"بشار جعفری": دمشق هميشه با در اختيار داشتن سلاح هسته ای از سوی اسرائيل مخالفت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه؛ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: تلاش خواهیم کرد منطقه خاورمیانه از وجود سلاح های کشتار جمعی بویژه سلاح هسته ای عاری باشد.

 بشار الجعفری در نخستین کمیسیون خلع سلاح و امنیت بین المللی گفت: کشورش بر ساختن جامعه بین الملل عاری از سلاح کشتار جمعی و رفع زور، خشونت و تهدید تاکید دارد زیرا جهان باید بر اساس اهداف منشور سازمان ملل بر عدل، مساوات، حاکمیت و صلح بین کشورها استوار باشد.
وی افزود:کشورش آمادگی خود را برای مشارکت در هر تلاش بین المللی صادقانه برای تحقق اهداف مطلوب در منطقه اعلام می دارد.

اکنون جهان با چالش های بسیاری مواجه است که در صدر آن خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته ای است. باید در اینجا اشاره کنم که پس از گذشت چهار دهه از امضای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ضرورت دارد کشورهای هسته ای طبق ماده ششم این پیمان برای خلع سلاح هسته ای جدی باشند و به موضوع استثنا بودن اسرائیل هم پایان دهند.
وی افزود: کشورش بر حق غیر قابل انکار کشورهای عضو این پیمان بر اساس ماده چهارم پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در بکارگیری انرژی هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارد.
نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: کشورش همیشه با تفسیر برخی درباره مجوز در اختیار داشتن سلاح هسته ای از جمله برای اسرائیل مخالفت کرده است.

وی افزود: واقعیت کنونی این است که تجارت غیر قانونی سلاح های سبک و سنگین به طور جداگانه به وسیله برخی کشورهای بزرگ و کوچک برای گروههای مسلح تروریست در منطقه انجام می شود تا بحران ها را شعله ور سازند و ثبات در کشورهای منطقه را برهم زنند.
وی افزود: گروههای تروریستی تندرو در سوریه کاری نبوده است که مرتکب نشده باشند بنابراین اگر سلاح و حمایت مالی برخی کشورهای عربی و منطقه ای که برای همگان معروف و شناخته شده اند، نبود آنها مرتکب چنین اعمالی نمی شدند.
بشار الجعفری گفت: یکی از مهمترین نگرانی ها ما مربوط به پیمان تجارت اسلحه و عدم درج لغت صریح در این پیمان است که بر ممنوعیت قطعی واردات سلاح برای عناصر مسلح تاکید دارد که این موضوع نادیده گرفته شده است. واقعیت هایی که امروز در سوریه و برخی کشورهای منطقه شاهد هستیم، نگرانی ما را درباره این پیمان نشان می دهد زیرا دستیابی گروههای مسلح به سلاح ، امنیت و ثبات منطقه ای را برهم زده است. آنچه اخیرا در منطقه جولان اشغالی رخ داد نتیجه سیاست های کشورهای حامی تروریست بود.
وی افزود: کشورش با به شدت استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم و آنرا جنایتی زشت قلمداد می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار