حمايت از بازار اوليه اصلي ترين راهکار رشد بازار ثانويه است

ذات بازار ثانويه در بورس نوسان دارد اما وقتي صحبت از رشد بازار سرمايه مي شود منظور همان رشد پايدار و مستمر در ميان مدت و بلند مدت است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، مديرعامل شرکت مديريت سرمايه گذاري ملي ايران با بيان اين مطلب به دلايل افت شاخص اشاره کرد و گفت: بازار در يک سال گذشته با مشکلات و ريسک هاي سيستماتيک رو به رو شد که هنوز سايه آن بر سر بازار سرمايه سنگيني مي کند.

محمدرضا صادقي مقدم با اشاره به کاهش قيمت نفت و تأثير آن بر بودجه سال 94 اظهار داشت: اينکه دولت چه برنامه اي براي جبران کاهش منابع درآمدي خود دارد ،

 از دغدغه هاي بخش خصوصي و بنگاه هاي اقتصادي است و اين نگراني وجود دارد که کاهش منابع درآمدي از طريق شفاف ترين بخش اقتصاد کشور يعني شرکتهاي بورسي با بالا بردن هزينه ها تأمين شود. 

اين کارشناس بازار سرمايه درباره اثر کاهش قيمت جهاني نفت بر شرايط بنگاه هاي اقتصادي کشور تصريح کرد : کاهش منابع درآمدي کشور مي تواند به  کاهش تحقق کامل بودجه هاي عمراني منجر شود و روي برخي صنايع مانند سيماني ها و فولادي ها اثرگذار باشد يا حتي اين کاهش منابع درآمدي از طرف ديگر نگراني هايي را براي شرکت هاي پيمانکاري و ساير شرکتهايي که از دولت طلبکار هستند در پي دارد ، اين بنگاه ها اميد دارند با بهبود شرايط دولت طلب هاي خود را وصول کنند.

وي اظهار داشت: اگر اين وضعيت با چشم انداز مثبت افزايش قيمت نفت تغيير مسير  دهد ، چشم انداز بازار سرمايه هم مثبت مي شود.

صادقي مقدم با اشاره به برخي تصميم هاي يک سال گذشته دولت اظهار داشت: برخي تصميم ها با اصول بازار سرمايه و بازار محوري مغاير بوده بنابراين امروز بهترين و کارسازترين اقدام دولت براي کمک به بازار سرمايه کاهش نرخ سود سپرده است. 

وي به کم رنگ شدن نقش بنگاه هاي اقتصادي در رشد اقتصادي اشاره کرد و گفت: در بخش کلان اقتصاد آمارها حاکي از رشد اقتصادي است مثلاً در ميزان فروش نفت، فراورده هاي نفتي، ميعانات گازي نسبت به دوره مشابه قبل رشد داشتيم و همين عاملي شد که نرخ رشدهاي خوبي را به نسبت سال قبل ايجاد شود اما بنگاه ها با واقعيت عجيب ديگري رو به روست.

اين کارشناس بازار سرمايه به کاهش افت قيمت فروش محصولات در داخل و بازارهاي جهاني اشاره کرد و گفت: در صنايع مختلف از صنايع غذايي تا صنايع بزرگ چون فولاد و سيمان شاهد کاهش فروش و افت قيمت فروش هستيم که در سال هاي اخير در نوع خود بي سابقه است اما اين مشکلات لاعلاج نيست فقط بايد راه درمان درست را براي برون رفت از آن انتخاب کرد.

وي توضيح داد : انبارهاي پر از کالاي امروز با انبارهاي پر از کالاي سالهاي گذشته متفاوت و دليل اصلي آن کاهش شديد قيمت جهاني کالاهاست به عبارتي اگر ي30-40 درصد کمتر مي شود و همين بنگاه ها در اين شرايط با اين قيمت ها اگر بخواهد کالايي را صادر کند بايد با قيمت پايينتر محصول را به فروش برساند و اين مشکلي است که بيشتر بنگاه هاي خرد با آن دست به گريبان است.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه در چنين شرايطي نقش دولت بيش از پيش پررنگ مي شود، گفت: دولت بايد جلوي صادرات بي رويه را بگيرد به عنوان مثال در صنعت لاستيک شاهد واردات بي رويه هستيم و اين افزايش بي رويه تا جايي است که ميزان واردات لاستيک ماشين هاي سواري نسبت به سال گذشته 160 درصد افزايش پيدا کرده است بنابراين دولت اگر مي خواهد از صنايع خرد حمايت کند راهي ندارد جز اينکه براي واردات ، سيستم تعرفه هوشمندانه تعريف کند.

مديرعامل شرکت مديريت سرمايه گذاري ملي ايران توضيح داد: يک سيستم تعرفه پويا که به چند متغير وصل باشد مي تواند خيلي هوشمندانه از توليد داخل حمايت کند از طرفي براي حفظ حقوق مصرف کننده هم نسبت به افزايش سطح استانداراد هم سخت گيري کند.

وي با اشاره به جنگ قيمتي که در جهان شکل گرفته است ، خاطر نشان کرد: افت شديد قيمت نفت و کاهش پياپي محصولات و مشکلات داخلي ساير کشورها همچون روسيه و چين به جنگ قيمتي دامن زده است به عنوان مثال روسيه به دليل کاهش ارزش روبل در برابر دلار اقدام به فروش محصولات فلزي به هر قيمتي کرده است و ساير کشورها به همين نحو مرتب در حال پايين آوردن قيمت محصولاتشان در بازارهاي بين المللي هستند بنابراين هم اکنون رشد طرف تقاضا برنده اين ميدان را تعيين مي کند.

صادقي مقدم گفت: دولتمردان ما بايد به دنبال وضع قوانين سختگيرانه بر واردات باشند و از طرفي ديگر بايد به دنبال بازارهاي جديد صادراتي باشند و به جاي اتکا به صادرات به عراق و سوريه که هم اکنون خود با مشکلات داخلي مواجهند براي سرمايه گذاري در ساير کشورهاي هم جوار و غير همجوار مثل آفريقا زمينه سازي کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: رشد ، شاخص ، صنعت ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار