تجمع حزب تحریک انصاف در پایتخت و مسدود شدن مسیرهای ارتباطی بر اثر تظاهرات حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل‌الرحمن بحران سیاسی تازه‌ای در پاکستان به وجود آورده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روز گذشته با اینکه روز تعطیل در پاکستان بود و مکان های تفریحی باید مملو از جمعیت باشد اما اوضاع طوری بود که انگار مردم نمی‌توانند آرامش داشته باشند.
 
اوضاع سیاسی نا‌آرام است؛ از یک سو حزب تحریک انصاف یک تجمع اعتراض‌آمیز در پایتخت برگزار کرده و از طرف دیگر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل‌الرحمن در اعتراض به کشته شدن خالد سومرو با برپایی تظاهرات در سراسر پاکستان مسیرهای ارتباطی را مسدود کرده‌اند.
 
 اعضای حزب جمعیت علمای اسلام با بستن بیشتر مسیرهای ارتباطی در ایالت سند و مسدود کردن مسیر تردد کامیون‌های ناتو به ویژه در مرز چمن دامنه تظاهرات خود را گسترش داده‌اند.
 
طبق این گزارش تعداد زیادی خودرو از جمله کامیون‌های ناتو در مرز پاکستان و افغانستان متوقف شده‌اند و تشکیل صف‌های طولانی از خودروها که منتظر ورود به افغانستان هستند مشکلات زیادی به وجود آورده است.
 
بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی تعدادی از اعضای حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل‌الرحمن را دستگیر کرده‌اند و تلاش می‌کنند آنها را متفرق کنند اما تا کنون موفق نشده‌اند.
 
 در شهر اسلام‌آباد تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شده و تردد دو سرنشین با موتورسیکلت ممنوع است.
 
طبق این گزارش اطراف محل برگزاری تجمع ضد دولتی حزب تحریک انصاف با استفاده از کانتینر مسدود شده است.
 
بر اساس این گزارش، وزارت کشور پاکستان از اعضای حزب تحریک انصاف خواست تا ساعت 12 امشب اسلام‌آباد را ترک کنند در غیر این صورت به شیوه دیگری با آنان برخورد می‌شود اما به نظر نمی‌رسد معترضان دولتی به آسانی پایتخت را ترک نمایند.
 
گزارش‌ها حاکی از این است که حزب تحریک انصاف محدوده ساختمان پارلمان را برای تجمع اعتراض‌آمیز خود انتخاب کرده‌اند و عمران‌خان خود را برای سخنرانی‌های پی در پی در این محل آماده می‌کند.
 
تعداد زیادی از جوانان در حال سرازیر شدن به اسلام‌آباد هستند در عین حال عمران‌خان از اعضای حزبش که عضو مجلس ایالتی و مرکزی هستند درخواست کرده تعداد بیشتری از مردم را وارد پایتخت کنند.
 
شفقت محمود از اعضای ارشد حزب تحریک انصاف  عنوان کرد: خودروهای اعضای حزب تحریک انصاف در لاهور آماده انتقال مردم به اسلام‌آباد هستند و به زودی جمعیت زیادی از مردم پایتخت را محاصره خواهند کرد.
 
طبق این گزارش پرویز ختک سر وزیر ایالت خیبر‌پختونخوا نیز با تعداد زیادی از همراهانش ساعتی قبل وارد اسلام‌آباد شد.
 
عمران‌خان در سخنان اخیر خود اعلام کرد که امروز حکمت عملی و استراتژی سوم خود را به کار می‌برد اما این آخرین شیوه نخواهد بود و وی تا رسیدن به خواسته‌های خود تسلیم نمی‌شود.
 
 حزب تحریک عوامی به سرپرستی طاهر‌القادری، حزب‌ مجلس وحدت مسلمین و حزب شورای اتحاد سنی حاضر نشدند تا در تحصن حزب تحریک انصاف شرکت کنند.
 
طبق این گزارش اعضای احزاب سیاسی که در گذشته حزب تحریک انصاف را همراهی کردند عنوان می‌کنند تجمع اعتراض‌آمیز روز گذشته نمایش سیاسی حزب تحریک انصاف است و دیگر احزاب نمی‌توانند در آن شرکت کنند.
 
بر اساس این گزارش دولت حراسی از برپایی تجمع اعتراض آمیز توسط حزب تحریک انصاف ندارد زیرا مطمئن است که ارتش از معترضان حمایت نمی‌کند و خطر کودتا نیز وجود ندارد.
 
 با اینکه به ظاهر دولت ترسی از تجمع معترضان در پایتخت ندارد اما حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف از نظر سیاسی تحت فشار است و همزمان با تجمع اعتراض‌امیز حزب تحریک انصاف با کاهش قیمت سوخت تلاش می‌کند نظر مردم را جلب کند.
 
طبق این گزارش با اینکه اعلام رسمی کاهش قیمت سوخت به وزارت نفت و انرژی مربوط می‌شود اما دولت به طور مستقیم موضوع کاهش قیمت بنزین را مطرح کرده تا این باور را القا کند که توانایی رویارویی با کمبود انرژی در کشور را دارد بنابراین چنین بیاناتی بیان سیاسی است.
 
برخی کارشناسان نیز بیان می‌کنند علت کاهش قیمت بنزین در پاکستان کاهش قیمت سوخت در بازار جهانی است.
 
 الطاف حسین رهبر حزب متحده قومی موومنت در سخنان تازه خود اعلام کرده که باید برای کنترل اوضاع سیاسی کشور از ژنرال‌های ارتش نیز مشاوره به عمل آید و نمایندگان ارتش باید در هر موردی اظهار نظر کنند.
 
بر اساس این گزارش حساسیت زیادی بین احزاب سیاسی پاکستان ایجاد کرده است.
انتهای پیام/ ض
منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار