دندان در آوردن کودکان دوران بسیار شیرین و البته پر خاطره‌ای است که والدین باید برای مقابله و رفع آن‌ها آموزش ببینند.

الهام مزلقانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تب حالتی است که در آن قسمت تعدیل گرمای درونی بدن، دمای بدن را از حد طبیعی و نرمال بالاتر می‌برد.
وی افزود: همه والدین دوران شیرین دندان در آوردن کودک خود را تجربه کرده‌اند، چرا که با علائمی همچون آبریزش دهان،‌ بی قراری و گریه کردن کودک همراه است که گاهی خانواد‌ه‌ها را هم به خود درگیر می‌کند.

مزلقانی اذعان داشت: زمان دندان در آوردن بسیار متغیر است و در بچه‌های مختلف متفاوت است اما این فرآیند معمولا در حدود شش ماهگی شروع می‌شود که دو ماه قبل از پیدا شدن اولین دندان افزایش بزاق و آبریزش بینی نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان معتقدند در این زمان سیستم دفاعی بدن موجب کاهش مقاومت بدن کودک می‌شود و علائمی همچون تب و اسهال بروز می‌کند. همچنین کودک برای آرام کردن خارش خود هر شیء را وارد دهان می‌کند که ممکن است آلوده باشد و این آلودگی موجب بروز تب شود.

وی افزود: توصیه می‌شود برای کاهش خارش از دندانی‌های مخصوص خارش که در دو نوع ژله‌ای و ساده وجود دارد، استفاده شود و برای کاهش تب هم با تجویز پزشک از قطره‌ی استامینوفن خوراکی استفاده گردد.

مزلقانی در پایان گفت: یکی از نگرانی‌های والدین،‌ تاخیر در زمان رویش دندان است. مواردی همچون ارث، ریزی و درشتی نوزاد، عادات زیستی، عوامل فیزیولوژیک  و... در این امر تاثیر گذار است،‌به همین دلیل نوزادی در 3 ماهگی و نوزادی دیگر در یک سالگی صاحب دندان می‌شود، بنابراین جای نگرانی نیست.



انتهای پیام/

برچسب ها: تب ، کودک ، دندان ، دارو ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار