مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی آسیب هایی از جمله نارضایتی اولیای دانش آموزان را به همراه دارد.

ابراهیم سحرخیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: درست نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی نگاه صرفا اقتصادی داشته باشیم و بخشنامه خرید خدمات آموزشی از مدارس غیر دولتی در اجرا و نوشتار با مشکلات عدیده ای به لحاظ قانونی مواجه بوده و آسیب هایی را به همراه دارد.
 
وی در ادامه افزود: وقتی مدرسه را به موسس غیر دولتی واگذار کردیم و اجازه دادیم که از بیرون معلم جذب شود یعنی اینکه معلمان آموزش و پرورش از مدارس بیرون بروند.
 
سحرخیز با بیان اینکه آموزش و پرورش می گوید ، به مدارس که واگذار شده است مدیر می دهد، اضافه کرد: این وضعیت هم اکنون در سایر مدارس غیر دولتی نیز مشاهده می شود، به عنوان مثال موسس به آموزش و پرورش می گوید که فلان مدیر را می خواهم و وقتی مدارس واگذار شده از بیرون نیرو جذب می کند یعنی به آموزش و پرورش نگاه اقتصادی داشته اند و موسسان به سراغ افرادی می روند که تازه فارغ التحصیل شده و جویای کار هستند و در ازای ماهی 400 هزار تومان جذب می شوند.
 
مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز 600 هزار تومان به موسس پرداخت می کند، گفت: به طور قطع موسس برای آنکه این کار برای وی صرفه داشته باشد حقوق کمتری را به معلمان جذب شده پرداخت می کند.
 
وی ادامه داد: آموزش و پرورش اعلام کرده است که برای معلمان به کار گرفته شده دوره ی آموزشی ضمن خدمت برگزار می کند سوالی که در ین جا مطرح می شود این است که چه زمانی فرصت داشته اند برای این معلمان دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کنند و چنانچه دوره آموزشی نیز در طول سال برگزار شود فایده ای ندارد چرا که دانش آموزان به کلاس درس رفته اند.
 
سحرخیز در خصوص آسیب های دیگر این واگذاری عنوان کرد:اولیا فرزند خود در مدرسه دولتی ثبت نام کردند ولی هم اکنون به آنها اعلام می شود که مدرسه واگذار شده و این موضوع سبب نارضایتی والدین دانش آموزان شده است.
 
وی در ادامه افزود:مدارس نباید از طریق مزایده واگذار  شود و فردی که دارای شرایط بهتری است باید مدرسه به آن واگذار گردد، هم اکنون عنوان می شود که تعدادی از افراد به صورت گزینش انتخاب شده و مدارس به آنها واگذار شده است چنانچه آقایان مدارکی دارند که مزایده در این خصوص برگزار کرده اند آن را اعلام کنند.
 
مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس با اشاره به اینکه مدرسه به صورت فضای خالی از آن استفاده نمی شود قابلیت اجاره به  بخش غیر دولتی را دارد، گفت: واگذاری مدارس با دانش آموز خلاف است.
 
وی ادامه داد:نکته دیگری که مطرح است در مدارس واگذار شده معلمان را از بیرون جذب می کنندو بعدها حق استخدام آنان مطرح می شود و این افراد دو سال دیگر مقابل مجلس جمع می شوند و ادعای استخدامی می کنند بنابراین اگر حق استخدام آنان پیش بیاید آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه می شود.
 
سحر خیر اضافه کرد: این اقدام به لحاظ قانونی مشکلاتی را به همراه دارد اما مسئولان آموزش و پرورش می گویند که طبق ماده 13 خدمات کشوری اقدام آنها قانونی است در حالی که باید گفت، آموزش و پرورش دستگاه حاکمیتی است و براین اساس مگر می توان مدرسه را با دانش آموز واگذار کرد و آیا دانش آموز حق تصمیم گیری و انتخاب ندارد؟
 
وی همچنین خاطر نشان کرد: برخی مدارس مناطق پر جمعیت و حاشیه شهری تهران واگذار شده اند در حالی که در این مناطق عمده افراد از قشر ضعیف جامعه هستند، بنابراین اینکه دانش آموزان از معلمان توانمند محروم کرده و معلمان تازه کار را به آنها اختصاص داده اند برخلاف عدالت آموزشی است.
 
مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همیشه این انتقاد به آموزش و پرورش وجود داشت که نظارت کافی بر مدارس غیر دولتی ندارد و این مدارس شهریه های بالایی را دریافت می کنند و به لحاظ مسائل اخلاقی و پرورشی مشکلاتی دارند بنابراین زمانی که نمی توانیم یک میلیون دانش آموزی را که در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند را نظارت کنیم چگونه می خواهیم جمعیت تحت پوشش مدارس غیر دولتی را افزایش دهیم و نظارت درستی نیز بر آنها اعمال کنیم.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: انتقاد دیگری این است که این مدارس به افراد خاص واگذار شده الست و شائبه راند خواری مطرح گردیده که مسئولان آموزش و پرورش باید آن را مطرح کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مدارس ، دولتی ، شورا ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار