شرکتی مانند اپل کلا به این ماجرا علاقه دارد که برای ارائه محصولات جدیدش سر و صدای زیادی به راه انداخته و توجه همه را به خودش جلب کند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ عده ای که جزو علاقه مندان و طرفداران کارها و محصولات این شرکت هستند از این فضا لذت می برند، دیگر افراد هم بالاخره تا حدودی درگیر حواشی و اخباری که منتشر شده و توسط رسانه های معتبر هم تحت پوشش قرار می گیرند، خواهند شد. به این ترتیب برای یک دوره زمانی اپل برای ارائه محصول جدیدش سر زبان ها خواهد افتاد و طرفداران متعصب این شرکت هم منجر به ایجاد اتفاق های منحصر به فردی می شوند مانند همین جریان که برای خرید آیفون 6، صف های طولانی تشکیل دادند و بودند افرادی که چیزی در حدود 11 شب جلوی یکی از فروشگاه های اپل اتراق کردند تا بتوانند جزء اولین افرادی باشند که این گوشی را در دست می گیرند. به هر حال این که شرکتی تنها یک مدل گوشی تولید کند و همان یک مدل تا این حد مورد توجه و علاقه افراد قرار بگیرد، کار هر شرکتی نیست و انجام این دسته از تبلیغات و ایجاد این نوع از طرز تفکر در میان مشتریان، نیازمند یک استراتژی جدید و بسیار هوشمندانه است. بدون شک می توان گفت که جریاناتی که بر سر ارائه آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در بازار ایجاد شد، یکی از عجیب ترین و جنجالی ترین اتفاقاتی بود که برای شرکت اپل در عرض چند سال اخیر به وجود آمد.



از ماه ها قبل از ارائه که شرکت اپل موج های خبری زیادی را بر این مبنا به راه انداخته بود و به نوعی مربوط به بیان ویژگی های جدید آیفون 6 می شد، در زمان نهایی شدن تاریخ ارائه این محصول در فروشگاه های اپل هم به نوعی زمینه سازی کرد که تمامی کاربران برای خرید این گوشی جدید دچار هیجان زدگی مفرط شده و کارهایی نظیر ایستادن در صف های انتظار از چند روز قبل انجام دادند. بعد از این که این گوشی به مردم ارائه شد، عیب و ایرادهای آن به قدری زیاد و نامعقول بود که از طرفی خریداران و علاقه مندان اپل شوکه شدند و از طرف دیگر فضای بسیار خوبی برای شرکت های رقیب اپل نظیر سامسونگ و ال جی به وجود آمد. ماجرای خم شدن گوشی آیفون در جیب، موردی بود که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و مخصوصا پس از آن با جوابیه های غیرمنطقی که شرکت اپل در این مورد ارائه داد، رقبای این شرکت دچار خوشحالی مضاعف شدند به گونه ای که هنوز هم بعد از گذشت چند هفته از این جریان، می‌بینیم اپل را مورد تمسخر قرار می دهند و سعی بر این دارند که از جو ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرند. از طرفی تعدادی از کارشناسان و علاقه مندان حرفه ای اعتقاد دارند این مشکل ممکن است برای هر شرکتی در هر سطحی از اعتبار و تخصص که باشد پیش بیاید و از طرف دیگر، عده‌ای دیگر معتقدند که ممکن است این مشکل زیاد از حد بزرگ شده باشد تا به نوعی باعث خراب شدن اعتبار این شرکت در میان مردم شود. به هر حال در موضوع ویژه این هفته به حواشی که برای شرکت اپل در این رابطه اتفاق افتاده است خواهیم پرداخت تا کمی ماجرا روشن تر شود.



