معاون وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: در دوره جديد نوسازي بافتهاي فرسوده که تا 300 هزار واحد هدفگذاري شده است به کيفيت ساخت و ساز و مقاومت ساختمان توجه جدي داريم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛محمدسعيد ايزدي گفت: محدوده بافتهاي فرسوده در 495 شهر شناسايي شده است که نوسازي و بهسازي آنها مورد حمايت دولت قرار دارد.

وي افزود: براي سال جاري و سال آينده حدود 300 هزار واحد در اين محدوده ها با شرايط جديد ساخته مي شود و 22 بانک عامل اعم از دولتي و خصوصي در اين طرح همکاري دارند و سهم هر کدام از آنها مشخص شده است.

ايزدي افزود: براي ساکنان بافتهاي فرسوده همچنين وديعه مسکن در نظر گرفته شده است تا در طول دوره ساخت و ساز بتوانند در مکانهاي ديگري ساکن شوند و دولت 9 درصد سود تسهيلات نوسازي و ساخت مسکن در بافت هاي فرسوده و همچنين 10 درصد از سود  وام وديعه مسکن را تقبل مي کند.

وي گفت : اولويت واگذاري اين واحدها نيز مشخص شده است که اميدواريم با همکاري سازندگان و مردم به نتيجه خوب برسيم.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: يکي از شروط پرداخت وام به انبوه سازان مسکن در بافت‌هاي فرسوده ، اولويت واگذاري مسکن به زوج‌هاي جوان و زنان سرپرست خانوار و گروه هاي کم درامد است.

محمدسعيد ايزدي افزود : زوج‌هاي جوان جزو سازندگان اين طرح نيستند اما انبوه سازان بايد اولويت واگذاري واحدها را زوج‌هاي جوان قرار دهندو همه شرايط  هم مشخص مي شود.

ايزدي گفت : محدوده بافت هاي فرسوده و محدوده هاي پرخطر در همه شهرها مشخص شده است تا نوسازي بافت هاي فرسوده با استفاده از اين تسهيلات ساماندهي شود.از 640 هزار هکتار مساحت شهرهاي کشور حدود 72 هزار هکتار مساحت بافت فرسوده است که تاکنون 9000 هکتار بازسازي شده و 63 هزار هکتار آن باقي مانده است.  با نوسازي هر هکتار بافت فرسوده حدود 68 واحد مسکوني ايجاد مي‌شود.

بر اساس برنامه پنجم توسعه نوسازي، سالانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري بايد نوسازي شود.با نوسازي در بافت‌هاي فرسوده، به ازاي هر 57 مترمربع ساخت و ساز يك شغل ايجاد مي‌شود كه به رونق اشتغال و حمايت از كار ايراني کمک مي کند و با تخريب هر واحد فرسوده شهري 3،2 (سه و دو دهم) واحد نوساز ايجاد مي‌شود كه به اصلاح سيماي شهري ، جذب جمعيت جديد و به نوعي توسعه دروني شهرها و تجديد حيات در اين مناطق هم کمک مي کند.

تاكنون طرح بهسازي و نوسازي 71 شهر به مساحت 24655 هكتار تهيه شده كه به تصويب استاني رسيده و طرح بهسازي و نوسازي 28 شهر به مساحت 11131 هكتار تهيه شده است.

بنابراين گزارش ميزان سقف تسهيلات تامين مسکن در کلانشهرها 500 ميليون ريال، مراکز استان ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت 400 ميليون ريال و ساير شهرها 200 ميليون ريال است.

ميزان سقف تسهيلات وديعه اسکان موقت ساکنين در بافت هاي فرسوده و سکونتگاه هاي غيررسمي در کلانشهرها 200 ميليون ريال، مراکز استان ها و شهرهاي بالاي دويست هزار نفر 150 ميليون ريال و ساير شهرها 100 ميليون ريال است.

وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تامين اجتماعي، کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي مکلفند در قالب تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازي نسبت به تامين منابع و شناسايي گروه هاي هدف طرح به منظور تهيه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهري اقدام کنند.

پرداخت تسهيلات و يارانه هاي نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري با اولويت واگذاري مسکن به زوج هاي جوان، گروه هاي کم درآمد و زنان سرپرست خانواري است که تاکنون از تسهيلات مسکن استفاده نکرده اند.

وزارت راه و شهرسازي (شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري  ايران) مکلف است براساس سهميه ابلاغ شده بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نسبت به توزيع استاني تسهيلات با هماهنگي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (به تفکيک بانک هاي عامل تعيين شده) و شناسايي متقاضيان واجد شرايط و معرفي آنها جهت دريافت تسهيلات و نظارت بر ساخت و ساز در چارچوب قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار