تروریست‌های اروپایی بازگشته از سوریه و عراق، به موجب پیمان "شنگن" که براساس آن، مرز میان شش کشور اروپایی برداشته شد، می توانند به آسانی و بدون هیچ منعی، در کشورهای اروپایی، آمد و شد نمایند که این امر، موجبات نگرانی شدید کشورهای اروپایی عضو این پیمان را فرآهم آورده است

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس، یادآور شده که تروریست های اروپایی بازگشته از سوریه و عراق، به موجوب پیمان "شنگن" که براساس آن، مرز میان شش کشور اروپایی برداشته شد، می توانند به آسانی و بدون هیچ منعی، در کشورهای اروپایی، آمد و شد نمایند که این امر، موجبات نگرانی شدید کشورهای اروپایی عضو این پیمان را فرآهم آورده است. 

در گزارشات واصله از از لندن و بروکسل، تحت عنوان  "نفوذ تروریست ها به اروپا" آمده است که یکی از این تروریست ها، با تابعیت فرانسوی که به او "مهدی نموش" گفته می شود، در  ماه "مارس" گذشته توانست پس از بازگشت از سوریه، به همان آسانی که میلیون ها مسافر اروپایی می توانند از مرزها عبور کنند، از مرز وارد فرانسه شود. 

طبق پیمان "شنگن"، هیچ گونه بازرسی بر روی هویت مسافران اروپایی صورت نمی گیرد که این به نوبه خود، خطر ورود تروریست های افراطی به اروپا را افزایش داده است.

در حالیکه نگرانی ها از بازگشت تروریست های اروپایی از سوریه و امکان اعمال حملات تروریستی در کشورهای خودشان روبه رشد است، این قدرت "نموش" که آزادانه در کشورهای اروپایی می چرخد، مسئولیت فرمانده هان دستگاه های امنیتی در کشورهای اروپایی که تلاش می کنند خود را جهت آزادی و سهولت سفر در کشورهای اروپایی، با پیمان "شنگن" منطبق سازند، سنگین تر می سازد.

این روزنامه توضیح داده است که، با وجود بیش از سه هزار تروریست اروپایی در میان گروه های تروریستی موجود در سوریه و عراق، پیمان "شنگن" که در حال حاضر در 26 کشور اروپایی اجرا می شود، نقطه ضعف بزرگ دستگاه های امنیتی اروپایی به شمار می رود، به نحوی که فرماند هان آن، به عدم وجود هر گونه راه حلی برای بستن این شکاف، اذعان دارند.

یکی از فرماندهان دستگاه مبارزه با تروریسم اروپا می گوید "شنگن، اولین منبع نگرانی ما به حساب می رود و بزرگترین مشکلی است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم و شناسایی هویت این تروریست ها، امری بسیار سخت است.

این روزنامه توجه را بدین نکته معطوف ساخت که "نموش"، در حالیکه یک اسلحه کلاشینکف، هفت تیر و 330 فشنگ با خود داشت و قصد سفر به شمال آفریقا را داشت، به هنگام عملیات بازرسی عادی پلیس فرانسه در ایستگاه راه آهن، بازداشت شد.

ماه گذشته، وزیر کشور آلمان خواستار اصلاح این پیمان، جهت جلوگیری ار عبور تروریست های افراطی از مرزها شد و اضافه کرد که باید شناسایی این تروریست ها، برای مسئولان امنیتی ممکن گردد؛ ولی این موضوع به اتحادیه اروپا مربوط می شود و انجام آن ممکن است چند سال طول بکشد.

کشورهای اروپایی، در پی احتمال بازگشت تروریست ها از سوریه و عراق به کشورهای خود، با بحرانی گسترده و نگرانی بزرگ روبه روست؛ به نحوی که مقامات این کشورها را به تصویب قوانین قاطع برای جلوگیری از بازگشت آنان به کشورهای خود، از طریق تهدید به مجازات های سنگین قانونی، توقیف گذرنامه ها، و یا جلوگیری از مسافرت آنان، واداشته است.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار