جانباز در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

۲۲ درصد قیمت تمام شده آب را از مشترکان دریافت می‌کنیم + فیلم و تصاویر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه فقط ۲۲ درصد قیمت تمام شده آب را از مشترکان دریافت می‌کنیم، گفت: اگر بهای آب واقعی شود، میزان هدررفت کنترل و مصرف کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ راه‌های مقابله با کم آبی شب گذشته (۲۹ شهریورماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   
 
حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه وضعیت آب کشور چگونه است، گفت: وضعیت بارش‌ها در کشور به مرحله بحران رسیده است به طوری که در سال آبی ۹۲ و ۹۳ در سطح کشور شاهد کاهش ۸ درصدی بارش هستیم.   
 
جانباز با اشاره به استمرار خشکسالی در کشور و کمبود منابع آب افزود: این مسائل چالش‌هایی را برای برخی از منابع آبی بوجود آورده است.   
 
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان بارش‌ها در سال آبی ۹۴ نیز مانند ۹۳ و حتی کمتر باشد، ادامه داد: اگر الگوی مصرف مردم تهران تغییر نکند و مصرف به همین گونه باشد، در اواسط پاییز شرایط آب تهران از وضع زرد به قرمز تبدیل می‌شود.   
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به توزیع آب در کشور گفت: این مسئله موضوع اصلی نیست، زیرا بخشی از واردات در نقاطی از کشور حادث می‌شود که به آن نیازی نداریم.   
 
جانباز با اشاره به کمبود بارش‌ها و کمبود منابع آب اظهار داشت: متأسفانه پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی مبنی بر اینکه امسال حدود یک و نیم درجه افزایش متوسط دما را خواهیم داشت، به وقوع پیوست و این مسئله مزید بر علت شد.   
 
وی تصریح کرد: از پاییز سال گذشته جلسات مستمری را در مجموعه وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار کردیم، به طوری که میزان منابع و مصرف جمیعت کشور به تفکیک شهر‌ها و روستا‌ها ارزیابی شد.
 
 ۵۷۰ شهر در مرحله تنش آب قرار دارند
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در سال ۹۳، ۵۷۰ شهر داشتیم که در مرحله تنش آبی قرار دارند، افزود: اگر تغییراتی داشته باشیم، بزودی خود را در سامانه آبرسانی شبکه توزیع نشان خواهد داد.   
 
 در هیچ یک از شهرهای کشور جیره بندی نداشتیم
 
جانباز با اشاره به اینکه به مردم قول داده بودیم تا جیره بندی در سطح کشور نداشته باشیم، گفتک با تلاش‌های شبانه روزی همکارانم در سرار کشور توانستیم به قول خود عمل کنیم.   
 
وی با اشاره به اینکه در هیچ یک از شهرهای کشور جیره بندی نداشتیم گفت: جیره بندی در وزارت نیرو به عنوان آخرین راهکار به حساب می‌آید.   
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به همکاری مردم در این زمینه گفت: با اطلاع رسانی مردم این تابستان سخت را سپری کردیم.   
 
 کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز آبرسانی هستند
 
جانباز با اشاره به اینکه ۱۲ کلانشهر به طور خاص با توجه به جمعیت زیادشان مورد توجه ویژه قرار گرفتند ادامه داد: در حال حاضر کرمان و اصفهان کماکان در وضعیت قرمز آبرسانی قرار دارند، به طوری که شرایط آن‌ها از تهران نیز بد‌تر است، زیرا میزان تولید از میزان مصرف کمتر است.   
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر تهران در وضعیت زرد قرار دارد افزود: انتظار این است که در اواسط پاییز وضعیت آب تهران به قرمز برسد، مخصوصاً در سامانه‌های شرق تهران شاهد کمبود‌ آب خواهیم بود.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت اصلی کاهش آب چیست گفت: تغییر شرایط سبب کاهش آب شده است، این در حالی است که در بحث‌های جمعیتی به پیش بینی‌های رشد جمعیت نرسیده‌ایم.  
 
جانباز با اشاره به اینکه توزیع جمعیت با توجه به مشکلات منابع آب، توزیع موزون نیست افزود: به طور فزاینده در اطراف کلانشهر‌ها و شهرهای بزرگ شاهد رشد جمعیت هستیم.  
 
وی با بیان اینکه تعاونی‌های مسکن هر روز در حال ساخت و ساز هستند، اظهار داشت: رشد موزون افزایش تقاضا را طلب می‌کند.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به کمبود بارش و ضعف و فقر منابع آب زیرزمینی و سفره‌های آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: برداشت‌هایی از سفره‌های آب زیرزمینی صورت گرفته است.  
 
جانباز با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع کمیت آب شرب دچار مشکل و چالش شده است، ادامه داد: آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود مناسب شرب نیست، به گونه‌ای که در برخی از نقاط آب مورد نیاز شرب را نمی‌توان از محل برداشت آب کشاورزی تأمین کرد.  
 
 ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
 
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی اضافه برداشت داشته‌ایم، اظهار داشت: ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سیستم‌های آبرسانی و آبیاری در حوزه کشاورزی گفت: اگر به استانداردهای جهانی نزدیک شویم در این صورت می‌توانیم حجم زیادی از آب را ذخیره سازی کنیم.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه سفره‌های آب زیرزمینی در مرحله کمبود شدید آب هستند، خاطرنشان کرد: این کمبود در حدی است که سفره توان بازیابی را ندارد، به طوری که در سطح کشور در اکثر محدوده‌ها افزایش برداشت و منابع آب زیرزمینی را شاهد هستیم.  
 
 یک چهارم آب کل کشور در تهران مصرف می‌شود
 
جانباز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پرمصرف‌ترین استان‌ها کدام شهر‌ها هستند، گفت: شهر تهران با توجه به جمعیت بسیار زیادش به طور خاص یک چهارم آب کشور را به خود تعلق داده است.  
 
 شیراز، اصفهان، مشهد، پر مصرف‌ترین شهرها
 
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف با میزان جمعیت تناسب ندارد، گفت: مشهد، شیراز، اصفهان جزو مناطقی هستند که مصرف زیاد آب شرب دارند، این در حالی است که در استانهای کویری سرانه مصرف آب پایین است.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در برخی از استان‌ها متوسط سرانه مصرف آب پایین‌تر از نرم کشور است ادامه داد: در یزد، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی میزان سرانه مصرف اب از متوسط کشور کمتر است.  
 
جانباز با اشاره به اینکه برخی از مناطق از متوسط کشور میزان سرانه‌ آب بیشتر است، افزود: در استانهای گرم توقع مصرف بیشتر نرم استاندارد را داریم، این حالی است که متوسط شهر تهران مصرف زیادی دارد.  
 
وی گفت: نرم جهانی حدود ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در روز است بطوری که میانگین مصرف ما در کشور بیشتر از این میزان است.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه میانگین مصرف ما در کشور بیشتر از ۲۵۰ لیتر به ازای هر نفر در روز است، خاطرنشان کرد: پایین‌ترین مصرف آب در کشور ۱۷۰ لیتر است که از نرم جهانی ۲۰ لیتر بیشتر است.  
 
جانباز با اشاره به اینکه اقلیم کشور گرم و خشک و کم آب است، افزود: در بخش‌هایی از کشور منابع آب قابل استحصال نداریم.  
 
وی با بیان اینکه نسبت به اجرای خطوط آب طولانی اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: برای استان یزد از محدوده استان اصفهان آب را منتقل کرده‌ایم.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ‌آب با هزینه‌های بسیار زیاد منتقل می‌شود تا در دسترس مردم قرار بگیرد، اظهار داشت: در بخش عمده‌ای از کشور با چالش جدی در منابع‌ آبی روبرو هستیم بنابراین باید باور کنیم که آب به سادگی به دست نمی‌آید و قابل تجدید نیست.  
 
 ضرورت تغییر الگوی مصرف آب در کشور
 
جانباز با تأکید بر تغییر الگوی مصرف آب ادامه داد: ما بعضاً پرمصرف هستیم پس باید در شستشوی خانگی رعایت کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا و استرالیا اقلیمشان همانند ایران است، افزود: در سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از این کشور‌ها نیز دچار خشکسالی شده‌اند، اما باید اعتراف کرد که این کشور‌ها قوانین سختگیرانه‌ای پیرامون مسائل آبی دارند.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه‌ آمریکا و استرالیا مصارف آب را با اعمال قانون محدود کرده‌اند، بیان کرد: دستورالعمل‌های مختلفی در مورد خشکسالی در این کشور‌ها وضع شده است.

جانباز با بیان این که این کشورها با اقدامات پیشگیرانه مصرف آب را محدود می‌کنند تا آب به بخش‌های مختلف اختصاص یابد گفت: در این کشورها کسی اجازه شستن ماشین را ندارد به گونه‌ای که آن‌ها باید مصارف خود را مدیریت کنند.
 
وی با بیان این که شهروندان استرالیا و آمریکا بین 10 تا 35 درصد مکلف به کاهش مصرف آب هستند افزود: خشکسالی فقط اختصاص به ایران ندارد.
 
ضرورت تطبیق قوانین با خشکسالی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: برخی از قوانین ما پیشگیرانه نیست، باید قوانین با شرایط خشکسالی تطبیق کند.  
 
جانباز با بیان این که باید باور کرد منابع آب در دسترس محدود است خاطر نشان کرد: در اکثر نقاط کشور از کولرهای آبی استفاده می‌شود این در حالی است که میزان مصرف این کولرها بسیار زیاد است.
 
وی با تأکید براینکه باید راندم کولرهای آبی را بیشتر کرد، گفت: باید استانداردها را در تجهیزات آب، برق لحاظ کنیم مثلا سردوش‌ها، سرشیرهای آب باید استاندارد باشد.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید براین که باید آگاهی‌های مردم را افزایش دهیم افزود: باید شرایط آب را در کشور مورد مدیریت قرار دهیم.  
 
جانباز در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با پرمصرف‌ترین‌های آب کشور چه برخوردی خواهید داشت گفت: برخوردها از طریق مصوبات شورای تامین آب استان‌ها نیز صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به مصوبه‌ای که به دولت پیشنهاد داده شده است گفت: در این مصوبه تلاش شده تا حداقل نیاز آبی مناطق مختلف کشور مورد لحاظ قرار بگیرد.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید براینکه باید جنبه‌های بازدارندگی را در این پیشنهادها داشته باشیم گفت: به طور مثال مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و هم چنین به اخطارهای شرکت آب توجهی ندارند برخورد خواهد شد.  
 
مردم کمبود آب را جدی بگیرند

جانباز با بیان این که این برخوردها از طریق جریمه و قطع آب انجام خواهد شد افزود: سیاست وزارت نیرو برخورد با مشترکینی است که به درخواست‌های ما توجهی نمی‌کنند، بنابراین درخواست ما از همه مشترکان این است که کمبود آب را جدی بگیرند.
 
وی با اشاره به این که مردم به اخطارهای وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب باید توجه کنند اظهار داشت: نباید مجبور شویم تا آب شرب هموطنانمان را قطع کنیم.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  گفت: با تصویب پیشنهادات وزارت نیرو در هیئت وزیران فضایی فراهم خواهد شد تا ابزارهای قانونی در کل کشور برای مشترکین مورد لحاظ قرار بگیرد.

جانباز در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تکلیف آب تهران تا چند ماه آینده چه خواهد شد ادامه داد: دیروز فرصتی فراهم شد تا در خدمت معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و استاندار تهران باشیم به طوری که از نزدیک وضعیت طرح‌های تامین آب شهر تهران مورد بازدید قرار گرفت.
 
وی با اشاره به سد ماملو، لار و لتیان گفت: نیمه شرقی شهر تهران به طور عمده آب مورد نیازش را از طریق سه تصفیه خانه3، 4 و 5 تامین می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این که آب بدون درآمد براساس بررسی‌های سال 92، 24.7 درصد است اظهار داشت: از این میزان 13.7 درصد میزان هدر رفت واقعی از شبکه‌های آبرسانی کشور و بیش از 11درصد در تهران است.  
 
میزان هدر رفت آب در شبکه تهران بیش از 11 درصد است

جانباز با اشاره به این که میزان هدر رفت آب در شبکه تهران بیش از 11 درصد است خاطر نشان کرد: فقط 22 درصد قیمت تمام شده آب را از مشترکان دریافت می‌کنیم.
 
 وی با بیان این که الگوی مصرف در کشور 22 متر مکعب و در تهران 20متر مکعب به ازای هر نفر است تصریح کرد: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند مازاد میزان مصرف را جریمه می‌شوند.
 
تصفیه خانه جنوب شرق تهران در دست ساخت است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  اظهار داشت: برای تأمین آب شرب تهران 70 حلقه چاه حفر و تجهیز شده و تصفیه خانه جنوب شرق تهران برای انتقال آب سد ماملو در دستور ساخت است که امیدواریم در پاییز امسال وارد شبکه شود.  
 
جانباز با بیان این که در منطقه شهر تهران وضعیت بحرانی است گفت: این منطقه نسبت به غرب تهران وضعیت بدتری دارد بنابراین تلاش می‌کنیم سامانه غربی را به تصفیه خانه‌های شرق تهران متصل کنیم که قول تامین آن نیز داده شده است.  
 
وی با اشاره به این که برای مدیریت وضع بحرانی آب جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب آشامیدنی را برنامه ریزی کردیم که اکنون یک شهر در هر استان برای نمونه به کار گرفته شده است، خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با خشکسالی مانند نوبت‌دهی آبیاری فضای سبز انجام می‌دهند که بسیار موثر است.  

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
واقعا که آب نداریم اونوقت میخوایم جمعیت زیاد شه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
هزینه آب،برق،تلفن،گازهرماه سنگین ترازماه قبل دیگه توان پرداخت نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
قیمت آب را واقعی کنید و دست از سر این ملت بدبخت بردارید.این تهدید های همیشه شما به تورم دامن میزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
جلوی اصراف درهزینه ها را بگیرد حداقل50درصد صرفه جویی مشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
آب مهریه حضرت زهرا (ع)
آخرین اخبار