فانی با بیان اینکه پاشنه آشیل طرح تعالی مدیریت مدرسه «ارزیابی دقیق آن» است، گفت: اگر ارزیابی‌ها جدی، دقیق و منطبق بر سیاست‌های آموزش و پرورش نباشد، قطعاً مانند برخی طرح‌ها، با شکست مواجه می‌شود.

به گزارش گروه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح «تعالی مدیریت مدرسه» که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: چنانچه این طرح با موفقیت مواجه نشود، تا سال‌ها نمی‌توان سراغ چنین طرح‌هایی رفت و باید دقت و جدیت در اجرای آن لحاظ شود.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل این طرح، «ارزیابی دقیق آن» است، افزود: اگر ارزیابی‌ها جدی، دقیق و منطبق بر سیاست‌های آموزش و پرورش نباشد، قطعاً مانند برخی از طرح‌ها، با شکست مواجه می‌شود و سبب هدر رفتن سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و مالی خواهیم شد.

فانی با اشاره به ارزیابی طرح‌های قبل در آموزش و پرورش، تصریح کرد: ارزیابان باید از نیروهای جدی، زبده و کارشناس انتخاب شوند تا سلیقه‌های شخصی یا منافع منطقه‌ای تأثیری در انتخاب و امتیاز آنها در مدارس نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بعضی از کشورها، سیستم  ارزیابی در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: این موضوع به دلیل وجود برخی نارسایی‌ها در سیستم‌های ارزیابی بخش دولتی است که باعث می‌شود این وظیفه را به بخش غیردولتی واگذار کنند.

وی عنوان کرد: اولویت گذاری در نمون برگ‌های طرح «تعالی مدیریت مدرسه» باید منطبق بر سیاست‌های کلان آموزش و پرورش باشد تا بتوانیم این سیاست‌ها را در مدرسه احیا و محقق سازیم.

فانی افزود: در ارزیابی‌ها، منبع تعیین شاخص و ملاک‌ها باید منبعث از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد، سپس در نمون برگ‌ها، ابتدا اولویت‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری،  5700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت قرار گرفته است، تأکید کرد: چنانچه این طرح با موفقیت اجرا نشود، نباید مرحله دوم آن که پوشش 14 هزار مدرسه است به اجرا در آید.

وی افزود: کسی بابت عدم اجرای این طرح از آموزش و پرورش سؤالی نمی‌کند، ولی چنانچه اجرای آن موفق نباشد، حتماً مورد پرسش مسئولین قانونی کشور قرار می‌گیریم، چرا با هزینه‌های بالا عدم توفیق داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش، اجرای موفق این طرح را زمینه توسعه «مدرسه محوری» و «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» دانست و تصریح کرد: منشأ سیاست‌های «ارتقای مدیریت آموزشگاه»، «بودجه‌ریزی عملیاتی» و«تعالی مدیریت مدرسه» یکسان است و توفیق هر کدام می‌تواند سبب تقویت دیگری باشد.

وی با بیان اینکه «موازی کاری» در اجرای هر کدام از این طرح‌ها می‌تواند باعث تضعیف طرح دیگر باشد، خاطر نشان کرد: باید کمیته یا کارگروهی متشکل از مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، معاونت‌های آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی و معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شود تا با مشخص شدن وظایف هر قسمت، امور به صورت یکپارچه هدایت شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، شکست ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار