معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش تولد نوزادان مبتلا به بیماری ایدز در استان خبر داد و گفت: سال گذشته پنج نوزاد مبتلا به ویروس اچ آی وی (HIV) در مازندران متولد شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،محسن اعرابی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مرکز ویژه توانمندسازی زنان آسیب پذیر مازندران در ساری بیان داشت: این در حالی است که در گذشته سالانه یک نوازد مبتلا به این ویروس در مازندران متولد می شد.

وی ادامه داد: بند ناف جنین یکی از راه های انتقال ویروس بیماری ایدز محسوب می شود و در واقع با ابتلای زنان باردار، این بیماری به فرزندان آنان هم منتقل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که تا 15 سال پیش تزریق اصلی ترین راه انتقال ایدز به افراد در کشور بود، گفت : متاسفانه در سال های اخیر تماس های جنسی به راه اصلی ابتلا به این بیماری در جامعه تبدیل شده است.

وی از افزایش آمار اعتیاد میان بانوان و همچنین روابط نامشروع آنان به عنوان دو عامل تاثیرگذار بر تغییر الگوی انتقال ویروس «اچ آی وی» یاد کرد و افزود: بانوان سالم می توانند نسلی سالم به جامعه تحویل دهند و از این رو در خطر قرار گرفتن سلامت بانوان، بهداشت و سلامت کل جامعه را به خطر می اندازد.

اعرابی یکی از علل شیوع بیش از حد بیماری ایدز در کشورهای آفریقایی را انتقال آن از طریق بند ناف جنین دانست و تاکید کرد: کنترل این راه ابتلا به ایدز به نوعی جلوگیری از ابتلا نسل بعدی به این بیماری است.

وی از انجام آزمایش سریع تشخیص ایدز در زنان باردار به عنوان راهی برای شناسایی جنین های آلوده یاد کرد و گفت: اکنون در 10 مرکز و پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری در مازندران این آزمایش به صورت رایگان انجام می شود.

پیش از این نیز معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز نسبت به تغییر الگوی ابتلا به بیماری ایدز در این استان هشدار داده و افزایش ارتباطات جنسی نامشروع را عامل آن دانسته بود.

نادر آهنگر به ایرنا گفته است: در حالی که در سال های قبل مردان بیشترین مبتلایان به ایدز را تشکیل می دادند، امروز بانوان این رتبه را به خود اختصاص داده اند.

به گفته آهنگر، هرچند آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به ایدز وجود ندارد ولی 36 درصد از مبتلایان به این بیماری را بانوان تشکیل می دهند.

آمار مبتلایان به ایدز در کشور 28 هزار و 357 نفر اعلام شده، در حالی که تعداد مبتلایان به این بیماری یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.

ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی (HIV) ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.

تماس جنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین از راه های انتقال این بیماری است.

اهمیت این بیماری سب شده است تا اول دسامبر برابر با دهم آذر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شود.
/ انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.