به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اسماعیل غلامی به جزییات قیمتگذاری باشگاههای استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: قیمت 290 میلیارد تومانی برای هر یک از این دو باشگاه بسیار معقول بوده و روش و نحوه واگذاری که توسط هیات واگذاری به تصویب رسید، بهترین روش واگذاری برای این دو باشگاه است.
وی افزود:منابع درآمدی باشگاهها شامل اسپانسرها، حق پخش تلویزیونی، تحقق تبلیغات دور زمین و درآمد روز بازی بوده که این موارد در قیمت گذاری لحاظ شده و تقریبا از نظر قانونی در حال اجرا است؛ همیچنین باشگاه های استقلال و پرسپولیس قرارداد حق پخش تلویزیونی داشته که از نظر قانونی مشکلی ندارد زیرا این قراردادها در سال های گذشته نیز برقرار بوده و باشگاه ها می توانستند با صدا و سیما با رقم جزئی کوتاه نیایند و یا حداقل قرارداد محکمی با صدا و سیما امضا کنند.
غلامی با بیان اینکه سازمان لیگ باید به عنوان مدافع از موضع باشگاهها و گرفتن حق و حقوق آنها دفاع کند،یادآور شد:درآمد روز بازی در همه جاهای دنیا وجود دارد، اما چون باشگاه ها استادیوم ندارند درآمدشان کمتر میشود. اما با توجه به واگذاری مجموعه های ورزشی به این دو باشگاه،آنها توانستند درآمدی برای خود ایجاد کنند که این منبع درآمد در قیمت گذاری برند دیده شده است.
وی به واگذاری این دو باشگاه بدون لحاظ کردن بدهی آنها اشاره و عنوان کرد: بهترین راه برای واگذاری این باشگاهها به دلیل ایرادات صورت های مالی این بود که باشگاه های بدون بدهی واگذاری شوند یعنی براساس ماده 17 قانون سیاست های اصل 44 هرکسی از این دو باشگاه طلب دارد از طریق مراجع قضایی اقدام کند. بنابراین خریداراین دو باشگاه از پرداخت بدهی آنها معاف بوده و باشگاه ها را با مجموعه های ورزشی دریافت می کند لذا می تواند خودش بازیکن جدید گرفته و به مدیریت باشگاه بپردازند.
معاون سابق سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: بنابراین قیمت گذاری این دو باشگاه براساس ارزش برند و مجموعههای ورزشی انجام شده و کارشناسان رسمی دادگستری به همراه شرکت ارزش گذاری برند در داخل و یک موسسه بین المللی، قیمت گذاری این دو باشگاه را انجام دادهاند و چون صورت های مالی دو باشگاه مشکل داشت ،دارایی ها و بدهیها در این قیمت گذاری لحاظ نشد.
وی با بیان اینکه بیشترین قیمت تصویب شده ،مربوط به ارزش برند این دو باشگاه است، خاطرنشان کرد: باشگاه ها می توانند براساس اسپانسر، حق پخش تلویزیونی ، تبلیغات دور زمین و درآمد روز بازی درآمدزایی کنند.
غلامی یاد آور شد: در قیمت گذاری این دو باشگاه تمام باشگاه های دنیا مورد مقایسه قرار گرفته و برند این دو باشگاه با 170 باشگاه دنیا مقایسه شده است. همچنین در گزارش ارزشیابی ، فلسفه فوتبال و ورزش در ایران در نظر گرفته شده است به طوری که اگر 10 میلیون هوادار برای هر یک از باشگاهها در نظر گرفته شود و از هر نفر درخواست شود که 10 هزار تومان به حساب این باشگاه ها واریز کنند، رقمی میلیاردی به دست می آید در حالی که چنین پتانسیلی در هیچ جای دنیا برای باشگاه ها وجود ندارد.
معاون سابق سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: بنابراین قیمت گذاری این دو باشگاه بسیار معقول بوده و روش واگذاری بهترین روشی است که توسط هیات واگذاری به تصویب رسیده است، زیرا در غیر این صورت سهام این دو باشگاه تا 10 سال آینده قابل واگذاری نبود و آنها تا سالهای آینده هم نمی توانستند صورت های مالی شفافی ارائه کنند.
وی با بیان اینکه ارزش گذاری برند این دو باشگاه توسط یک موسسه خارجی انجام شده است، گفت: قیمتگذاری برند سرخابیها از سوی کارشناسان رسمی دادگستری، موسسه ارزش گذاری برند در داخل و خارج بیش از 200 میلیارد تومان تعیین شد و مابقی ارزش مجموعههای درفشی فر و مرغوبکار بود که به این دو باشگاه واگذار شد.
معاون سابق سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قیمت گذاری نحوه واگذاری و نقد و اقساط بهترین روش واگذاری این دو باشگاه بود، عنوان کرد:قیمت 290 میلیارد تومانی قیمت پایه بوده و اگر خریدار برنامه بلند مدت داشته باشد، ممکن است در روز مزایده قیمت آن افزایش پیدا کند.
وی یادآور شد: در حال حاضر به غیر از باشگاه های رئال مادرید، منچستر، بارسلونا و بایرن مونیخ ، استقلال و پرسپولیس از نظر ارزش برند جزو 50 باشگاه های برتر دنیا هستند.