مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بيان اينکه معاملات بلوکی که در قالب توافق سهامداران حقوقی انجام می‌شود، بخشی از عملکرد بازار است، گفت: زمانی که معاملات خرد بازار رونق کمتری دارد، معاملات بلوکی و تأثير آن بر شاخص و روند بازار بيشتر پررنگ می‌شود.

اقدامات متوازن در بورس  اثربخش استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، خواجه نصيري افزود: اين دست معاملات همواره در بورس وجود داشته است و در شرايطي که ضعف تقاضا در بازار وجود دارد، معاملات بلوکي در قيمت‌هاي مثبت باعث مي‌شود که بخشي از عرضه‌هاي بازار جمع ‌شود و سهامداران حقوقي متقاضي معاملات بلوکي، خريد مي کنند که در بهبـود روند عرضه و تقاضا در بورس مؤثر است.

وي افزود: سياست‌هاي حمايتي از بازار را بايد به‌صورت يک بسته چندجانبه ديد و تمرکز روي عدد شاخص به‌تنهايي درست نيست.

خواجه نصيري تصريح کرد: شاخص بيش از اينکه براي مسئولان حساس باشد، براي سهامداران حساس شده است و بسياري از افراد ادعا مي‌کنند که شاخص هيچ نقشي در تصميم‌گيري و معاملات سهامداران ندارد، درصورتي که بررسي‌هاي علمي دقيق نتايج ديگري را نشان مي‌دهد.
 
وي گفت: شاخـص بخشي از بازار است اما نه تمام بـازار و در شرايطي که فضاي بازار پس از يک دوره رکود به تغيير نياز دارد ، بايد مجموعه‌اي از اقدامات مانند تقويت جانب تقاضا و همچنين افزايش حجم معاملات و ارزش معاملات، جمع‌آوري صف‌هاي فروش و انجام معاملات بلوکـي را مد نظر داشت.

خواجه نصيري افزود: هدف از اين معاملات شاخص نيست، بلکه بهبود فضاي رواني و معاملاتي بازار است و البته به مفهوم بي‌اهميت بودن شاخص نيست، اما زماني اين اقدامات نتيجه دارد که فضاي رواني بازار عوض شود.

وي گفت: در بسياري از موارد، صف‌هاي فروش در بازار وجود دارد که جمع‌آوري آنها به افت چشمگير شاخص منجر مي‌شود و شاخص مي‌تواند در مراحل بعدي به افزايش ابطال صندوق‌ها و فشار تسويه اعتبارات منجر شود. 

خواجه نصيري اظهار داشت: اقدامات متوازن که ضمن جمع‌آوري صف فروش‌ها و روان‌‌سازي بازار، از افت چشمگير شاخص و ايجاد واهمه در بازار جلوگيري کند، منطقي است.

وي افزود: همچنين بسياري از عرضه‌کنندگان حقوقي که بالقوه تمايل به عرضه در بازار دارند، درصورتي که فضاي معاملات بلوکي برايشان فراهم شود با تجديد ساختار سبد دارايي‌هاي خود مي‌توانند از عرضه صرف‌نظر کنند.

در جريان فعاليت‌هاي حمايتي از بازار، اقدامات بسيار زياد و پردامنه انجام مي‌شود که خروجي آن بازگشت کمي آرامش در بازار است، اما گاهي در نقدها، صرفا برخي از اجزاي چندگانه اقدامات حمايتي پررنگ مي شود و برخي ديگر، ناديده گرفته مي‌شود که رويکرد جامع و صحيحي نيست.

خواجه نصيري تصريح کرد: در يک‌ سال اخير هر زمان که اقدامات حمايتي از طريق تزريق نقدينگي، انجام معاملات پرحجم و جمع‌آوري صف‌هاي فروش و تقويت تقاضا اجرا شده بازار بهبود يافته است و خيلي ساده، فعالان بازار مي‌توانند حتي رابطه مستقيم انجام معاملات بلوکي با بهبود روند بازار را ملاحظه کنند.

وي اظهار داشت: شکي نيست که در يک ‌سال گذشته بازار پرتنش و آسيب‌پذيري داشتيم و معتقدم که بازار نبايد رها شود، بايد حمايت شود، بايد فضاي رواني حاکم بر بازار همواره پايش شود و زماني که شرايط بازار در ميان‌مدت رو به ضعف مي رود  و جو نگراني بر بازار حاکم شود، بايد با مجموعه‌اي از اقدامات حمايتي، وضعيت را بهبود داد، در غير اين صورت ممکن است بازار وارد مراحـل و شرايط سخت‌تري شود.

مدير نظارت بر بورس ها و بازارهاي سازمان بورس گفت: بايد وضعيت عمومي بازار را مدنظر قرار دهيم، مسئولان دولت و مجلس هم دنبال بهبود وضعيت عمومي بازار هستند و همه بر حمايت از بازار تأکيد دارند.

وي افزود: شاخص يکي از مولفه‌هاي بيانگر وضعيت عمومي بازار است، البته در سطوح تخصصي مشخصه‌هاي ديگري مانند حجم تقاضاي بازار، تعداد سهام و صنايع مثبت و منفي و حجم و گردش معاملات وجود دارد که شايد نمايانگري بيشتري داشته باشد، البته تلاش مي‌کنيم همه اين اطلاعات را هم در قالب گزارش‌هاي روزانه منعکس کنيم، اما فشار و اصراري براي حفظ شاخص نيست، بلکه همراهي و همکاري براي  بهبود وضعيت بازار است.

خواجه نصيري درباره بازگشايي نماد پالايشگاه‌ها گفت: يکي از بزرگ‌ترين موانع در بازگشايي نماد پالايشگاه‌ها، موضوع کيفي‌سازي‌ بود که خوشبختانه، با پيگيري جدي سازمان و حمايت دولت در حال حاضر تعيين تکليف شده است. 

وي افزود: قدم‌هاي ديگر بيشتر به هماهنگي پالايشگاه‌ها و پخش و پالايش براي استخراج صورت حساب‌ها و صورت‌هاي مالي بر مي‌گردد که به‌صورت جدي، در حال پيگيري است.

خواجه نصيري اظهار داشت: سازمان بورس وقت و انرژي زيادي گذاشته است و اميدواريم به‌زودي اين مرحله آخر هم حل شود و به‌محـض فراهم شـدن اطلاعات، نماد پالايشگاه‌ها بازگشايي خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، اثربخشی ، توازن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار