الاخبار در مقاله‌ای نوشت حکم اعدام "نمر النمر" ثابت کرد نظام عربستان سعودی به دنبال گفتگو و همزیستی نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای به قلم عامر محسن نوشت طی جنگ سرد عربی تا اوائل دهه هفتاد آمریکائی‌ها تصور نمی‌کردند عربستان نظامی باشد که در خود عناصر استمرار و بقا را داشته باشد. به همین دلیل به عنوان متحد اساسی روی آن تکیه نمی‌کردند.

تردید آمریکائی‌ها بی‌اساس نبود. از نظامی حرف می‌زنیم که در خود بذرهای فروپاشی را دارد. معمولا یک نظام موروثی اجازه می‌دهد خون رهبری در هر نسلی دمیده شود هرچند مرکزیت قدرت را حفظ می‌کند. اما نظام عربستان با هر منطقی ناسازگار است. انتقال قدرت بین برادران یعنی تخت به نسل جدید نمی‌رسد و به همین دلیل معادله کنونی نمی‌تواند در آینده پادشاهی تولید کند که بدون کمک بتواند وارد حمام شود(بسیار سالخورده است) به جای اینکه وراثت در یک خانواده مشخص شود و همه در اطراف آن حلقه بزنند ، برداران به رقیب یکدیگر تبدیل می‌شوند و نهادهای دولت را بین خود تقسیم می‌کنند و منتظر نقش خود در راس آن موسسه هستند.

اما چه کسی گفته است تاریخ تحت سلطه منطق قرار دارد. نظریه آل سعود این است که در منطقه‌ای مثل خاورمیانه ناصر و جنبش آزادیبخش عربی منقرض می‌شوند و کسانی مثل حسن دوم و ملک حسین شکوفا می‌شوند بنابراین خرد حکم می‌کند افسار ارتجاع را رها کنی و امورت را به آمریکا واگذار و توکل کنی. 

در بخش دیگری از این مقاله آمده است حکم اعدام نمر النمر که نه سلاحی داشت ، نه به خشونت تحریک کرد و نه با طرفهای خارجی در تماس بود ، پیامی برای جامعه عربستان و همه ما است. پیام این است که نظام نمی‌خواهد گفتگو کند و همزیستی داشته باشد. این نظام وقیحانه به ما می‌گوید این شروط وی است که پیش می‌رود و ثروت عرب متعلق به یک خانواده است و دهها میلیون فقیر در مشرق عربی در جنگ و گرفتاری زندگی خواهند کرد تا ماندگاری آنها تضمین شود. آل سعود به وضوح به ما می گویند مجالی برای چانه زنی وجود ندارد یا ما یا آنها. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار