کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت: صنعت سبد بافی مربوط به سالهای خیلی دور و قدیمی بوده و عمده ترین بافت سبد بافی در شهرستان مرند و روستای تابع ان شهرستان کشکش سرای مرند است.

صادق  زاده  بنام  درگفتگو  با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  تبریز  گفت:عمده  ترین  عواملی  که در صنعت سبد بافی رونق پیدا کرده و از زمان قدیم  این رشته  جز  رشته های  بومی  در روستا و شهرستان های قدیمی رونق داشته و جز  اصلی ترین منبع  درآمد روستاییان در روستاها و شهرستان ها قدیمی بوده  بافت صنعت سبد بافی به  شمار  می آید .

وی افزود :کاهش  صنعت  سبد بافی در یکی از  گذرهای  زمان نبود بازار  فروش  و این رشته و فعالیت  کم رنگ تر شده  است .

صادق  زاده  به احیای  رشته  صنعت سبد بافی  در منطقه  مرند اشاره کرد و افزود: از  سه  سال  گذشته   اقدام  به آموزش   این  رشته   در  شهرستان   نموده که  تابه   حال  در  طی  سه  سال  اخیر 40 نفر در  این  زمینه آموزش دیده اند که این آموزش  ها   همه  ساله به  طور مستعمل توسط  اداره  کل میراث  فرهنگی در حال اجرا می باشد.

وی افزود: آموزش دیدگان در این  رشته  ها توسط بانوان به اشاعه این  رشته  می پردازند و تولیدات  خود را در بازار به فروش  می رسانند.

کارشناس اداره کل صنعت میراث فرهنگی استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های  هنرمندان استان  را از جمله موارد احیای  رشته سبد بافی وایجاد راهکار جدید برای احیای این  رشته دانست.

وی  اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی  استان در نظر دارد با برگزاری  دوره های آموزشی به صورت مستمر و در سالهای   آتی   و از  طریق  بومی سازی و رایج کردن  رشته  سبد بافی  در شهرستانها و  ارایه  تولیدات و عرضه در  فروشگاهای صنایع   دستی  و  نمایشگاه  های داخلی و خارجی و با توسعه و ترویج این رشته در استان باعث رونق صنعت سبد بافی و همچنین شاهد ایجاد کسب  و درآمد در استان باشد . 
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.