یک کارشناس مسائل هسته‌ای مطرح کرد:

اما و اگرهای روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: یکی از دلایل نزدیک شدن ایران و روسیه در زمینه همکاری با یکدیگر، رفتار مشابه غرب با آن‌ها است، با توجه به اینکه در گذشته‌ای دورتر ایالات متحده جمهوری اسلامی ایران را تحریم و مشکلات مختلفی را برای کشورمان ایجاد کرده است.

"مهدی فتحی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با امضای توافقنامه میان ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران، گفت: توافق ایران و روسیه  در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای بسیار همکاری مثبتی بوده و سبب نزدیکی این دو کشور به یکدیگر شده‌است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل نزدیک شدن این دوکشور به یکدیگر،  رفتار مشابه غرب با آن‌ها است، با توجه به این‌که در گذشته‌ای دورتر ایالات متحده جمهوری اسلامی ایران را تحریم  و مشکلات مختلفی را برای کشورمان ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: در یک سال گذشته نیز پس از تحولاتی که در اوکراین رخ داد، غرب تقریبا همان سیاستی را که در قبال ایران تعیین می‌کرد، در حوزه اقتصاد علیه روسیه نیز در پیش گرفت که سبب ایجاد مناسبات تقریبا با ثباتی در راستای پیشرفت ایران و روسیه شد، و موجب شد روابط ایران و روسیه  نزدیک شود به طوری‌که رؤسای جمهور دو کشور در یک سال گذشته دیدارهای مختلفی را در اجلاس‌های متعدد داشته و حجم مبادلات اقتصادی را افزایش داده‌اند.

فتحی اظهار داشت: با توجه به صحبت‌های "پوتین" رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس چین و سازمان اپک، این کشور به دنبال حل و فصل مشکلاتش با غرب هست، یعنی تعاملشان با غرب را مسدود نکردند و در عین حال نسبت به مذاکرات هسته‌ای احساس خوش بینی می‌کنند.

وی افزود: در ظاهر وعده‌های روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای به ایران تحول مثبتی است، ولی افکار عمومی و نخبگان و حتی بخش بزرگی از مسولان نسبت به وعده‌های روس‌ها بی‌اعتماد هستند.

این کارشناس مسائل هسته‌‌ای گفت: یکی از علت‌های بی اعتمادی ما نسبت به روسیه این است که در زمان ساخت نیروگاه بوشهر این کشور  زمان و هزینه‌های زیادی را از نظر مالی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد.

فتحی اظهار داشت: با توجه به ادامه روند مذاکرات میان ایران و 1+5، یک نگرانی دیگری وجود دارد و آن این است که با امضای این توافق‌نامه میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه این احتمال وجود دارد که طرف غرب بگوید چه ضرورتی دارد که شما دوباره به سمت غنی سازی اورانیوم حرکت کنید و به دنبال نیروگاه مستقل باشید.

وی تصریح کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران خواستار این است که متناسب با منافع ملی، تعامل و همکاری‌هایش را با سایر کشورها پیگیری کند، ولی باید این را مورد توجه قرار داد که با احتیاط، آینده نگری و با توجه به کارنامه گذشته این کشورها با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: باید احتیاط‌های لازم را در تعامل با این قدرت‌ها در نظر داشته باشیم و ببینیم آیا همان‌گونه که روسیه با ایران  دوستانه برخورد می‌کند، در آینده نیز دوست خواهد بود یا نه و یا با غرب در دادن قطعنامه‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت همکاری می‌کند.

فتحی در پایان خاطرنشان کرد: در عین حال باید به این نکته نیز توجه کرد که اینگونه تعاملات لطمه‌ای به مذاکرات با 1+5 وارد می‌کند و یا موضع مارا تقویت خواهد کرد.
 
انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار