" نوروز" که می آید شاپرک ها شاعرانه تر می شوند و "هرمزگان" در ساحل آبی نیلگون خلیج فارس با تکیه بر زاگرس، غروب طلایی را در دست می گیرد و به انتظار میهمانان خود می نشیند. در نگاه گرم و صمیمی این پهنه خاکی تنها عشق با طعم خرما نیست بلکه عطر لیمو وبهار نارنج نیز وجود دارد و سر پنجه های پر توان و هنرمند مردان وزنانش برای شما هدایایی از جنس دل مهیا می کنند. در این گزارش با نگاهی به ژرفای خلیج فارس به سرزمین سوغات و هنر؛( هرمزگان ) میزبان لحظه هایتان هستیم.

 
 
 
 

 

 
هرمزگان، زادگاه مردمان مهمان نواز

نوروزی مدیرکل میراٍ ث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  گفت: سال گذشته هرمزگان میزبان ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر از سراسر کشور بود و امسال   نیز با دایر کردن غرفه‌های صنایع دستی در استان به منظور شناساندن فرهنگ و آداب هرمزگان به استقبال میهمانان نوروزی می رویم.
هرمزگان با ۳۱ رشته صنایع دستی در انتظار شما ست
معاون صنایع دستی و هنر های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان نیزصنایع دستی و سوغات های استان هرمزگان را شامل: سفال گری، ساز سازی، گلابتون دوزی، پولک و منجق دوزی، شک دوزی، شیریکی پیچ، خوس دوزی، باد له دوزی، چادرشب بافی، قالی بافی، سبدبافی، حصیربافی  ، سوزن دوزی، صنایع صدفی، عبادوزی، درب و پنچره چوبی، کرچاب، خورجین، ملیله دوزی دور لباس، کوزه سازی، سواس بافی، سیس بافی، تولک، برقع دوزی، معرق، مشبک، و صنایع دستی دریایی هم چون لنج سازی بیان کرد.
 سهراب بناوند افزود: زری دوزی که در نقاط مختلف ایران به «کم دوزی»، «گلدوزی»، «برودری دوزی» و «کمان دوزی» شهرت دارد، در اکثر نقاط ایران رواج دارد و در استان هرمزگان بویژه شهرهای بندر لنگه، بندر عباس و میناب رونق بسیار دارد.
از گلابتون دوزی برای تولیداتی نظیر دمپایی، شلوار های زنانه، سر آستین، پیش سینه، دور یقه، لبه پرده، دیوارکوب، پشتی، کوسن، سجاده، جلد قرآن و تابلو استفاده می کنند و در صنعت دوخت طرح های زیبا و منقش بر روی پارچه با نوارهای طلایی، گلابتون دوزی نام دارد و در تزیین لباس های محلی زنان به کار می رود.
 وی ادامه داد: قالیبافی در شهرستان حاجی آباد، حصیربافی بیشتر در شهرستان های رودان و میناب برای فرش زیرپا، پوشش سقف خانه ولوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از حصیر بافی باید به عنوان رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده اولیه مورد نیاز حصیر بافی برگ درخت خرما بوده اما در بعضی از آبادی های کرانه ای از نی هم حصیر می بافند .
بناوند اضافه کرد: هنرخوس دوزی و شک دوزی برای تزئین شلوار پیراهن ، دستار(چادر زنانه) ، آستین، لبه و دور یقه پیراهن زنانه استفاده می شود.
کم دوزی نیز نوعی هنر دستی مخصوص استان هرمزگان است که در شلوار زنانه، پشتی، پارچه های گل دار و روکش لباس استفاده می کنند و به جای نخ معمولی از نخ ابریشم و از زری که بهترین آن نقره است، بهره می برند. کلاه دوزی بیش تر بین ساکنان عرب زبان هرمزگان رواج دارد.
سوزن دوزی در ناحیه بشاگرد رایج است.
نوع دیگر از رودوزی است که فقط در بخش "بشاگرد" و توسط زنان و دختران روستایی به شیوه زنان بلوچ انجام می گیرد و دلیل آن نزدیکی منطقه به استان سیستان و بلوچستان است.
چادرشب بافی یا "کاربافی" از دیگر صنایع دستی استان هرمزگان است که در روستاهای کلیبی و سرریگان از توابع میناب و روستاهای سیروئیه, احمدیه و فارغان رواج دارد و صنعتگران این رشته در تمام طول سال است.
این کارشناس امور فرهنگی توضیح داد: توربافی و گرگورسازی از دیگر صنایع دستی مردم هرمزگان وابزار اصلی صیدماهی هستند. گرگور، تله سیمی به شکل نیم دایره است که به عنوان وسیله اصلی صید ماهیان کف زنی از آن ها استفاده می شود. خرسک بافی ( بافت نوعی فرش با پرزهای بلند و درشت بافت که بافت آن با رنگ های بسیار محدود انجام می شود).
از دیگر تولیدات استان هرمزگان شیریکی پیچ را می توان نام برد که مرکز تولید آن روستاهای بخش حاجی آباد بوده و دلیل رونق آن همسایگی منطقه با استان کرمان است. چنته بافی در منطقه بشاگرد به وسیله دارهای زمینی و توسط زنان انجام می شود. چنته بیشتر برای تزئین کپرها استفاده می شود.

 آبزیان دریایی سوغات خلیج فارس برای ایرانیان
انواع آبزیان دریایی در نوروز بر سفره میزبانان است تا مهمانان از غذاهای با طعم دریا لذت ببرند .غذاهایی که با ماهیانی همچون هوور، سرخو، شیر ، حلوا سفید و سیاه، سنگسر و ... با دستپخت بانوان چیره دست هرمزگانی به مهمانان عرضه می شود./س
 

 

برچسب ها: سوغات ، عید ، هرمزگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.