سرپرست اداره امور عشایر استان مرکزی گفت: 15 درصد گوشت قرمز سبک استان توسط عشایر تأمین می‌شود.

 علی‌اکبر منصوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، با اشاره به تولید پنج هزار و 200 تن گوشت قرمز توسط عشایر استان در سال گذشته، گفت: دو هزار و 650 تن شیر و هزار و 200 تن فرآورده‌های لبنی نیز از تولیدات عشایر استان در سال گذشته بوده است.

منصوری ضمن اشاره به سه هزار مورد سبدبافی توسط عشایر استان، عنوان کرد: عشایر استان به 500 مترمربع قالی، خرسک و قالیچه در سال گذشته بافته‌اند که حدود 30 درصد آن به استان‌های همجوار ارسال و مابقی در استان مصرف می‌شود.

سرپرست اداره امور عشایر استان مرکزی در ادامه بیان داشت: در استان مرکزی پنج هزار نفر عشایر در قالب هزار خانوار در چهار زیست‌بوم ساوه-نوبران، زرندیه–خراقان، آوه-دلیجان و قره‌کهریز- خمین مستقر هستند.

وی افزود: کوچ بهاره عشایر از 15 اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و در حال حاضر استان مرکزی میزبان عشایر استان‌های قم، تهران و قزوین است.

منصوری گفت: ایل شاهسون، ایل سنگسری، ایل مغان، طایفه مستقل کله‌کوه، طایفه مستقل عرب خراسانی، ایل زند راوه‌ای، ایل کرد کلهر، ایل زلکی از ایلات و طوایف استان مرکزی هستند.

سرپرست اداره امور عشایر استان مرکزی خاطرنشان کرد: عشایر استان مرکزی غالبا دامدار هستند و زندگی آنها از راه دام و دامداری می‌گذرد.

وی از دست دادن ایل‌راه‌ها و مسیر کوچ عشایر بر اثر تخریب مراتع توسط سایرین، تلفات دام در زمستان بر اثر سرما و خسارت وارده به عشایر به مبلغ 300 میلیون ریال و فقیر بودن مرتع را از عمده مشکلات ایل‌راه‌ها و عشایر استان برشمرد.

منصوری با اشاره به اختصاص پنج میلیارد و 850 میلیون ریال اعتبار عمرانی در قالب چهار طرح برق‌رسانی، ترویج و مشارکت مردمی، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان و خشکسالی، گفت: این پروژه‌ها شامل برف‌روبی و راه‌گشایی به طول 280 کیلومتر، تیغ‌زنی و راه‌گشایی راه عشایری به طول 320 کیلومتر، آبرسانی سیار به میزان 500 میلیون ریال، تعمیر و تجهیز چاه‌های مالداری، لایروبی قنوات، بهسازی چشمه‌ها، نگهداری شبکه آبرسانی قشلاقات، ارائه خدمات در حین کوچ و توزیع آرد بوده است.

سرپرست اداره امور عشایر استان مرکزی در پایان گفت: در سال گذشته یک میلیارد و 250 میلیون ریال از محل اعتبارات هزینه‌ای جهت خرید علوفه یارانه‌دار و آبرسانی سیار به عشایر استان اختصاص یافته است./س
 
برچسب ها: تخریب ، مراتع ، تاثیر ، منفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.