امروزه بیش از 3 میلیون کودک کمتر از 15 سال مبتلا به ایدز هستند که پس از تصادفات جاده‌ای، ابتلا به ایدز اصلی ترین عامل مرگ و میر نوجوانان در دنیاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است که در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. پس از نشانه های اولیه، فرد به ظاهر بهبود می‌یابد که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود.

در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

با مقایسه ای کوچک در خواهیم یافت که نرخ ابتلا به ایدز در دنیا نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته است.

طبق آمار اعلام شده توسط سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی، 33.2 میلیون نفر شامل 2.5 میلیون کودک زیر 15 سال به اچ آی وی مثبت مبتلا بوده‌اند. در حالی که امروزه بیش از 35 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و بیش از 3 میلیون نفر از این تعداد را کودکان و نوجوانان کمتر از 15 سال تشکیل می دهند.

بیماری ایدز، از سه طریق اصلی انتقال می‌یابد.
سازمان ملل متحد، همچنین اعلام کرده است، در سال 2013 میلادی 54 درصد زنان کم درآمد یا با درامد متوسط در جهان، هنوز مراحل درمانی خود را آغاز نکرده‌اند. این در حالی است که زایمان بدون مراقبت در افراد مبتلا به ایدز، در یک سوم موارد باعث مرگ نوزاد در نخستین زایمان می شود.

بنا بر این گزارش، بین سال های 2012 و 2013 میلادی، نرخ کاهش عفونت های جدید اچ آی وی در میان کودکان، در بسیاری از کشور ها به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. این در حالی است که در تعدادی از کشورها نرخ کاهش عفونت ها راکد مانده است.

نمودار زیر میزان مرگ و میر نوجوانان در جهان بر حسب علت و جنسیت آنها را نشان می دهد.



که طبق این نمودار، پس از تصادفات جاده‌ای، ابتلا به ایدز اصلی ترین عامل مرگ و میر نوجوانان در دنیاست.
تا امروز هیچ گونه واکسن موثری برای ایدز کشف نشده است. در واکسن آزمایشی RV 144 که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد کاهش جزئی تقریباً ۳۰٪ در خطر انتقال مشاهده شد، که تنها باعث ایجاد امیدی مبهم در جامعه تحقیقاتی برای یک واکسن موثر گردید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار