فطانت گفت:تاثیر مهم نقش گروه‌های مرجع در ایجاد ثبات روانی و فکری بازار در جهت بهبود شرایط یکی از نیازهای اساسی بازار سرمایه به شمار می‌آید

ایجاد ثبات روانی و فکری با همراهی گروه‌های مرجع در بازار سرمایه/آغاز معاملات آنلاین بورس کالابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد فطانت رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود در وزارت اقتصاد و امور دارایی با بیان فضای روانی و نگران کننده بازار سرمایه گفت: در یکسال اخیر به علت وجود فضای روانی و نگران کننده در بازار به دلیل افت شاخص شرایط نابسامانی به وجود آمده است و با تشدید کاهش قیمت نفت، سنگ آهن و نرخ بهره  بر این نگرانی‌ها افزوده شده است.  
 
وی ادامه داد: در فضایی که بازار دچار این نگرانی‌ها می‌شود اتفاقات فراوانی پیش روی بازار سرمایه است، افرادی به دنبال عرضه سریع‌تر سهام خود هستند مخصوصاً اگر این سهام‌ها ارزندگی بالایی داشته باشد و برعکس اگر بازار رشد داشته باشد دقیقاً افراد به دنبال خرید سهام با ارزندگی بالا‌تر می‌روند.  
 
فطانت با اشاره به ایجاد یک فضای روانی مناسب در بازار سرمایه تصریح کرد: همه ما در جهت ایجاد یک فضای روانی و از بین بردن نگرانی‌ها تلاش می‌کنیم تا بر فضای یأس و ناامیدی فایق شویم و در این شرایط است که بازار سرمایه با چشم‌انداز روشنی روبرو خواهد شد.  
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص چگونگی خروج از شرایط بحرانی بازار گفت: در دنیا تأسیس کمیته ثبات بازار برای کمک در این شرایط بحرانی می‌تواند اقدام مناسبی انجام دهد و برای مقابله با این فضای روانی باید کمیته‌ای برای تثبیت و برقراری آرامش در فضای بازار فراهم کنیم، در شرایطی که فضای بازار متأثر از فضای فرادستگاهی و بیرونی است، باید ارگان‌هایی که می‌توانند این فضا را ایجاد کنند باید عضو کمیته شده و این کمیته با شرایط توضیح داده شده، ‌ایجاد شد.  
 
وی افزود: در این کمیته جلساتی با حضور معاونین وزیر اقتصاد تشکیل شد که این صندوق برای سه صنعت، به وجود آمده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد و تک تک صنایع در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا موانع مربوط به آن‌ها شناسایی شود.  
 
فطانت با توضیح در مورد مصوبه دولت در خصوص نرخ پتروشیمی‌ها اظهار داشت: در مواقعی تعدادی تدابیر ویژه در خصوص تعیین نرخ پتروشمیی‌ها وارد می‌شود تا بتواند در تصمیم‌گیری‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار را یاری کند، به این ترتیب برخی از نگرانی‌های بازار از طریق این کمیته برطرف خواهد شد.  
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این بازار به اقدام عملی نیاز دارد و با حرف نمی‌توان روند رشد را بازیابی کرد به همین دلیل امروز که یک ماه و نیم از مدیریت جدید سازمان بورس می‌گذرد ما می‌توانیم راهکارهایی که حاصل یک اقدام عملی در جهت بهبود مسیر بورس است را ارائه کنیم.  
 
وی تأکید کرد: بنابراین مجدداً نقش گروه‌های مرجع در ایجاد ثبات روانی و فکری و از بین بردن نگرانی بازار الزامی است.  
 
فطانت با اشاره به وضعیت تعادل بازار سرمایه افزود: وضعیت بازار سرمایه با وجود ساماندهی قیمت نفت و سنگ آهن تا حدودی به تعادل رسیده است و بازار ریسک‌های سیستماتیک را تعبیه کرده و متناسب با استراتژیک هر سرمایه‌گذاری خواهد بود.  
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افتتاح پروژه‌های مربوط به بورس و اوراق بهادار در روزهای آتی گفت: در حوزه ابزارسازی چندین ابزار جدید را طراحی کردیم و بعداً در کمیته فقهی بازار مطرح شده و به صورت فروش اختیاری است و طراحی انجام شده، عرضه شده و این ابزار‌ها می‌توانند در نوسانات بازار بسیار کمک‌کننده باشند و در زمان مقتضی بازار این ابزار‌ها را وارد خواهیم کرد.  
 
وی در خصوص نرخ شناور اوراق مشارکت و سکوک، تصریح کرد: اوراق مشارکت و سکوک با نرخ شناور طراحی شده که این اوراق می‌تواند نرخ تورم را با خود هماهنگ کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در توضیح معاملات آنلاین بورس کالا گفت: معلامات آنلاین بورس کالا در هفته جاری آغاز می شود  علاوه بر این ما سیستم کدال را با تغییراتی که انجام شده، به صورت آنلاین زیربار خواهیم برد، سیستم کدال از قابلیت زیادی برخوردار است که علاوه بر زبان فارسی می‌توان از زبانهای دیگری را هم پوشش دهد و از لحاظ پوشش دهی بسیار مناسب‌تر شده است.  
 
وی تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق، یک تعامل بسیار خوب با شورای تشخیص مصلحت نظام در خصوص برنامه ششم برای رشد بازار سرمایه هستیم تا از این طریق شرایط بازگشت رشد به بازار سرمایه فراهم شود.  
 
فطانت با توضیح در مورد افزایش ارتباط بین بازار سرمایه و رسانه‌ها خاطرنشان کرد: برای ارتباط مناسب‌تر با رسانه‌ها استودیوی اختصاصی در شرکت اطلاع رسانی ایجاد کردیم و این استودیو به زودی به بهره برداری خواهد رسید، که در ابتدای هر هفته برنامه‌های تحقیق بازار را ارائه خواهیم داد تا زمینه ایجاد بهبود فضای بورس را با وجود زیرساخت‌ها عملی کنیم و در بحث اطلاع رسانی و تعمیق بازار بورس این برنامه عملی خواهد شد.

***آزادسازی سهام عدالت در شرایط فعلی به نفع بورس نیست

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آزادسازی سهام عدالت به نفع بورس نیست گفت: برای بوجود آمدن این امکان باید فرهنگ سازی مناسبی انجام شود.

فطانت در خصوص وارد شدن بازار بورس به بازارهای بین‌المللی تصریح کرد: در بحث بین‌المللی شدن بازار بورس در بورس اوراق بهادار در بورس کالا اقداماتی صورت گرفته تا بتوان معاملات کشورهای دیگر روی تابلوی بورس ایران و هم معاملات بازار سرمایه ایران در تابلوهای کشورهای دیگر مشاهده کرد.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در این باره افزود: در بحث مقدماتی اطلاع‌رسانی مربوط به اطلاعات مالی در چهارچوبهای استانداردهای بین‌المللی ایجاد شده است و بحثهای استاندارد بین المللی شکل گرفته تا به صورت فنی و تخصصی ترجمه شود و از زمانی که سازمان تشخیص دهد از شرکتهای بخواهد تا صورتهای مالی را در قالب استانداردهای بین‌المللی ارایه دهند.

وی با اشاره به ایجاد سامانه تسویه وجوه در بورس کالا اظهار داشت: در بورس کالا ارتباط سامانه مالی تسویه وجوه با کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار کردیم. 

فطانت در خصوص ظرفیتهای بورس کالای ایران گفت: در بورس کالا ظرفیتهای خوبی وجود دارد و در صدد  هستیم مشکلات مربوط به عرضه و تقاضا  از میان برداریم، در حالی که صنعت فولاد با مازاد تولید دارد و با توجه به شرایط پیش آمده تلاش می‌کنیم که حقیقی‌ها در کنار حقوقی‌ها در بحث محصولات خاص و فلزات وارد معامله شوند.

وی در توضیح تحولات سازمان بورس با مجلس بیان کرد: در تعاملات مجلس تلاش خواهیم کرد؛ تا در بورس کالا  در بحث رینگهای کشاورزی خرید تضمینی را جایگزین قیمت تضمینی کنیم تا همه محصولات کشاورزی وارد بورس کالا شده و از این این طریق معامله شوند تا ما به التفاوتهای قیمت تابلو و خرید تضمینی از طریق سازمان روستایی تصحیح شود.

فطانت در خصوص عملکرد بورس انرژی اظهار داشت: بورس انرژی ایران بسیار نوپا است و جای رشد و جایگاه در آن وجود دارد، بحث عرضه نفت خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی مطرح شد که این پیشنهاد از طرف وزارت نفت  مطرح شده و مقدمات نیز ‌فراهم آمده است و با تاخیراتی در دستورالعمل های ایجاد شد شرایط عرضه نفت خام در بورس انرژی را محقق کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس به 385 میلیون تومان رسیده است و حجم معاملات از ابتدای سال از 77 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

وی ادامه داد: در بورس کالا در معاملات آتی از ابتدای سال 14هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته و تعداد کل معاملات بورس کالا به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است.

فطانت در توضیح معاملات بورس انرژی افزود:ارزش معاملات در بورس انرژی در قسمت فیزیکی 1200 میلیارد تومان بوده و ارزش معاملات اوراق مشتقه به 250 میلیون تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرایط بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه برای رشد و تحول اساسی و تامین نقدینگی باید مورد حمایت ویژه نهادهای مالی قرار گیرد و هر روزه  کیفیت معاملات این بازار ارتقا داده شود.

وی در خصوص ابزارهای جدید بازار سرمایه افزود: بعضا در نهادهای جدید ابزارهای جدیدی را فراهم کنیم و تولید انبوه برسانیم تا برای تامین نقدینگی به سرانجام برسد از این طریق رشد بازار سرمایه در همه بخشها متوازن و متقارن خواهد بودکه با این روش وضعیت متناسبی برای توسعه کشور فراهم خواهد شد.

فطانت در توضیح تاثیرات بازار سرمایه از شرایط اقتصادی گفت: بازار سرمایه با افت و خیز همراه است، و عواملی چون کاهش قیمت نفت و فلزات که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده از عوامل درون‌زا و بیرون‌زای تاثیرگذار کاهش شاخص است.

 وی با اشاره به وجود ثبات نسبی در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با توجه به تعادل در نرخ سود بانکی، قیمت سنگ آهن و فلزات در بازار سرمایه به یک ثبات نسبی در این بازار رسیده‌ایم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح p/E گفت: p/E در سال گذشته 8 بوده که در زمان فعلی به 5 رسیده است و شرکتهایی هستند با توجه به اعداد و ارقام منتشرشده رشد 4 درصدی را تجربه کرده‌اند و این اعداد و ارقام نشان دهنده رشد اقتصادی مثبت است.

وی در توضیح پیش‌بینی شرایط بازار سرمایه گفت: ما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا مبنای مناسبی برای تصمیم‌گیریهای بازار سرمایه ایجاد کنیم بحث پیش‌بینی در مورد آینده بازار سرمایه به تحلیل‌گران این بازار واگذار می‌کنیم و از همه سهامداران تقاضا می‌کنیم از حرفهای غیر کارشناسی که فضای روانی بازار را تشدید می‌کند اجتناب کنند.

فطانت با اشاره به حجم نقدینگی صندوقهای تثبیت بازار گفت: در دوره گذشته حدود 530 میلیارد تومان وارد صندوقهای بازار سرمایه شده که تقریبا به انتها رسیده در حدود یک ماه ونیم از محل صندوق عددی کمتر از 15 میلیارد تومان استفاده شده است، چیزی در یازده روز بازار اتفاق افتاده طبیعتا بازار را با دگرگونی قیمتها رو به رو کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ابهام موجود در نماد پالایشیها افزود: اولین اقدام برطرف کردن نگرانی پالایشیها بوده، مصوباتی در خصوص پالایشیها مربوط به بحث کیفی‌سازی از سه سال به 5 سال به تعویق افتاد بحث کیفی‌سازی تا 5 سال دیگر عملا منتهی است، در عین حالی که کیفی‌سازی الزامی است اما شرکتها باید سودآوری زیادی داشته باشند تا بخشی را به سهامداران و بخشی را اندوخته کنند که اگر سالانه 30 درصد به صورت اندوخته توزیع نشود و بر اساس سیاستهای تقسیم سود به بحث کیفی‌سازی می‌رسیم.

وی تصریح کرد: شش پالایش در بورس پروژه‌های پالایشی را استفاده کردند که شامل شتران و پالایش نفت تهران در خصوص کیفی‌سازی از سایر پالایشیها پیش‌تاز هستند و می‌توانند در این فرصت پروژه‌های خودشان را به بهره‌داری برسانند و مصوبه دولت ناظر بر ارتقا زمان کیفی‌سازی از سه سال به 5 سال است.

فطانت در توضیح سایر مشکلات پالایشیها گفت: شرکتهای پالایشیها مشکلات دیگری هم داشتند بعضا در گذشته به دلیل نوسانات طول زمان در روشهای توافق شده نکاتی وجود داشت که مشخص شد که وزارت نفت 10 روز پس از پایان هر ماه قیمتهای تقریبی را اعلام و پس از 30 روز قیمتهای قطعی را گزارش دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تاثیر ، ایجاد ، ثبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار