هاکان فیدان متولد 1968 آنکارا یک سرباز، استاد دانشگاه و دیپلمات بوده که از ماه می 2010 به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه (Mit Istihbarat Teshkilati) است و نقش مضر هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه (MIT) در غرب آسیا ضد محور مقاومت و در راستای خدمت به آمریکا از سوی رسانه‌های مختلف مخابره شده است.


به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ هاکان فیدان متولد 1968 آنکارا یک سرباز، استاد دانشگاه و دیپلمات است که از ماه می 2010 به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه (Mit Istihbarat Teshkilati) است.





تحصیلات فیدان


سایت Global Research  می‌نویسد: فیدان پس از اخذ درجه کارشناسی در دانشگاه مریلند، کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه بیلکنت دریافت کرد.


نقش مضر فیدان ضد محور مقاومت

نقش مضر هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه (MIT) در غرب آسیا ضد محور مقاومت و در راستای خدمت به آمریکا از سوی رسانه‌های مختلف مخابره شده است.





Seymour Hersh  در یک یادداشت با اشاره  به نقش مضر هاکان فیدان و زمینه‌چینی وی برای حمله به سوریه اظهار داشت: در فایل صوتی منتسب به هاکان فیدان در جلسه امنیت ملی ترکیه وی گفت اگر نیاز به بهانه برای حمله به سوریه وجود دارد مشکلی نیست؛ من می‌توانم چند نفر به سوریه بفرستم و از آنجا به ما موشک بزنند و این‌گونه می‌توان اقدام کرد.






حمایت دستگاه اطلاعات ترکیه از داعش

 Seymour Hersh  همچنین بعدها این موضوع را به معامله آمریکا و اردوغان در قضیه سوریه نسبت داد.

سایت Aidinlik Daily  در مقاله‌ای با عنوان  "گروه تندرو ISIS تحت حفاظت سازمان اطلاعات MIT " اذعان کرد: تشکیلات تروریستی  ISIS (داعش) که به موصل حمله کرده‌ بودند تحت حمایت سازمان اطلاعات ترکیه حد فاصل تاریخ‌های 28 فوریه تا 2 مارس  برنامه‌ریزی شده‌اند.






Deniz Kahraman نویسنده این مقاله همچنین گفت: یکی از قابل توجه‌ترین اتهامات ساخته شده این بوده که حمله به موصل با اطلاع کامل ترکیه، اردن و عربستان سعودی برنامه‌ریزی شده بود. سازمان اطلاعات ترکیه همچنین مهمات، پشتیبانی و حمل و نقل را در سراسر منطقه بر عهده داشته است.





سایت Aidinlik Daily همچنین به هدف از این حمله اشاره و تصریح کرد: موضوع اصلی این نشست (که برای حمله ISIS طراحی شده بود)، تضعیف دولت "نوری المالکی" نخست‌وزیر (وقت) عراق با ایجاد یک جبهه (به اصطلاح) سنی علیه شیعه از طریق گروه تروریستی داعش است.




Nickolaos Mavromates تحلیلگر دفاعی درباره نقش ترکیه در تحولات عراق می‌نویسد: تشنج در کنسولگری عراق توسط مردان ISIS (تروریست‌های داعش در عراق و سوریه) نشان از  سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترکیه در منطقه شرق مدیترانه و عراق دارد.

این تحلیلگر دفاعی در مورد استراتژی‌های ترکیه در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: این استراتژی‌های شکست‌خورده به طور عمده در کمک به سازمان‌های تروریستی مانند القاعده، جبهه النصره و ISIS (داعش) بر اساس طرح‌های کلان ترکیه بوده است.


حمایت ترکیه از تروریست‌ها در مقابل کردها


ابراهیم (رئیس پلیس امنیت منطقه کردستان) در مصاحبه‌ای اختصاصی با al-monitor ترکیه را متهم به ادامه حمایت از گروه‌های تندرو چون «داعش» کرد که در گیر و دار نزاعی مرگبار با مردم کرد ساکن عراق و سوریه است.
 
جوان ابراهیم، رئیس پلیس امنیت که از شهروندان کردتبار در شمال شرقی سوریه است، می‌گوید:  در صورتی که ترکیه دست از حمایت از گروه‌های تندرو (تروریست) بردارد نیروهایش حاضر به همکاری با ترکیه هستند.


عملیات تروریست‌های ISIS (داعش) در عراق از سوی سفارت ترکیه  کنترل و هدایت می‌شود

سایت Infowars در مورد نقش ترکیه در عراق نوشت: عملیات تروریست‌های ISIS در عراق از سوی سفارت ترکیه  کنترل و هدایت می‌شود. با توجه به گفته‌های حریری این طرح برای هک کردن عراق و جرقه یک جنگ منطقه‌ای در شرق میانه از سوی شورای آتلانتیک برنامه‌ریزی شده بود.


طمع ایجاد خط لوله نفتی در خاک عراق

سایت Infowars  با اذعان به نقشه ترکیه  و طمع ایجاد خط لوله نفتی در خاک عراق افزود: از سال 1998 تاکنون ذخایر نفتی کرکوک 10 میلیارد بشکه تخمین زده شده و امروزه گروهک تروریستی داعش مجری طرح خط لوله کرکوک-جیهان است.

 
کمک سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) به تروریست‌های القاعده و داعش


روزنامه Today Zaman به نقل از "بولنت زمان" نوشت: هیچ شکی نیست که دولت ترکیه در منطقه برای تروریست‌های داعش پول و سلاح فرستاده و کمک سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) به تروریست‌های القاعده و داعش مشخص است.
 




در همین حال Firatajans و سایر رسانه‌های ترکیه شتابان دولت اعتدال و توسعه را متهم به رابطه با شورشیان می‌کنند.

Firat News همچنین درباره دخالت آشکار ترکیه در عراق می‌نویسد: در طول سقوط فلوجه از سوی تروریست‌های ISIS (داعش)، چهار افسر ترکیه از سوی ارتش عراق دستگیر شدند.





"پینار ترمبلی" دانشجوی دکتری دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در مقاله‌ای در Al-monitor نوشت‌: ام‌آی‌تی، به عنوان موسسه‌ای که به برتری چشمگیری نسبت به وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه دست‌یافته و جایگاه داخلی خود را تثبیت کرده، یک لابی میان‌مدت را برای احیای تصویر ترکیه در ایالات متحده برپاخواهدکرد. حزب عدالت و توسعه باید به خوبی از این نکته مطلع باشد که ترکیه نباید شهرت خود به‌عنوان یک متحد آمریکا را از دست بدهد و به گروه «کشورهای یاغی» سقوط کند. آن‌چه که از آسیب‌زدن به فیدان بازماند، احتمالاً او را به نیرویی برای معامله در پایتخت‌های عمده جهان بدل می‌کند.

وی همچنین با اذعان به کمک MIT به تروریست‌ها می‌نویسد: شک و تردیدهایی مبنی بر این‌که دولت ترکیه از طریق ام‌آی‌تی به شورشی‌های سوریه از جمله به افراطی‌های مرتبط با القاعده کمک می‌رساند، وجود دارد.
 





ترکیه نقش پناهگاه امن و انبار لجستیک داعش را بازی کرده ‌است


Al-Monitor گزارش کرد: حزب‌الله لبنان کاملاً بر رویدادهای عراق متمرکز شده ‌و در حال ارزیابی اقدامات گروه‌های تکفیری- بعثی که به تازگی‌ به دولت اسلامی(داعش) تغییر نام داده‌اند، بر آینده سوریه و لبنان هستند. ترکیه نقش پناهگاه امن و انبار لجستیک داعش را بازی کرده ‌و انکار این موضوع در رسانه‌ها، تنها برای فریب مخاطبین است.

پایگاه اطلاع رسانی مجلس اعلای عراق نیز گفت: قطر و ترکیه از گروه موسوم به "ارتش طریقت نقشبندی" حمایت مالی می‌کنند. این گروه بعد از حوادث اخیر عراق به ویژه حادثه حویجه، خود را برای رویارویی با ارتش عراق آماده می‌سازد.




حجت‌الاسلام و المسلمین حسن‌زاده: هیچ کشوری حق ندارد پا از گلیمش فرا‌تر بگذارد/جمهوری اسلامی ساکت نخواهد ماند

"حجت‌الاسلام و المسلمین حسن‌زاده" رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با  خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره امکان عملیات نظامی ترکیه در سوریه اظهار داشت: ما منظورمان قائل به کشور خاصی نیست.

وی افزود: ما به همه کشورهایی که جاهل‌پروری می‌کنند و اجازه ورود تروریست‌ها به کشورهای دیگر را می‌دهند می‌گوییم که کار درستی نیست که یک کشور در کشور دیگر دخالت کند و باید به دنبال وحدت دنیای اسلام باشیم.





حجت‌الاسلام حسن‌زاده در پاسخ به سؤال دیگر  خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اینکه اگر ترکیه پا از گلیمش فرا‌تر بگذارد واکنش جمهوری اسلامی ایران چیست، تصریح کرد: کار با کشور خاصی نداریم، هیچ کشوری حق ندارد پا از گلیمش فرا‌تر بگذارد و همه کشور‌ها باید به قوانین و مرزهای بین‌المللی احترام بگذارند.





رئیس اداره عقیدتی- سیاسی نیروی هوافضای سپاه خاطر نشان کرد: اگر کشوری حدود خود را مراعات نکند قطعاً صبر مقامات جمهوری اسلامی حدی دارد و اگر از آن حد بگذرد جمهوری اسلامی ساکت نخواهد ماند.


نقش هاکان فیدان و ترکیه در حمایت از داعش در عراق را می‌توان در سه محور دانست:

1-کمرنگ کردن نقش محور مقاومت و شیعیان منطقه و ایجاد التهاب و تزلزل در عراق

2-طمع ایجاد خط لوله نفتی از طریق خاک عراق

3-اقدامات هموار کننده برای تعاملات هر چه سازنده با آمریکا


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۰۹:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۳
ترکیه هم داره جای انگلستان در خاورمیانه رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۳
ترکیه بداند راه سعادت از دریای خون بی گناهان نمی گذرد .چرا بشر از تاریخ درس نمی گیرد .
آخرین اخبار