دکتری سیاری با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ ابتلا به موارد جدید ایدز ۳۸ درصد در دنیا کاهش یافته است، گفت: میزان مرگ و میر ایدز ۳۵ درصد کاهش و دسترسی به درمان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۱۰ آذر در مراسم روز جهانی ایدز گفت: سه برنامه تاکنون برای کنترل ایدز اجرا کردیم و برنامه چهارم نیز در حال تهیه و تدوین است، طبق آمار ۷۸ میلیون در دنیا مبتلا به ایدز هستند، باید توجه داشت که هیچ اپیدمی مثل ایدز فراگیر نبوده است چرا که راه تشخیص و درمان آن سال‌ها ناشناخته بوده است. 

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۳ ابتلا به موارد جدید ایدز ۳۸ درصد کاهش، ابتلا در کودکان ۵۸ درصد کاهش، مرگ و میر در مبتلایان به ایدز ۳۵درصد کاهش و دسترسی به درمان ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

سیاری با بیان اینکه ۱۹ میلیون نفر از مبتلایان به ایدز در دنیا مرد هستند و در ایران هم بیشترین مبتلایان مرد هستند، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در منطقه و ایران این است که آهنگ جهانی ایدز حرکت نکرده است و میزان ابتلا در این کشور‌ها سیر صعودی داشته است در واقع این امر حاکی از عقب ماندن از برنامه هاست. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتقال ایدز از مادر به جنین در دنیا به صفر رسیده است و در ایران هم این امر زیاد نیست اما باید تلاش کنیم که به صفر برسد در همین جهت برنامه مراقبت از مادران باردار در ۱۶دانشگاه آغاز شده است، که بنا است در تمامی دانشگاه‌ها اجرایی شود. 

سیاری ادامه داد: برنامه چهارم استراتژیک مقابله با ایدز تدوین شده و در سال آینده اجرا می‌شود و همچنین برنامه جدید مراقبت درمان با استفاده از آخرین دستاورد‌ها تهیه و در کمیته کشوری مراقبت درمان ایدز به تصویب رسیده است و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار