باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

آیا "اردوغان" عذر خواهی می‌کند/یکی از مسائل مهم سیاسی روزهای آینده چیست؟

چند روز پیش "رجب طیب اردوغان" در حالی با اظهارات ضد ایرانی‌اش حیرت دو ملت را رقم زد که این سخنان بازخوردی منفی داشت و کمترین اقدامی که رئیس جمهور "ترکیه" می‌تواند انجام دهد، این است که عذرخواهی کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سخنانی که از سوی مسئول ارشد ترکیه "رجب طیب اردوغان" مطرح شد، که درونمایه ضد ایرانی داشت، می‌تواند نتایج نامطلوبی برجای بگذارد. (بیشتر بخوانید)  
 
شاید سوالی که مطرح می‌شود این است که این اظهارات چه نتایج نامطلوبی را برجای می‌گذارد که یکی از اولین بازخوردهای آن پاسخ مقامات جمهوری اسلامی ایران بود که این پاسخ‌ها شاید باعث شود تا "اردوغان" درنگ و تامل بیشتری بر سخنانش داشته باشد.  
 

اردوغان عذرخواهی کند/ دولت و ملت ایران می‌بخشند/ ایران و ترکیه دو کشور اسلامی و برادرند



اهانت به "ملت ایران"


رئیس جمهور ترکیه در حالی ایران را به دخالت و تسلط بر منطقه متهم کرد که خواسته و یا ناخواسته به بیش از ۷۰ میلیون ایرانی توهین کرد. زیرا هنگامی که مسئولین ارشد یک کشور (کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران) متهم به اقدامی خلاف واقع می‌شوند، در اصل به قانون اساسی و ملتی که آن‌ها را انتخاب کرده توهین شده است.  
 


جوکار: اظهارات "رجب طیب اردوغان" اهانت به "ملت ایران" بود/"اردوغان" باید عذرخواهی کند

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان اهانت به ملت ایران بود.  
 
وی افزود: اردوغان ضمن عذرخواهی از ملت ایران باید از این نوع اظهارات گستاخانه ابراز برائت کند.  
 
رئیس کمیته بسیج در مورد برنامه سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران گفت: باید اردوغان اول عذرخواهی کند و پس از آن وارد ایران شود.  
 
جوکار اظهار داشت: بر اساس سه اصل حکمت، عزت و مصلحت، سفر اردوغان به ایران در شرایط فعلی به صلاح نخواهد بود (بیشتر بخوانید). 

 




صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با  خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درباره اظهارات ضدایرانی اردوغان اظهار داشت: تعجب می‌کنم از "اردوغان" که چنین حرف‌های نسنجیده‌ای را مطرح کرده که هم به لحاظ تاریخی و هم حزبی مدیون ایران است.

خرازی با اشاره به حمایت ایران به عنوان پرچمدار حمایت از دنیای اسلام در ملل منطقه اعم از شیعه و سنی تأکید کرد: مگر مردم بوسنی و افغانستان و بالکان و ملت مظلوم فلسطین که سالیان سال در مصاف با استکبار جنگیده‌اند، شیعه‌اند و اصلاً بحث شیعه و سنی که اردوغان مطرح می‌کنند موضوعیت ندارد.

*** ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه است

وی با اشاره به شکست سیاست‌های "ترکیه" در "سوریه" و "لیبی" و امکاناتی که دولت اردوغان برای تروریست‌های تکفیری فراهم کرده و این که ترکیه کریدور حضور ترویست‌های تکفیری است، یادآور شد: اردوغان اندازه خود را نمی‌داند و در منطقه شکست خورده است و عربستان سعودی، قطر و ترکیه که از داعش حمایت مالی داشته‌اند، شکست خورده و امروز بر اساس سخنان مسئولین غربی ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه است.




آیا


آیا
"حسن بهشتی‌پور"، کارشناس مسائل بین‌الملل و هسته‌ای در گفتگو با  خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درباره اظهارات ضدایرانی اردوغان گفت: اردوغان به نظر من روی اسب باخته شرط‌بندی کرده و سعی می‌کند ایران را در افکار عمومی متهم جلوه دهد و این سخنان برای ترکیه مصرف داخلی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل و مسائل هسته‌ای گفت: اردوغان سیاست‌های شکست‌خورده خود را در سوریه توجیه می‌کند و این اظهارات همزبانی با صهیونیست‌هاست.



آیا



 این در حالی است که مجموعه مسئولین نظام نسبت به اهانت های اردوغان واکنش نشان دادند و در عین حال این واکنش ها در بین طیف های مختلف مردم، احزاب ، گروه ها و نخبگان و ... تبلور خاصی داشته است. به نظر تصمیم گیری در مورد سفر یا عدم سفر اردوغان به ایران از جمله مسائل مهم سیاسی روزهای آینده باشد.

 
گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار