معاون وزیر صمت گفت: در زمینه تامین ارزی خودروسازان، موضوع تهاتر یا مبادله پایاپای را پیگیر هستیم.

سید حامد عاملی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و انجمن خودروسازان با بیان این‌که تاکنون برنامه عملیاتی برای رشد صنعت خودرو نداشته‌ایم، افزود: اگر صنعتی را پرورش ندهیم، نمی‌توانیم انتظار رشد آن را داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم نباید از صنعت خودرو غافل شویم، ادامه داد: تنها مسیر موجود آن است که با کمک و هم‌فکری دولت و خودروسازان، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای رشد صنعت خودرو تهیه شود.

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، درخصوص برنامه کلان دولت چهاردهم درباره صنعت خودرو گفت: این صنعت در پایان دولت چهاردهم در سال ۱۴۰۷ باید در نقطه‌ای بایستد که جمع بندی‌های آن اکنون انجام شده و هفته آینده به خودروسازان ارایه خواهد شد.

عاملی افزود: از تمام خودروسازان درخواست کرده‌ایم برای رشد و توسعه صنعت خودرو طی چهار سال آینده، پیش نویس یک برنامه را ارائه دهند، البته دولت نیز جمع‌بندی‌های خود را درباره نقطه‌ای که باید به آن برسیم تبیین خواهد کرد و با هم به توافق خواهیم رسید.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: اتفاقات مهم در مقوله نیرو محرکه هیبریدی، تبادل اطلاعات بین خودرو و محیط، هوش مصنوعی و خودرو‌های خودران، همگی فرصت‌هایی هستند که اگر به آنها همگام نشویم فرصت رشد و تحول را از دست خواهیم داد. 

عاملی درباره سقف ارزی که برای برخی خودرو‌ها گذاشته شده گفت: این موضوع به برنامه‌ای که دولت و خودروسازان در مورد آن به توافق می‌رسند، بستگی دارد؛ ما در صادرات خودرو‌های اقتصادی توان رقابتی داریم و خودروسازان باید در این زمینه برنامه‌های خود را اعلام کنند.

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت با بیان این‌که صادرات پنج درصدی خودرو برای سال آینده تعریف شده، اظهار داشت: رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۷ یک هدف‌گذاری مهم است و نیازمند این است که از همین حالا به فکر بازار‌های صادراتی باشیم.

وی افزود: مسیری که برای ثبت سفارش‌ها تعیین شده اشتباه است و باید اصلاح شود و این دستورالعمل را برای سال آینده اصلاح خواهیم کرد.

عاملی درباره موضوع عمق داخلی‌سازی خودرو‌ها طی چهار سال آینده گفت: خودروسازان برنامه‌های خود را در این خصوص به وزارت صمت ارایه دهند.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه اگر تحولات در حوزه خودروسازی در کشور در جهان با سرعت زیاد پیش می‌رود، به دلیل هم افزایی است، افزود: هم افزایی یعنی این‌که همه خودروساز‌ها نمی‌توانند سازنده موتور یا گیربکس خودرو باشند و باید چند خودروساز جمع شوند و مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنند و مثلا سالانه یک میلیون دستگاه موتور خودرو تولید کنند. 

وی اضافه کرد: انجمن خودروسازان در زمینه ایجاد هم افزایی نقش بسزایی دارد، زیرا ارتقای کیفی خودروها، رضایت مشتری و کاهش دخالت دولت در خودروسازی همگی از این مسیر تحقق پیدا می‌کند.

منبع: ایکوپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
چرا بعد از 46 سال هنوز قطعه وارد می کنند ؟
این پاسخ را دولت و مجلس باید بدهند که همواره دو فرغون سازی را حمایت می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
خودروهای فوق پیشرفته رو به چین و روسیه صادرکنن با عرض دریافتی قطعات بخرن ولی هرگز ب امریکا جنایتکار ماشین نفروشید تحریمشون کنید از گشنگی بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
اگر تولیدات با کیفیت و رقابتی داشته باشند از آن سر دنیا خودروی آنها را سفارش می دهند و ارز خودشان از صادرات بدست می آورند و نیازی به دست درازی با ارز دولت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
خاک تو سرتون که این همه سال از این خودرو مونتاژ کن ها حمایت کردین اینم نتیجش خاااااک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
چرا خودرو سازان با تولیدات با کیفیت و با تکنولوژی روز دست به تولید نمی زنند که بتوانند با صادرات خودشان ارز مورد نیاز را از درآمدهای صادراتی تامین کنند و مثل گدایی دستشان به سوی دولت دراز نباشد !!
آخرین اخبار