مردمی که برای خرید صف کشیدند
تا به حال زیاد شنیدیم که مردم برای خرید یک کالا نظیر مرغ یا گوشت صف بکشند اما این تصور در ذهن وجود دارد که این صف کشی به کالاهای ضروری زندگی مردم مربوط می شود نه یک گوشی لوکس و گران قیمت که تبلیغات زیادی برای آن شده و بعد از ارائه به بازار به آسانی در همه جا قابل دسترس است. خواسته یا ناخواسته اخبار مربوط به آیفون و حواشی مربوط به آن در عرض چند وقت گذشته در صدر اخبار مربوط به جهان فناوری قرار گرفته است و به قول قدیمی تر ها، هر دم از این باغ بری می رسد. در ابتدای این جریانات تمامی اخبار به صف های طولانی که طرفداران اپل در مقابل فروشگاه های این شرکت بسته بودند، مربوط می شد. مردمی که از ملیت های گوناگون ساعت های بسیار طولانی را در صف انتظار کشیدند تا بتوانند جزو اولین افرادی باشند که می توانند گوشی جدید اپل را در دست بگیرند. این جریان به قدری هیجان انگیز شد که فروشندگان و اپراتورهای فروشگاه اپل با شمارش معکوس فروش این محصول را آغاز کردند. شاید بخشی از این محبوبیت به کیفیت خوب خود این گوشی برگردد و بخش دیگری هم ناشی از کیفیت سیستم عامل iOS باشد که بازار اپلیکیشن های آن هم به اندازه کافی موفق است. اما یک قسمت عمده از محبوبیت آی‌فون، بدون شک یک واکنش روانی است. این تصور برای بسیاری از مردم و دوستداران چشم بسته فناوری ایجاد شده است که در صورتی که یک گوشی آیفون در دست داشته باشند به دسته متفاوت ها، گیک‌ها یا مایه دارها خواهند پیوست. به این معنی که اگر گوشی شما آیفون باشد، یا وضعیت مالی خیلی خوبی دارید یا یک متخصص هستید و یا در نهایت انسانی هستید که یک سلیقه متفاوت از دیگر افراد دارید. همین ماجرا باعث شده است که گوشی های شرکت اپل که در مقایسه با دیگر گوشی های هوشمند موجود در بازار تفاوت بسیار زیادی ندارند، به یک بت تبدیل شده و تقاضا برای آن ها زیاد باشد.



چرا صف می کشند؟
شاید در نگاه اول افرادی که برای خرید یک گوشی صف می کشند، آدم هایی بی‌کار، هیجان زده و با علاقه مندی بسیار زیاد به آیفون به نظر برسند که دستشان به دهان‌شان رسیده و دوست دارند در یک شکل غیر رسمی و غیر معمول بخشی از شکوهی باشند که شرکت اپل آن را به رخ دیگر رقبایش می کشد. اما باید گفت که همه این افراد به این شکل نیستند. به عنوان نمونه در نیویورک صفی برای خرید آیفون تشکیل شد که طول آن 12 بلاک اعلام شده است. این جمعیت بسیار طولانی، در شرایطی که در انتظار به سر می بردند، کارهای متفاوتی کردند. به عنوان مثال عده ای روی نیمکت ها نشسته و با هم بازی می کردند، عده دیگر داخل کارتن ها رفته و دقیقا شبیه به بی خانمان ها شده بودند. در طول مدتی که خریداران در صف های طولانی گوشی آیفون 6 ایستاده بودند، افرادی مثل فیلمسازها از شرایط استفاده کردند و سعی کردند که وقایع مربوط به ارائه این گوشی را ثبت کنند. با این کار حقایقی مشخص شد که شاید در دفعات قبلی کسی به آن ها توجه نکرده بود. در این فیلم ها مشخص شده است که بسیاری از افرادی که بیشتر از 12 ساعت در صف ایستاده اند، جزو دوستداران و هیجان زدگان نیستند، بیشتر آن ها افراد فقیری هستند که مافیای قاچاق گوشی به چین آن ها را اجیر کرده بود. حتما اطلاع دارید که هر فرد مجاز است که یک یا دو گوشی آیفون در ابتدا بخرد و برای خرید تعداد زیاد گوشی، افرادی که در کار قاچاق هستند، مجبور می شوند که نیروی انسانی را به خدمت بگیرند. این موضوع به خوبی در فیلم های ضبط شده مشخص شده است که بعد از باز شدن درهای فروشگاه اپل، این دسته از افراد هیچ شوق و ذوقی برای خرید نداشته و تنها تمایل دارند زودتر خرید خود را انجام داده و از شرایطی که در آن گیر کرده اند، رها شوند. دلیل اصلی به وجود آمدن این جریان این است که وزارت صنایع و ارتباطات چین قانونی وضع کرده است تا آیفون در ابتدای کار در چین عرضه رسمی نشود. این ماجرا باعث شده است که مردم و قاچاقچی های بزرگ در این کشور، تصمیم بگیرند آیفون را از ژاپن، هنگ کنگ یا نیویورک خرید کرده و این گوشی ها را با مبلغی بسیار بیشتر در داخل چین به فروش برسانند. بر اساس همین عملیاتی که انجام شده، مشخص شده است تا قبل از این که آیفون 6 به صورت رسمی در چین عرضه شود، چیزی در حدود 5 میلیون دستگاه آیفون به صورت قاچاقی به چین وارد شده است. در شرایطی که یک گوشی آیفون 6 پلاس با حافظه 128 گیگا بایت در چین با قیمت 2580 دلار فروخته می‌شود در بازارهای رسمی دیگر کشورها قیمت این گوشی نصف است. البته اوضاع ایران هم به همین صورت است و آیفونی که به صورت محدود در فروشگاه های کشور فروخته می شود، چیزی در حدود 2 برابر قیمت رسمی برای آن پرداخته می شود. در واقع باید گفت تمام افرادی که شرایطشان به این صورت است و در نخستین روزهای عرضه آیفون، تمایل به خرید آن دارند باید از این موضوع آگاهی داشته باشند که آیفونی را خریداری می کنند که هزینه آن بسیار بیشتر از قیمت واقعی خرید آن است. در شرایطی که گوشی پر حاشیه ای نظیر آیفون به صورت رسمی به بازار یک کشور عرضه نمی شود باید این را هم پذیرفت که افراد بی نوایی برای به دست آوردن کمی پول حاضر شوند با قاچاقچیان همکاری کنند و این جریان باعث می شود عمده سود فروش گوشی های با قیمت غیر رسمی به افرادی تعلق گیرد که حتی تصورش را هم نمی کنیم.



چه کسی اولین آیفون را در نیویورک خرید؟
با خواندن این پرسش همان گونه که گفتیم مسلما در ذهن بسیاری از افراد این پاسخ شکل می گیرد که حتما اولین فردی که آیفون را خریده است یک فرد علاقه مند به فناوری یا بسیار پولدار است اما باید بدانید که نخستین کسی که در نیویورک آیفون را خرید یک خانم مسن چینی بود که ظاهرش بسیار آشفته و به هم ریخته بود. این خانم بعد از این که شمارش معکوس کارکنان فروشگاه اپل به اتمام رسید با حالتی بسیار عصبانی وارد فروشگاه اپل شده، دو گوشی آیفون خریداری کرد و بعد از خروج از فروشگاه آن دو گوشی را به مردی تحویل داد، پولش را گرفت و رفت. حال فرض کنید که در تمامی کشورهای دیگر هم اوضاع به همین منوال بوده است و بیشتر افرادی که در صف های انتظار طولانی به مدت زمان زیادی ایستاده بودند این گونه نبوده است که شیفته و دل باخته محصولات اپل باشند و قبل از هر چیز به فکر به دست آوردن سود و منفعت بیشتر خود بوده اند و اصلا برایشان اهمیت نداشته است که چه چیزی با چه برندی می خرند. البته تا به این جای کار همه چیز به نفع شرکت اپل تمام شده بود زیرا چیزی که در ظاهر ماجرا وجود داشت این بود که تمامی افراد برای خرید محصول جدید این شرکت سرو دست می شکنند به گونه ای که حتی چند شبانه روز در صف می خوابند تا بتوانند هر چه سریع تر محصول محبوب خود را در دست بگیرند. مشکل کار از جایی شروع شد که بعد از ارائه این گوشی به بازار مشکلاتی برایش به وجود آمد که باعث شد شرکت اپل مضحکه بسیاری از رقبایش شود و مشتریانش هم از گوشی که خریده بودند اظهار نارضایتی کنند. در ادامه به ماجرای خم شدن گوشی آیفون 6 خواهیم پرداخت.



آیفون خم می شود اما این یکی از قابلیت هایش نیست!
چند روز بعد از این که این تلفن هوشمند جنجالی به بازار عرضه شد، عکس هایی توسط مشتریان در فضاها و شبکه های مجازی منتشر شد که نشان از خم شدن این گوشی در جیب داشت. تغییر شکل آیفون 6 و خمیده شدن آن چنان ایراد بزرگی بود که به هیچ وجه نمی شد کسی چشمش را روی این ایراد ببندد. در همان چند روز اول تصاویر زیادی از آیفون های تغییر شکل پیدا کرده در اینترنت منتشر شد و همه به اتفاق بر این موضوع تاکید داشتند که این تلفن هوشمند در اثر قرار گرفتن در جیب شلوار و به خصوص جیب جلویی شلوار، تغییر حالت می دهد و این خمیده شدن هم بیشتر در قسمتی است که کلیدهای تنظیم صدا در آن قرار دارند. البته تعداد دیگری از کاربران هم اعلام کرده‌اند که اگر گوشی را در جیب پشتی خود قرار دهند، آیفون از قسمت های دیگری هم خمیدگی پیدا خواهد کرد. کار به همین جا ختم نشد و بعد از آن مردم مرتبا ویدئوهایی در یوتیوب قرار می دادند که مشخص کننده مقاومت بسیار پایین آیفون 6 در برابر فشارهای وارد شده بود. کمپین های بسیار بزرگی تشکیل شده که کاربران گوشی های سامسونگ و اپل را با هم مقایسه کرده و با فشار وارد کردن یا انجام تست های یکسان برای این گوشی ها نشان می دهند که این بار شرکت اپل سوتی بسیار بزرگی داده است که به آسانی نمی توان از کنار آن گذشت. شرکت های دیگر که از تبلیغات و استراتژی اپل برای منحصر به فرد نشان دادن خود دل خوشی ندارند در این میان از آب گل آلود ماهی می گیرند و تا می توانند به تخریب این شرکت می پردازند. به عنوان مثال شرکت کوکاکولا در بنرهای تبلیغاتی جدید خود می گوید این که می بینید شیشه نوشابه ما در بعضی از نقاط خمیدگی دارد، بر اثر فشار وارد شده به آن نیست و ما خودمان این خمیدگی را ایجاد کرده ایم تا شیشه های نوشابه زیباتر به نظر برسند. کارخانه تولید کننده چیپس پرینگلز هم به همین صورت عکس یک چیپس سیب زمینی خود را انداخته و در زیر آن نوشته خمیدگی ما در شکل چیپس هایمان از نوع خمیدگی آیفون شرکت اپل نیست. تازه این ماجراها را شرکت هایی ایجاد کرده اند که به هیچ عنوان رقیب شرکت اپل در جهان فناوری به حساب نمی‌آیند. شرکت های دیگری نظیر لنوو، ال جی، سامسونگ و سونی هم از هیچ تلاشی برای تخریب بیشتر اپل کوتاهی نکرده و سنگ تمام گذاشته اند. به عنوان مثال شرکت ال جی مقاله ای را با این عنوان منتشر کرده که گوشی ما خم نمی شود، بلکه منعطف است... آن هم نه به صورت اتفاقی . این تیتر به اندازه کافی گویای این مطلب است که منظور شرکت ال جی مورد تمسخر قرار دادن شرکت اپل بوده است زیرا ویژگی اصلی گوشی G Flex این شرکت انعطاف منحصر به فردی است که دارد. مسلما این داستان مورد تمسخر قرار دادن شرکت اپل سر دراز دارد. هر شرکت دیگری این خطا را داشت، ممکن بود که زیاد مورد توجه قرار نگیرد و کسی کاری به کارش نداشته باشد و تنها به انتظار رفع ایراد موجود بنشیند اما در مورد شرکت اپل شرایط به طور کلی فرق دارد. این شرکت مدت های بسیار زیادی است که خود را از تمامی شرکت های دیگر برتر دانسته است و همیشه سعی بر این دارد تا یک تافته جدا بافته باشد و خودش را با دیگر شرکت ها مقایسه نکند، مسلما با مرتکب شدن این خطا تمامی شرکت های رقیب که دل خوشی از این شرکت ندارند، تلاش خود را می کنند تا به بقیه ثابت کنند اپل هیچ امتیاز ویژه ای ندارد که آن را از دیگر شرکت ها با فاصله زیادی ممتاز کند. در ادامه به واکنشی که شرکت اپل در مقابل این جریان از خود نشان داده خواهیم پرداخت.



اپل چه واکنشی نشان داده است؟
در میان این همه هیاهوی به وجود آمده عده ای از افراد تشنه دیدن واکنشی هستند که شرکت اپل در مقابل این ایراد بزرگ از خود نشان داده است. اپل در واکنش به این فیلم ها و عکس ها بسیار آشفته شده و یک بیانیه رسمی داده است و حتی بعضی از رسانه ها را هم به اتاق آزمایش آیفون دعوت کرده است. اتاق آزمایش آیفون جایی است که معمولا کسی اجازه ندارد به آن وارد شود. اپل اعتقاد دارد که آیفون از استحکام کافی برخوردار است و آزمایش های زیادی برای تست استحکام این گوشی انجام داده است. دن ریکیو که مدیر بخش مهندسی سخت افزار اپل است در این رابطه گفته که آزمایش های زیادی روی آیفون برای شرایط قرار گرفتن در جیب انجام گرفته است ولی باید در نظر داشته باشید که هر گوشی محدودیت هایی دارد و شاید در نهایت با نیروی کافی که به آن وارد می شود تغییر شکل داده و خم شود. در ظاهر شرکت اپل از شرایطی که در آن قرار گرفته و از مورد تمسخر قرار گرفتن آیفون به شدت احساس نگرانی کرده است که رسانه های مختلف را به آزمایشگاه تست خود فراخوانده و ضمن بیانیه های رسمی از کاربران خود خواسته است که در صورتی که برای گوشی شان مشکلی پیش آمد که تحت کاربری روتین باشد، به فروشگاه های این شرکت مراجعه کرده و شرکت اپل متعهد است که به ضمانت های خود عمل کند. بعد از این جریان Consumer Reports به صورت مستقل در یک آزمایش استاندارد به مقایسه میزان مقاومت گوشی های آیفون 6، گلکسی نوت 3، ال جی G3 و اچ تی سی وان ام 8 پرداخته است. براساس آماری که در این رابطه منتشر شده مشخص شد که میزان مقاومت گوشی آیفون 6 از 6 پلاس کمتر است. برای خم کردن آی‌فون 6 پلاس، فشاری در حدود 41 کیلوگرم لازم است در صورتی که آیفون 6 با یک فشار 32 کیلوگرمی به آسانی خم می شود. در این تست تنها گوشی که بسیار مقاوم به نظر رسیده است، گلکسی نوت 3 است که می تواند در مقابل نیرویی معادل 68 کیلو گرم، مقاومت بسیار خوبی داشته باشد و آستانه تحمل دیگر گوشی ها بسیار کمتر از این مقدار بوده است. این اعداد و ارقام هم به خوبی گویای این است که بالاخره در این مورد شرکت اپل خطای بزرگی انجام داده و از خود ضعف نشان داده است. حال باید دید که این ماجرا تا کی ادامه دارد و تا چه زمانی مردم می خواهند به فروشگاه های اپل رفته، این گوشی را خم کرده و از آن فیلم بگیرند. شاید این ماجرا باعث شود که در یک حرکت بسیار سریع این شرکت تصمیم بگیرد ایراد موجود را برطرف کرده و یک نسخه جدید با فاصله زمانی بسیار کم به بازار وارد کند تا بیش از این مورد تمسخر مردم و رقبایش قرار نگیرد. مسلما در این میان بیشترین سود نصیب رقبای اپل خواهد شد که نظاره گر ضعف رقیب بزرگ خود هستند.

  منابع:     BYTE  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
جالبه یه چیزایی اینجا گفته میشه که شاید رقبای اپلم ازون بی خبرن
چون تو هیچ سایتو منبعی چنین چیزی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
آي دلم خنك شد.....
آدم ديگه حالش بهم ميخوره از تازه به دوران رسيده هايي كه فرق بين دست چپ و راست خودشون رو نميدونن و تا ديروز داشتن گوسفند ميبردند براي چرا ، حالا همش ميان توي خيابون و گوشي آيفون به دست ميگيرن و فخر فروشي ميكنن!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
چه عجب اسم منبع رو زدین
آخرین اخبار