پناهیان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات بورس کالا که در تجربیات 20 ساله‌ی بازار نقدی وجود داشته لیکن ما هم در بازار نقدی مسیری را دنبال می‌کنیم ولی هدفگیری اصلی به سمت یک بورس کالایی خواهد بود که مبتنی بر دارایی پایه باشد و این را به عنوان یک راهبرد پایه برای تصمیم‌گیری معاملات بیان می‌کنیم.

هدفگیری بورس کالای ایران مبتنی بر دارایی پایه استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه بورس کالای ایران با بیان استراتژی‌های اصلی این بورس گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی که در بورس کالا توسعه و طراحی شده است، توسعه ابزار مشتقه و مالی بوده که با این کار شاهد یکی از تحولات اساسی و برداشته شدن تنگناها و گلوگاه‌های اصلی این بازار خواهیم بود.

وی در این باره ادامه داد: دسترسی آسان و سریع سرمایه‌‌گذاران به سامانه معاملات با اجرایی شدن ابزارهای مشتقه صورت پذیرفته است.

پناهیان در خصوص ویژگی‌های خاص معاملات برخط بازار مشتقه گفت:‌ این معاملات خاص بورس کالای ایران بوده و حدود پنج تا شش سال است که اقداماتی برای راه‌اندازی این معاملات صورت گرفته تا به یک طراحی نهایی رسیده‌ایم و عملکرد این سیستم به گونه ای  است که در طول این دوره، طراحی و ارزش معاملات آن 85 هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل سازمان بورس کالای ایران در خصوص شرایط توسعه این قرارداد در معاملات بیان کرد: افزایش بازیگران این عرصه با سرعت توسعه سایر قراردادهای آتی سکه، قراردادهای آتی زیره سبز و در انتهای سال آینده قرارداد کنجاله سویا را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی در خصوص نسبت معاملات بازار مشتقه گفت: نسبت قراردادهای مشتقه به نقدی در حال حاضر 4 به یک است  این در حالی است که در سال‌های گذشته نسبت به قرارداد نقدی به مشتقه 75 به 25 درصد بوده است و این رقم در سال 91 به نسبتی مساوی رسیده است ولی در حال حاضر نسبت قراداده مشتقه افزایش یافته است.

پناهیان در خصوص آرمان‌های مروبط به این معاملات تصریح کرد: یکی از آرمان‌هایی که بورس کالای ایران دنبال می‌کند صورت گرفتن معاملات 24 ساعته است چون نوسانات معاملات جهانی خاص بوده ما در جهت رسیدن به این معاملات حرکت خواهیم  کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به هدف این بورس گفت: این بازار با هدف توسعه به مسیر خود ادامه میدهد و برای سرمایه‌گذاران امروز تمامی محدودیت‌ها در زمینه دوره آموزشی و امتحانات کاسته می‌شود و این در حالی است که طی کردن این مراحل  این عوامل نیاز به دانش تخصصی دارد این به دلیل ویژگی‌های اهرمی، یک سری محدودیت‌های دوره‌های امتحانی برای دسترسی آن لاین طراحی شده است.

پناهیان در خصوص الزامات این سیستم گفت: این سیستم به دلیل الزامات و به لطف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بازگشایی بازار مشتقه صورت گرفت و اعتقاد به این داریم که ابزارهای مدیریت نوسانات و ریسک‌ها را کنترل خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران یادآور شد: این ابزارها روی کالاهای کشاورزی و صنعتی در نیمه اول سال آینده  در بهره‌برداری‌ها نبوده در نیمه دوم سال آینده صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های نرم افزاری معاملات مشتقه گفت: در سیستم معاملاتی بورس کالای ایران تحولاتی انجام دادیم و نرم‌افزارهایی را طراحی کردیم که قابلیت‌ها و کارکردهای این بازار را بیش از پیش نمایان خواهدکرد.

پناهیان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات بورس کالا که در تجربیان 20 ساله‌ی بازار نقدی وجود داشته لیکن ما هم در بازار نقدی مسیری را دنبال می‌کنیم ولی هدفگیری اصلی به سمت یک بورس کالایی خواهد بود که مبتنی بر دارایی پایه باشد و این را به عنوان یک راهبرد پایه برای تصمیم‌گیری معاملات بیان می‌کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با توضیح امکانات این بازار ادامه داد: تمامی این امکانات بر اساس توانمندی‌ نیروهای داخلی بورس کالا طراحی شده و هیچ نرم‌افزاری از خارج خریداری نشده است و به تدریج مراحل توسعه این سیستم فراهم شده است.

وی با بیان چندبانکی شدن سیستم بورس کالای ایران تصریح کرد: سیستم معاملاتی آتی بورس کالای ایران به سیستم چندبانکی متصل شده است و از یک سال و نیم گذشته این سیستم راه‌اندازی شده و حساب‌ها در اختیار بورس کالای ایرن قرارگرفته است و محدودیت‌هایی که در یکسری از بانک‌ها برای مبادله وجود داشته مرتفع شده است.

پناهیان تصریح کرد: از این پس سیستم ان لاین آتی و چند بانکی در اختیار تمامی سرمایه گذاران در جای جای دنیا قرار دارد تا بتوانند از این طریق تمامی مراحل ثبت سفارش را انجام دهند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص هدفگیری بورس کالای ایران گفت: روزی شاهد معامله کلیه معاملات فیزکی در بستر الکترونیک خواهیم بود.

پناهیان با اشاره به راه‌اندازی تالار چندکالایی گفت: ما تالار چندکالایی را راه‌اندازی کردیم و بالغ بر 35 درصد را به خود اختصاص می‌د‌هد و در جایی که خارج از کنترل است شکل تابلو را حفظ خواهیم کرد.

وی در خصوص تأثیر حمایت بورس اوراق بهادار اظهار داشت: با حمایت بورس اوراق بهادار توانمندی‌های بورس کالا شناسایی شد و در بستر بسیار امن و ایمن طراحی و آماده بهره‌برداری است .

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص الگوریتم‌های بورس اوراق بهادار در یک سال گذشته ادامه داد: در طول یک سال گذشته بسیاری از الگوریتم‌هایی در زمینه شناسایی بازار و نیاز به نظارت و دخالت شناسایی شد و مراحل راه‌اندازی قرارداد آتی مرتفع شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم امروز به مناسب دهه مبارک فجر فتح‌البابی باشد برای معاملات آتی مشتقه، تا کمک‌های لازم را برای پیشرفت این بازار در پیش گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار