زیبایی که به قیمت نابینا شدن تمام می‌شود

لنزهای تماسی چشمی، احتیاج به مراقبت ویژه در حوزه نگهداری و بهداشت دارند و عوارض شدید و غیر قابل تصوری را در صورت عدم رعایت نکات مهم بهداشتی به همراه دارند.

هرمز شمس متخصص چشم پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دو نوع لنز سخت و نرم وجود دارد که میزان آسیب رسانی نوع نرم بیشتر از نوع سخت لنز است. در لنزهای سخت، افراد به سرعت متوجه تغییرات فیزیکی یا دیگر مشکلات ایجاد شده در آن به علت عدم انعطاف لنز، می‌شوند، ولی در نوع لنز‌های نرم،‌ تشخیص سریع مشکلات فیزیکی یا بهداشتی آن مشکل‌تر است.

وی در ادامه گفت: میکروبی به نام "سودوموناس" با رشد بر روی لنزهای تماسی،‌ ایجاد عفونت‌های شدید می‌کنند. ضمن اینکه انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها هم در ایجاد عفونت‌های چشمی بی تاثیر نیستند که با قرار گرفتن این عوامل خطر زا بر روی لنزها و انتقال عوامل عفونی به چشم، مشکلاتی چون عفونت قرنیه یا کراتیت، سوراخ شدن قرنیه و در نهایت کوری چشم را به همراه خواهد داشت.

شمس در ادامه گفت: برای تهیه لنزها، به خصوص انواع زیبایی آن، رعایت چند نکته بسیار ضروری است. اول اینکه اندازه و سایز لنز باید متناسب با چشم افراد باشد، نکته دوم در خصوص کیفیت و مرغوبیت لنز است که عدم رعایت این موارد، مشکلات عدیده‌ای در قرنیه‌ ایجاد می‌کند.

شمس در پایان توصیه کرد: تهیه لنزهای رنگی هر چند جنبه درمانی ندارد، ولی از آن‌جایی که در تماس مستقیم با چشم است، حتما باید از مراکز مجاز تهیه شود و توصیه می‌شود مراکز غیر مجاز و موسسات زیبایی را برای خرید لنزهای رنگی انتخاب نکنند. ضمن اینکه تعویض لنز افراد با یکدیگر بسیار خطر آفرین است و نکته پایانی در خصوص استریل کردن لنز پس از هربار خارج کردن از چشم است که بسیار در جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های چشمی موثر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار