باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

رمزگشایی از اظهارات مقام آلمانی در دیدار با "عارف" / وقتی نایب رئیس مجلس آلمان،انتخابات مجلس ایران را پیشگویی می‌کند

ملاقات صورت گرفته میان نایب رئیس مجلس آلمان و "عارف" اگرچه با توجه به سمت‌های حقوقی طرفین، فاقد وجاهت دیپلماتیک بود، اما آن چیزی که ملاقات مزبور را تامل‌برانگیزتر می‌کند، اظهارات و فحوای کلام مقام آلمانی در دیدار با رئیس بنیاد امید ایرانیان است.

رمزگشایی از اظهارات مقام آلمانی در دیدار با به گزارش‌ خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، گویا سفرهای همراه با مداخله‌گری سیاستمداران اروپایی به تهران تمامی ندارد؛ "کلاویا رویت" نایب رییس مجلس آلمان جدیدترین مقام اروپایی است که در جریان سفر خود به تهران با انجام یک دیدار خارج از عرف، اظهاراتی گستاخانه و مداخله‌جویانه را به زبان آورده است.

خانم "کلاویا رویت" که پنجشنبه هفته گذشته در راس یک هیئت پارلمانی به تهران سفر کرده بود، دیشب با "محمدرضا عارف" کاندیدا بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده دیدار کرد.

ملاقات صورت گرفته میان نایب رئیس مجلس آلمان و "عارف" اگرچه با توجه به سمت‌های حقوقی طرفین، فاقد وجاهت دیپلماتیک بود، اما آن چیزی که ملاقات مزبور را تامل‌برانگیزتر می‌کند، اظهارات و فحوای کلام مقام آلمانی در دیدار با رئیس بنیاد امید ایرانیان است.

حمایت از فعالین فتنه، خط مشترک تمام هیئت‌های سیاسی‌ای است که با عناوین مختلف از قاره اروپا به ایران سفر می‌کنند؛ نایب رئیس مجلس آلمان نیز از این خط مشترک تبعیت کرد و در جریان دیدارش با یکی از اصلاح‌طلبان، ضمن همدردی! با فعالین ساختارشکن قتنه 88، از ضرورت رفع حصر سران فتنه سخن گفت و  تصریح کرد که با این اقدام، مردم ایران خوشحال و مشعوف می‌شوند!

اما نکته بسیار قابل‌تامل در ملاقات نایب رئیس مجلس آلمان با "عارف"، که در ملاقات‌های گذشته هیئت‌های اروپایی سابقه نداشته است، اظهارنظر و ارزیابی خانم "رویت" از اوضاع سیاست داخلی ایران بود.

 اینکه یک شخصیت پارلمانی اروپایی در فاصله یک سال مانده به انتخابات مجلس دهم  و آغاز شکل‌گیری صف‌بندی‌های جناحی برای این انتخابات، به ایران می‌آید و در دیدار با کاندیدای بالقوه یک جریان سیاسی خاص، تلویحا وی را رئیس بعدی پارلمان ایران می‌خواند، موجبات حیرت و اعجاب رو به فزونی می‌گیرد. 
 
 "من آمده‌ام تا یک سال مانده به انتخابات مجلس بدانم که در سفر بعدی خود، شما از من در چه جایگاهی دعوت خواهید کرد"؛ این همان بخش از اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان خطاب به عارف است که هیچ عقل سلیمی در عالم سیاست توانایی تجزیه و تحلیل آن را ندارد؛ اینکه نایب رئیس مجلس یک کشور اروپایی در سفر خود به تهران که باید قاعدتا صرف تعاملات و تبادلات پارلمانی شود، به یکباره به دیدار سرلیست احتمالی یک جناح پرحاشیه سیاسی می‌رود و تلویحا به حمایت از او و جناح متبوعش می‌پردازد، جزء پدیده‌های محیرالعقول است که تنها یک اروپایی مقید به دموکراسی! توانایی نقش‌آفرینی در آن را دارد.

البته اظهارات مداخله‌جویانه و خارج از عرف نایب رئیس پارلمان آلمان در دیدار با عارف تنها منحصر به سیاست داخلی ایران نشد و وی گریزی هم به وضعیت زنان ایران زد و تاسف و تاثر خود از اینکه زنان ایرانی اجازه ورود به استادیوم‌های ورزشی را ندارند، ابراز داشت.

حمایت از "جعفر پناهی" کارگردان و سینماگر فعال در فتنه 88، یکی دیگر از سکانس‌های ملاقات پرحاشیه "کلاویا رویت" با رئیس بنیاد امید ایرانیان بود؛ البته "عبدالفتاح سلطانی" جاسوس و مجرم امنیتی فرد دیگری بود که چتر حمایتی نایب رئیس مجلس آلمان شامل حالش شد و خانم "رویت" در جریان دیدار با عارف، پی‌گیر وضعیت این مجرم امنیتی شد. 

اینکه یک مقام نه چندان بلندپایه اروپایی، اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک را به زبان می‌آورد و با وقاحت تمام در امور داخلی کشور ما دخالت می‌کند، موضوع چندان تازه‌ای نیست؛ اما اینکه مسئولان ذی‌ربط داخلی به سادگی از کنار این مداخله‌گری‌ها عبور می‌کنند، کمی تعجب‌انگیز است.

در دیدار روز گذشته نایب رئیس مجلس آلمان با "عارف"، دو تن از مقامات مسئول در وزارت خارجه یعنی آقایان "خرم" و  "اکرمی"حضور داشتند؛ این دو مسئول ذی‌ربط دیدند و شنیدند که در این ملاقات چه گذشت و چگونه یک مقام اروپایی با اتهامات حقوق بشری‌اش کشورمان را مورد هجمه قرار داد و حتی به اوضاع سیاست داخلی کشور نیز سرک کشید؛ بنابراین انتظار از مقامات وزارت خارجه کشورمان این است که جهت تنبه سایر هیئت‌های اروپایی که قرار است در آینده به تهران سفر کنند، در قبال اظهارات نایب رئیس آلمان، موضعی قاطعانه اتخاذ کنند؛ بدیهی است که چنین موضع قاطعی منافاتی با رویکرد تعامل‌گرایانه و دیپلماسی هوشمند اتخاذ شده از سوی دولت یازدهم ندارد.   
   
گفتنی است "کلاویا رویت" پیش از دیدار با "عارف"، دیداری هم با "شهیندخت مولاوردی" معاون رئیس جمهور در امور زنان داشت و در آن دیدار که بیشتر به جلسه محاکمه شبیه بود، مسئول دولتی کشورمان در زمینه‌های مربوط به حقوق‌بشر و حقوق زنان مورد عتاب و بازخواست این مقام دست دوم اروپایی قرار گرفت؛ و تامل برانگیز آنکه، "مولاوردی" بجای دفاع قاطع از کرامت انسان و شان زنان در ایران اسلامی و یادآوری نقض گسترده حقوق بشر و حقوق زنان در باغ وحش مدرنی به نام غرب، گزارش درخواستی نایب رئیس پارلمان آلمان را به وی ارائه کرد.

لازم به ذکر است، در آذر ماه سال گذشته، یک هیئت پارلمانی از اروپا عازم تهران شد و ضمن دیدار با "نسرین ستوده" و "جعفر پناهی" دو تن از فعالین فتنه 88 در سفارت یونان، جایزه ساخاروف را به این دو مجرم امنیتی اعطاء کردند. پس از این دیدار جنجالی، اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اروپا و وزارت امور خارجه مسئولیت این دیدار تحریک‌کننده و خارج از عرف دیپلماتیک هیئت اروپایی را متوجه یکدیگر دانستند و از پذیرفتن عواقب و تبعات این دیدار مرموز شانه خالی کردند.

امید است، اظهارات و ملاقات‌های خارج ازعرف نایب رئیس مجلس آلمان در سفر اخیرش به تهران با پاسخ قاطع مسئولان ذی‌ربط چه در مجلس شورای اسلامی و چه در وزارت امور خارجه همراه باشد و مسئولان ذی‌صلاح در این زمینه وحدت رویه داشته باشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار