تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نظام مهندسی استان تهران و وزارت کار و رفاه اجتماعی منعقد گردید که با امضای این همکاری بتوانیم تلفات ناشی از ساخت و سازها را کاهش دهیم. ‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی استان تهران با وزارت کار در جهت طرح ویژه پایش ایمنی و کاهش حوادث کارگاه‌های ساختمانی به امضا رسید.

بر اساس این گزارش در راستای ارتقای سطح ایمنی و گسترش اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از حوادث ناشی از کار و گسترش بازرسی و نظارت بر وضعیت ایمنی کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران و همچنین تقویت ضمانت‌های اجرایی پیاده‌سازی مقررات ایمنی توسط کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی شهر تهران به ویژه مواد قانون کار مرتبط با حفاظت فنی و بهداشت کار و مواد مرتبط با وظایف ناظر و مجری در حوزه ایمنی کارگاه (از مباحث 2 و 12 مقررات ملی ساختمان) این تفاهم‌نامه بین احمد لطفی‌نژاد به عنوان مدیرکل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان تهران و سعید غفرانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران منعقد گردید.

غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه با منسجم کردن همکاری بین نظام مهندسی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانیم تلفات ناشی از رعایت نکردن ایمنی را به  حداقل برسانیم افزود: این همکاری در افزایش ایمنی ساختمان بسیار اثرگذار است و عوارض ناشی از حوادث ساختمانی را به حداقل می‌رساند.

وی در ادامه افزود: در صورتی که در منسجم کردن این همکاری دقت کنیم می‌توانیم درصد بالایی از حوادث را کاهش دهیم و برابر با استانداردهای جهانی شویم.

غفرانی در ادامه توضیح داد: آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند در افزایش ارتباط و همکاری ما با سازمان‌های مسئول مؤثر باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: ما باید به مرحله‌ای برسیم که مردم این اقدامات را باور کنند متأسفانه در بسیاری از موارد عدم اعتماد مردم زمینه‌ساز افزایش تلفات در بخش‌های ساختمانی شده است و ما باید در این بخش باور مردم را افزایش دهیم.

غفرانی در ادامه توضیح داد: اجرای قوانین این تفاهم‌نامه در ساختمان‌های بالای 2 هزار متر اجرایی می‌شود و با استفاده از این تفاهم‌نامه بخشی از فرآیند ایمنی را کامل می‌کنیم.

غفرانی توضیح داد: ما تاکنون همکاری با وزارت تعاون را تجربه نکرده‌ایم و امیدواریم این تفاهم‌نامه و همکاری در کاهش حوادث گودبرداری موثر باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر به صورت پایلوت این همکاری در ساختمان‌های 2 هزار متر انجام می‌شود و در صورت موفق شدن این همکاری در ساختمان‌های زیر 2 هزار متر نیز اجرا می‌شود.  

غفرانی اظهار داشت: در طرح اولیه 5 میلیون مترمکعب از ساخت‌وسازها کنترل می‌شود که این موضوع شامل 20 تا 25 درصد از ساختمان‌های کشور می‌شود.

در ادامه این برنامه لطفی‌نژاد مدیرکل وزارت کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از حوادث ناشی از کار را ساخت و سازهای ساختمانی تشکیل می‌دهد گفت: متأسفانه ساخت و سازهای ساختمانی خسارت‌های بسیاری را از لحاظ مالی و جانی به کارگران وارد می‌کند.

وی در ادامه گفت: استان تهران شبیه کارگاه ساختمانی بزرگ است که از لحاظ تراکم جمعیتی و ارزش افزوده املاک بسیار دارد به همین خاطر بخش‌های ساختمان در استان تهران بیسار فعال هستند و همین موضوع باعث شده بخش یاز مهمی از نیروی کار کشور در استان تهران فعال باشند.

لطفی‌نژاد توضیح داد: آنچه که مابه دنبال آن هستیم آن است که از ظرفیت‌‌های کار غیردولتی و تخصصی بهره‌مند شویم و کمک نماییم که کارهایی که انجام می‌شود به بخش‌های تخصصی و خصوصی واگذار شود.

لطفی‌نژاد اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری شد و تحقیقات گسترده‌ای انجام شد و نهایتا این مطالعات منجر به این شد که یک تفاهم‌نامه 10 ماده‌ای و 2 تبصره‌ای طی سه سال میان سازمان نظام مهندسی و وزارت کار و رفاه اجتماعی منعقد گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران تصریح کرد: ما در این تفاهم‌نامه دو اقدام مهم آغاز کردیم که عبارت است از شناساییی کارگاه‌های نمونه و معرفی و برنامه‌ریزی برای فراهم آوردن امکان بازدیدهای گروهی مهندسان ناظر و پیمانکاران رسانه‌های گروهی از آنها در راستای ارائه الگوهای علیم و عملی در زمینه انجام کار ایمن به فعالان رعصه ساخت و ساز همکاری کند.

لطفی‌نژاد در ادامه افزود: در نظر داریم جشنواره ایمنی را در استان تهران با حضور رؤسای 2 هزار و 500 کمیته حفاظت فنی برگزار کنیم.

 در ادامه هفده تن معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امیدواریم در سال آینده نرخ حوادث منجر به فوت و نقص عضو را کاهش دهیم گفت: امیدواریم با همکاری و منسجم شدن بتوانیم ایران را برابر با استانداردهای کشورهای پیشرفته کنیم.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: باید در عرصه روابط کار اولین اقدامی که انجام دهیم آن است که رویکردمان را تغییر دهیم و در بخش تولید و کار بخش عمده‌ای از اقدلامات را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی در ادامه افزود: بیش از 48 درصد از حوادث کشور در بخش ساختمان و عمدتادر گودبرداری رخ می‌دهد که این موضوع منجر به فوت و نقص عضو می‌شود.

هفده‌تن در ادامه افزود: ما نگاهمان را در بخش بازرسی باید تبدیل به نگاه پلیسی کنیم تا این موضوع باعث نجات جان انسان‌ها شود.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی مهم‌ترین نیروی محرکه اقتصادی نوآوری است و در ایران موتور محرک رشد اقتصادی ایمنی است و تا زمانی که زیرساخت‌های ایمن در کشور فراهم نشود هیچ رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: رویکردمان در بحث بازرسی کار باید براساس تعامل همه ‌جانبه باشد و تمامی دستگاه‌های مستقل باید در این بخش همکاری نمایند.

وی در ادامه توضیح داد: این تفاهم نامه باید تبدیل به تعهدنامه شود تا بر اساس این تعهدنامه بتوانیم جان انسان‌ها را نجات دهیم.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: روزانه ایران یک کشته بر اثر حوادث ناشی از  کار اتفاق می‌افتد که در صورت افزایش ایمنی می‌توانیم این تلفات را کاهش دهیم.

در ادامه حیدریون با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی از دی ماه 91 بازرسی از گودبرداری‌ها را آغاز کرد کفت:این بازرسی‌ها باعث شد آمارهای تلفات که رشد صعودی را طی مکردند کاهش چشمگیر پیدا کند.

وی در ادامه افزود: 17 هزار پروژه ساختمانی تاکنون در تهران کنترل شده و این موضوع نقش مؤثری را در کاهش حوادث داشته است.

حیدریون در ادامه توضیح داد: متأسفانه 70 درصد از جرثقیل‌هایی که در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوندعمر مفید خود را گذرانده‌اند و بسیاری از آنها آهن قراضه‌هایی هستند که با تغییرات تبدیل به جرثقیبل شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حوزه جرثقیل 100 درصد از جرثقیل‌های استفاده شده غیر استاندارد  هستند.

حیدریون خاطرنشان کرد: جلسات گسترده‌ای در خصوص این موضوغ برگزار شده و با همکاری سازمان استاندارد سعی کرده‌ایم یک بازنگری کلی در این خصوص انجام دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار