش آموزان نخبه وتیزهوش ودانش آموزان عادی تعارض بزرگی را در روش تدریس برای معلم ایجاد می کند .

وی گفت: اولویت اصلی وزارت آموزش وپرورش در دولت جدید توجه به کیفیت آموزشی در مدارس تیزهوشان است وتوسعه کمی به هیچ وجه در دستور کار نیست .

توزیع ویتامین D در مدارس 12استان کشور/ عرضه ماهیانه 4قرص آهن در بین دانش آموزان
 
 توزیع قرص آهن و ویتامین Dبا همکاری وزارت بهداشت در حدود 60درصد از مدارس کشور یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته  حسن ضیاءالدینی مدیر کل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد و از دریافت ماهیانه یک قرص ویتامین D توسط دانش آموزان خبر داد.

مدیر کل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: قرص آهن یاری نیز بر اساس برنامه هفته‌ای یک بار در میان دانش آموزان توزیع می‌شود.  
   
 ضیاءالدینی افزود: مدیریت اجرایی بوفه‌ها به سازمان دانش آموزی و نظارت بر بوفه‌ها به دفتر سلامت و آموزش و پرورش واگذار شده است.  
   
مدیر کل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت سوسیس، کالباس و نوشابه در بیشتر مدارس کشور خبر داد و افزود: حدود 88هزار مدرسه در این مدت مورد بازدید  قرار گرفتند که تنها 2درصد از مدارس این سه اقلام خوراکی را عرضه می‌کردند که با پیگیری‌های انجام شده مشکل این مدارس نیز بر طرف شد.

تشکیل کمیته دائمی در دبیرخانه پرسش مهر برای مدیریت مصرف آب  
 
هفته گذشته علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در همایش ایست آب  نیست، از کارکرد های متعدد آموزش و پرورش در ادبیات تعلیم و تربیت آموزش و پرورش  خبر داد و فرهنگسازی را یکی از این کارکردها دانست. 

وی افزود: در آموزش و پرورش  همزمان با انتقال فرهنگ نقش فرهنگ‌سازی را نیز بر عهده داریم و به موازات فرهنگ‌سازی، رفتارسازی را نیز انجام می‌دهیم. برای این‌که یک رفتار در دانش‌آموز شکل بگیرد باید در چند زمینه گام‌هایی برداشته شود که گام نخست تغییر در دانش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای این‌که رفتار جدیدی در یک دانش‌آموز شکل بگیرد باید ابتدا دانش وی تغییر کند سپس دانش به نگرش و نگرش به باور تبدیل شود که پس از آن شاهد تغییر رفتار فردی و تغییر رفتار گروهی خواهیم بود.

وی با اشاره به پرسش مهر پانزدهم عنوان کرد: پرسش مهر پانزدهم که در آغاز سال تحصیلی جدید توسط رئیس‌جمهور مطرح شد به موضوع مصرف بهینه آب اشاره داشت بر همین اساس آموزش و پرورش تلاش کرد تا این موضوع را به داخل مدارس و از آن‌جا به داخل خانواده‌ها ببرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هیچ شبکه ارتباطی مؤثرتر از شبکه ارتباطی آموزش و پرورش نیست. وزارت نیرو می‌تواند محتوای لازم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا از طریق شبکه وسیع این وزارتخانه این پیام‌ها به خانواده‌ها و جامعه منتقل شود.

فانی با ارائه پیشنهادی در خصوص تشکیل کمیته دائمی با حضور وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست در دبیرخانه پرسش مهر گفت: با تشکیل این کمیته بحث مصرف بهینه آب را صرفاً در سال جاری دنبال نمی‌کنیم.

وضعیت آلودگی هوای تهران در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ بهتر شده است 

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست هفته گذشته در حاشیه همایش ایست آب نیست در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات این سازمان برای آموزش دانش‌آموزان به منظور مصرف بهینه آب، اظهار داشت: سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه‌ای را در حال اجرا دارند که در زمینه‌های مختلف از جمله ورود موضوعات محیط زیستی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در دستور کار است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان تصریح کرد: سازمان محیط زیست چند جلسه درباره موضوع آلودگی هوا و گرد و غبار در خوزستان برگزار کرده است. آلودگی هوا ناشی از سوخت و فرآورده‌های نفتی با سیاست‌های اتخاذ شده کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که یکی از واحدهای فراوری نفت سنگین در شهر اهواز به دستور سازمان محیط زیست میزان فراوری خود را کاهش داده است، گفت: همچنین برای بهبود وضعیت آلوگی هوا هم اکنون بنزین استاندارد در اهواز توزیع می‌شود و اقداماتی نیز توسط وزارت نفت در حال اجراست.

ابتکار در خصوص آلودگی هوای تهران عنوان کرد: آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده است و امسال در مقایسه با سال گذشته 3 یا 4 روز هوای سالم‌تری داشته‌ایم که دلیل آن حذف بنزن بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: از سال 88 به بعد بنزن در شهر تهران بسیار بالا بود که تمام اندازه‌گیری‌ها این موضوع را تأیید می‌کند. هم اکنوم بنزن در شهرهای تهران، اراک، کرج، تبریز، مشهد و اصفهان به حد مجاز رسیده است. همچنین 7 هزار پی پی ام گازوئیل عرضه شده در تهران و سایر شهرها گوگرد داشت که هم اکنون این رقم به 157 رسیده است.

ابتکار عنوان کرد: در سال‌های 91 تا 93 هوای شهر تهران بسیار تغییر کرده اما بهبود کیفیت هوا همانند یک کلید نیست که آن را خاموش و روشن کرده و اعلام کنیم هوا خوب شده است و مقصر این آلودگی نیز تنها یک نهاد نیست بلکه همه باید در این زمینه کمک کنند. 

سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر 1500 متر مکعب است
 
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هفته گذشته با حضور در همایش ایست، آب نیست،با بیان اینکه هر  انسانی برای تولید هر وسیله ای نیازمند آب است اظهار کرد:  در حال حاضر اصطلاحی تحت عنوان آب مجازی در دنیا رایج شده که تأکید می‌کند تمام مواد در فرآیند تولید خود به آب مجازی نیاز دارند.  
 وی در ادامه افزود:میزان بهره کشور از آب آسمانی (باران و برف) به اندازه یک سوم متوسط دنیاست.  
 
وزیر نیرو ادامه داد: میزان سرانه آب تا چند سال گذشته 130 میلیارد مترمکعب بود که در ابتدای قرن هجری هر ایرانی 13 هزار مترمکعب از آب تجدید پذیر کشور سهم داشت اما در حال حاضر میزان برخورداری هر ایرانی از آب به کم‌تر از یک هزار و 500 مترمکعب رسیده است.  
 
چیت چیان عنوان کرد: فرهنگ‌ درست مصرف کردن را باید از مدارس شروع کرد زیرا انجام این کار در مدارس ریشه ای ترین اقدام به شمار می آید.  

دریافت کد شناسایی از شروط ثبت نام کودکان کار فاقد هویت در مدارس است 

همکاری آموزش و پرورش با شهرداری تهران برای بازگرداندن  کودکان کار به مدرسه  یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد و معتقد بود شهرداری با کمک چند NGO اقدام به شناسایی بخشی از کودکان کار که امکان قانونی برای حضور در مدارس را ندارند فراهم کرده است.    
 
وی در ادامه افزود :آموزش و پرورش شهر تهران نیز با در اختیار گذاشتن فضا و معلم به این اقدام خیرخواهانه شهرداری کمک کرده است.  
 
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه حدود 200 کودک تحت پوشش این طرح قرار دارند ، گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر اقدام به آموزش این کودکان در نوبت عصر دو ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ 12 می کند و این دانش آموزان به طور رسمی در مدارس آموزش و پرورش ثبت نام نشده اند.  
 
ثقفی در خصوص مذاکره با ثبت احوال برای اعطای کد شناسایی و مدرک تحصیلی به کودکان  فاقد هویت، عنوان کرد : اگر ثبت احوال به این کودکان کد شناسایی ارائه کند آنها به عنوان دانش آموز در آموزش و پرورش تلقی شده و می توانند مدرک تحصیلی دریافت کنند  اما درغیر این صورت از لحاظ قانونی امکان ثبت نام در مدارس  و اعطای مدرک تحصیلی به عنوان دانش آموزعادی را ندارند. 

دانش آموزان شاهد از سال آینده اینترنتی ثبت نام می کنند

ثبت نام  اینترنتی دانش آموزان شاهد در سال تحصیلی آینده یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته محمد حسین کفراشی مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش وپرورش مطرح کرد.
وی  با اشاره به رتبه بندی مدارس شاهد از سال جاری گفت: در راستای ارزیابی‌های مستقیم و غیر مستقیم از مدارس شاهد و ایثارگر از سال جاری رتبه بندی مدارس شاهد در دستور کار قرار می گیرد.   
   
مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش افزود: ارزیابی مدارس تا پایان تیر ماه انجام و سپس نتایج آن در ابتدای شهریور ماه اعلام می‌شود که البته اجرای آن پس از ارسال بخشنامه‌ به استان‌ها آغاز خواهد شد.   
 
وی با اشاره به تحصیل 382 هزار دانش آموز سراسر کشور در مدارس شاهد گفت: در گذشته برخی از مناطق که ظرفیت خالی برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد را داشتند اقدام به برگزاری آزمون برای سایر دانش آموزان می‌کردند اما امسال این برنامه در دستور کار نیست و ثبت نام دانش آموزان با توجه به امتیاز بندی‌هایی از طریق اینترنت انجام می‌شود.     
 
کفراشی تصریح کرد: دانش آموزان از سال تحصیلی آینده می‌توانند پس از آماده شدن سایت سامانه جامع ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.   
 
دانش آموزان پایتخت 22 بهمن سرود انقلاب را می خوانند/ برگزاری کنگره همفکری بسیج دانش آموزی در 7 اسفند ماه 

 هفته گذشته قاسم حبیب زاده جانشین و سخنگوی سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به گروه سرود 22 هزار نفری دانش آموزان اظهار کرد: ﺩاﻧﺶ‌ﺁﻣﻮﺯاﻥ پایتخت هم نوا با یگدیگر روز 22 بهمن ماه در قالب گروه 22 هزار نفری سرود های انقلابی و حماسی را می خوانند.  
 
وی با بیان اینکه اﺳﺘان‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ نیز در قالب گروه های سرود 1357 نفره در روز 22 بهمن سرود های انقلابی را می خوانند، گفت: دانش آموزان بسیجی به وی‍ژه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به همراه بنرهای مدارس خود در راهپیمایی 22 بهمن حضور خواهند داشت زیرا آنان به عنوان قشر عظیمی از جامعه  وظیفه خود می دانند که در راهپیمایی حضور داشته باشند.  
 
جانشین سازمان بسیج دانش آموزی در پایان عنوان کرد: کنگره همفکری بسیج دانش آموزی با حضور علی لاریجانی ، رییس مجلس شورای اسلامی  در 7 اسفند ماه در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. 

دانش آموزان کشور مردم را به حضور حماسی در راهپیمایی 22 بهمن فراخواندند 


 هفته گذشته اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان وتشکل های دانش آموزی  با صدور بیانیه‌ای جداگانه از اقشار مختلف مردم همیشه در صحنه ایران برای حضور حماسی و دشمن شکن در راهپیمایی ۲۲ بهمن ‌ دعوت کردند.

تولید فیلم های آموزشی ویژه معلمان پایه های چهارم و هشتم 


محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری  هفته گذشته از تهیه بسته های آموزشی برای دانش آموزان  خبر داد و اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سیاست توسعه رسانه های آموزشی را در کنار کتاب های درسی دنبال کرده و ضمن بکارگیری کتاب های درسی  از اجزاهای دیگری نیز استفاده می کند.  
 
وی در ادامه از تولید اجزاهای دیگر به صورت موردی برای کتاب های درسی خبر داد و افزود: امسال برای برخی از کتاب های درسی فیلم آموزشی تولید کردیم به طوری که در سال جاری برای کتاب علوم  پایه های اول، دوم و ششم ابتدایی، مطالعات اجتماعی پایه های مختلف ، تفکر و پژوهش پایه ششم و تفکر و سبک زندگی فیلم آموزشی تولید شد تا دانش آموزان بتوانند در کلاس درس و خانه از آنها استفاده کنند.   
 
مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری  گفت: برای تمام دروس پایه های چهارم و هشتم که امسال پایه های تحولی ما بودند فیلم آموزشی ویژه معلمین را تولید کردیم  تا بتوانند از آن استفاده کنند.  
 
امانی طهرانی همچنین از تولید فیلم آموزشی تحت عنوان وروجک ها با موضوع تربیت بدنی برای پایه های اول و دوم ابتدایی سخن گفت و تصریح کرد:برخی از این فیلم های آموزشی همراه کتاب های درسی در شهریور ماه عرضه شده و مابقی نیز در مرکز پخش مدرسه قابل خریداری است.  
 
تحقق 43 درصدی سهم آموزش و پرورش از 5 درصد عوارض شهرداری
 
 
تحقق 43 درصدی سهم آموزش و پرورش از 5 درصد عوارض شهرداری یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح کرد .
 
 وی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه‌ی اخیر آموزش و پرورش با شهرداری تهران گفت: اهتمام در جهت شفاف سازی و وصول 5 درصد از عوارض شهرداری ضمن عوارض صدور پروانه از بندهای مهم این تفاهم نامه است.  
 
چهاربند در خصوص پرداخت عوارض شهرداری افزود: شهرداری با سامانه مالی مناسبی که در مناطق شهرداری مستقر کرده در حال حاضر نسبت به دریافت این عوارض اقدام می‌کند.  
 
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد:‌ اختلاف نظر آموزش و پرورش و شهرداری در عناوین عوارضی است که شامل 5 عنوان مالیات می‌شود که به این ترتیب مقرر است در کار گروهی مشترک در خصوص عناوین مشمول مالیات به توافق برسیم.  
 
چهاربند، تصریح کرد: در سال جاری از 5 درصد سهم آموزش و پرورش از عوارض که مورد تایید شهرداری است 43 درصد تاکنون پرداخت و 57 درصد آن باقی مانده است.
 
سامانه اطلاع رسانی طرح "شهاب" راه اندازی شد 


راه اندازی سامانه اطلاع رسانی طرح "شهاب" با هدف فرهنگ سازی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، با نشانی shahab.medu.ir  .  یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته در حوزه آموزش و پرورش مطرح شد.
 
در این سامانه کلید اخبار، اطلاعیه ها، منابع آموزشی، تجارب مدیران و دانش آموزان نخبه که در راستای اجرای بهینه طرح "شهاب" است اطلاع رسانی می شود.
 
گفتنی است، "شهاب" طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان نخبه در قالب کلاس های گروهی دانش آموزان  بامحوریت معلم می باشد که در سال تحصیلی جاری مقدمات شناسایی برای دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فیلم ، تحقق ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.