وزیر بهداشت:

سهم وزارت بهداشت در تامین سلامت فقط 20 درصد است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در حوزه بهداشت و درمان، بدون همکاری‌های بین بخشی، قادر به انجام ماموریت نیستم سهم وزارت بهداشت در تامین و ارتقاء سلامت جامعه، صد درصدی نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم انعقاد تفاهم‌ نامه جامع فرهنگ سلامت بین وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ گفت: وزارت بهداشت برای پیشبرد اهدافش در حوزه سلامت نیازمند همکاری‌های بین بخشی بویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد است امروزه بسیاری از مشکلات و کاستی‌های مردم در حوزه سلامت، ناشی از نقص در فرهنگ است و عمده مشکلات به مقوله پیشگیری مربوط است. 
 
دکتر هاشمی ادامه داد: برای کاهش بار بیماری‌ها، راهی جز آگاه کردن جامعه نداریم و پیشگیری میسر نیست مگر با فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی مردم مشکلات عدیده‌ایی در رابطه با دخانیات و آلاینده‌های صنعتی وجود دارد ضمن اینکه نبود فرهنگ ترافیکی، موجب افزایش آمار تصادفات و به طور غیر مستقیم بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. 
 
وی افزود: کم تحرکی، افزایش وزن، بی توجهی به نوع غذا و بی توجهی به نوع رفتار، همه از کاهش فرهنگ است و بخش عمده کار در حوزه سلامت به همین موضوع مرتبط است ضمن اینکه کاستی‌ها و اشکالات حوزه پزشکی هم ریشه در ضعف فرهنگی دارد. با اتفاق نظر در حوزه فرهنگ، کمک بزرگی به ایرانیان و متولیان سلامت مردم می‌شود ضمن اینکه مردم هم علاقمند به سلامت خودشان هستند. 
 
دکتر هاشمی گفت: جامعه هدف در بخش پیشگیری و بهداشت، آموزش و پرورش بوده و بهترین سن پیشگیری، سنین کودکان و نوجوانان است به طوری که بیشتر پیشگیری‌ها در دهه اول زندگی موثر واقع می‌شود هر چند که در مورد زمینه‌های ژنتیکی افراد، تغییر ژن در کمتر از 5 سال اول زندگی، اتفاق می‌افتد. 
 
دکتر هاشمی در خصوص نقش فرهنگ در حوزه تبلیغات گفت: در حوزه تبلیغات، نقش فرهنگ بسیار موثر است امروزه شاهد تبلیغات ناسالم‌ زیادی در انواع رسانه‌های جمعی هستیم و این موضوع واضح است که اکثر این تبلیغات کذب و دروغ است و بخشی هم که صحیح است اکثرا برای مردم مضر است. 
 
در پایان این مراسم، پس از امضاء تفاهم‌نامه جامع فرهنگ سلامت بین وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت، از ناشران و پدیده آورندگان و کتابداران برتر در حوزه سلامت هم تقدیر به عمل آمد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
سروش
۱۰:۳۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۳
بازم به وزیر بهداشت که واقعیات رو بیان می کنه.