اگر مرزهای سوریه و عراق ازبین رود تهدید داعش دنیا را در بر میگیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از سی ان ان؛  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور سخن گفت.   

جان کری گفت: سناتور منندز  رئیس کمیته ،کروکر عضو برجسته و اعضای کمیته از شما به خاطر برگزاری این جلسه درباره موضوعی که خطرات آن بسیار بالا است، تشکر می کنم.درک کامل تهدید داعش و راهبرد ما برای شکست آنها بسیار مهم است.

جان کری افزود:من در طول سالهایی که در اینجا افتخار خدمت داشتم و با دولت های مختلف کار می کردم همواره بر این باور بودم که سیاست خارجی آمریکا زمانی می تواند به بهترین نحو باشد که گفتگو،بحث ،رایزنی واقعی بین کنگره و بخش اجرایی صورت گیرد.بنابراین من می خواهم اطمینان دهم زمانی را که امروز در اینجا صرف می کنید و عقاید و نظرات خودرا به اشتراک می گذارید و حمایت شما در موفقیت این تلاش کاملا مهم است.

جان کری گفت:من در آغاز باید تاکید کنم بحث هایی در بیست سال گذشته شد که شاید می تواند کتاب ها یا مستندها را برای مدت طولانی پر کند.عراق یکی از آنها است.عراق موجب برخی از داغ ترین بحث ها و عمیق ترین شکاف ها در دهه گذشته شد. موضوعات دشواری وجود دارد که افراد می توانند صادقانه اختلاف داشته باشند اما من امروز اینجا نیامدم تا این بحث ها را تکرار کنم. موضوعی که امروز پیش روی ما است یکی از موضوعاتی است که همه ما باید درباره آن توافق کنیم: داعش باید شکست داده شود. همه ما با نحوه انجام این ماموریت سنجش می شویم و این مسئله در سطح بین المللی نیز مصداق دارد.حتی در منطقه ای که تقریبا به اختلاف معروف است،رهبرانی که در ده سال گذشته نظرات متفاوتی داشته اند و با مسائل بسیار کمی توافق داشته اند اکنون درباره این موضوع بیش از هر موضوع دیگری متحد شدند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بنابراین همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در صحبت مستقیم با مردم آمریکا شرح داده است،ما راهبرد شفافی برای تضعیف ،شکست و نابودی داعش داریم اما آمریکا به تنهایی جلو نخواهد رفت.به همین علت ما در حال ایجاد ائتلاف جهانی هستیم.من در سفری که به سراسر جهان داشتم پرسشی که رهبران خارجی از من می پرسیدند این نبود که آیا آنها باید به این ائتلاف ملحق شوند بلکه این بودکه آنها چگونه می توانند کمک کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:ما در حال شروع  کار نیستیم.این تلاشی است که ما به مرور زمان هم خود و هم به کمک شرکای بین المللی ما ایجاد کرده ایم.حتی قبل از سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته حدود چهل کشور به تلاش برای تقویت ظرفیت عراق از جمله کمک نظامی ،آموزش و کمک های بشردوستانه ملحق شده بودند.ما از زمان آغاز به کار داعش به جای القاعده در سال دوهزار وسیزده، بر روی آن متمرکز شده ایم.ما از ژانویه کمک به نیروهای امنیتی عراق،ماموریت پایش اطلاعاتی و شناسایی را افزایش دادیم و برای رسیدن به وضع بهتر در میدان نبرد پروازهایی انجام دادیم و تسلیحاتی مانند موشک های موسوم به هل فایر را برای عراقی ها فراهم کردیم تا در این جنگ به آنها یاری رسانده باشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تهدید داعش در اوایل تابستان امسال زمانی که به صورت موثر مرز عراق و سوریه را در نوردید و سد موصل سقوط کرد،افزایش یافت.رئیس جمهورآمریکا آگاهانه و دقیق اقدام کرد.ما ماموریت پایش و شناسایی را در عراق افزایش دادیم.ما بلافاصله مراکزعملیاتی مشترک در بغداد و اربیل برپا کردیم و نیروهای ویژه ما ارزیابی بسیار مفصل از نیروهای امنیتی عراق و کرد انجام دادند. رئیس جمهور  اوباما در آن زمان که داعش تهاجم به شمال را شروع کرد دستور حملات هوایی محدود علیه داعش وماموریت بشردوستانه برای محافظت از پرسنل آمریکایی و جلوگیری از وقوع فاجعه مهم را صادر و از نیروهای امنیتی عراق و نیروهای کرد که شجاعانه در حال نبرد بودند،حمایت کرد. ما تا به امروز بیش از صدوپنجاه حمله هوایی انجام دادیم.

این حملات به خاطر سیستمی که در ماه ژوئن  در محل قرار دادیم بسیار دقیق و به طرز باورنکردنی موثر بود که  از جمله این عملیات ها شکستن محاصره کوه سنجار ،باز پس گیری سد موصل وکمک رسانی به شهر امرلی بود. این اقدامات ابتکار عمل داعش را تضعیف کرد و فرصتی برای ما فراهم کرد تا دو محور راهبرد جامع خود را علیه داعش به کار بندیم:یکی از این محورها تشکیل دولت فراگیر عراق ودیگری تشکیل ائتلاف گسترده بین المللی بود. 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما تلاش های خود برای پیشبرد روند سیاسی در عراق را دو چندان کردیم.ما نگاه کامل به این حقیقت داشتیم که هر راهبردی علیه داعش فقط با دولت قوی و فراگیر در عراق و با یک دستور کار ملی جاه طلبانه واتحاد کشور علیه داعش با موفقیت همراه خواهد شد. 

جان کری گفت:فواد معصوم رئیس جمهور عراق با حمایت ما پس از چند هفته مذاکرات پیچیده حیدرالعبادی را به برای سمت نخست وزیری نامزد کرد. مدت کوتاهی پس از آن ،العبادی نخست وزیر عراق بار دیگر با حمایت ما توانست کابینه خود را تشکیل دهد و به پارلمان معرفی کند و هفته گذشته دولت رای اعتماد گرفت.این روند طولانی و دشوار به رهبری عراقی ها و به کمک ما بود.نتیجه این شد که عراق هرگز در تاریخ خود ندیده بود:انتخاباتی که سازمان ملل متحد آن را معتبر توصیف کرده بودبدون دخالت نیروهای آمریکا با گذار صلح آمیز قدرت همراه شد.

وی گفت:من هفته پیش بلافاصله پس از رای اعتماد دولت جدید به بغداد سفر و با حیدرالعبادی نخست وزیر و دیگر رهبران در دولت عراق دیدار کردم.من بسیار دلگرم شدم از این که از آنها به تفصیل درباره طرح ملی دولت برای اتحاد کشور علیه داعش و توانمند کردن جوامع محلی به خصوص در مناطق سنی نشین و بسیج نیروها برای شکست داعش و حفظ امنیت در این مناطق حرف هایی شنیدم.

جان کری گفت:ما در سراسر این روند با رهبران منطقه ای برای اطمینان از حمایت منطقه از دولت جدید و فراگیر عراق در تماس بودیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:امروز پس از سالها حتی دهه ها نسبتا انزوای عراق از همسایگان،عراقی ها ارتباط مجدد با جامعه گسترده عرب را شروع کردند.مثلا آنها هفته گذشته علاوه براین که به عربستان سعودی دعوت شدند بلکه در آنجا مورد استقبال گرم قرار گرفتندو سعودی ها اکنون می گویند سفارت در بغداد را بازگشایی می کنند. 

اکنون با این دولت جدید و فراگیر درعراق زمان آن رسیده است ما و شرکای بین المللی ما از راهبرد دفاعی به سمت راهبرد تهاجمی برویم .راهبردی که قابلیت های سراسر جهان را برای از بین بردن همیشگی تهدید داعش در کنار هم قرار می دهد. 

وی گفت:رئیس جمهور اوباما این راهبرد را به تفصیل شرح داد. بنابراین من در حالی که خوشحال می شوم به سوالات شما پاسخ دهم بار دیگر نگاهی براین راهبرد می اندازم.

در کانون راهبرد ما ائتلاف جهانی قرار دارد که همکاری نزدیک در حوزه های خاص اعم از حمایت مستقیم یا غیرمستقیم نظامی را در بر می گیرد.برای روشن شدن مطلب باید بگویم کمک نظامی به شیوه های مختلف از آموزش و تجهیز تا پشتیبانی و انتقال هوایی خواهد بود و کشورهایی از داخل یا بیرون از منطقه در حال حاضر در حال فراهم کردن حمایت به این شیوه هستند.بنابراین من تردیدی ندارم ما قابلیت ها و منابع مورد نیاز برای موفقیت نظامی را خواهیم داشت و رئیس جمهور اوباما روشن ساخته است که ما کارزار نظامی را برای مقابله با داعش در عراق ،سوریه و هرجایی که آنها را بیابیم،گسترش خواهیم داد اما به دلایل مختلف ،این جنگ مانند جنگ خلیج (فارس) در سال هزار ونهصد و نود و یک نیست و این جنگ عراق در سال دوهزار وسه نیست.نخست این که نیروهای زمینی آمریکا در این مناقشه به ماموریت رزمی فرستاده نخواهند شد. ما با توجه به دهه گذشته می دانیم که راهبرد پایدار،استفاده از نیروهای زمینی آمریکا نیست بلکه راهبرد پایدار قادر ساختن نیروهای محلی برای انجام دادن کاری است که آنها باید برای خود و کشور خود انجام دهند.من می خواهم به صراحت بگویم: نیروهای آمریکا که در عراق به کار گرفته شده اند ماموریت رزمی ندارند و نخواهند داشت. در عوض  آنها از نیروهای عراقی در محل در مبارزه آنها برای کشورشان علیه این تروریست ها حمایت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:در سوریه ،مخالفان میانه رو که بهترین گروه مقابل افراطی گرایان مانند داعش هستند به نبرد ادامه خواهند داد.ما می دانیم همانطور که داعش ضعیف تر می شود،مخالفان میانه رو قویتر خواهند شدو این در تلاش های ما برای فراهم کردن راه حل سیاسی  برای حل همیشگی بحران در سوریه حیاتی خواهد بود.به همین دلیل مهم است کنگره اجازه ماموریت آموزش و تجهیز مخالفان را دهد.همچنین مهم است مخالفان بیشترین حمایت اضافی را که سالها خواستار آن شده بودند،دریافت و از این فرصت استفاده  و به جهان ثابت کنند که جایگزین مناسب برای اسد هستند.

مطلب دوم این است که این ائتلاف بیشتر از ائتلاف نظامی است زیرا هدف بیش از پیروزی نظامی است.این ماموریت فقط مقابله با یک دشمن درمیدان نبرد نیست بلکه مقابله با تمام شبکه ، تلفات شدید وبی اعتبار ساختن یک فرقه شبه نظامی است که قیافه ظاهری جنبش مذهبی را به خود گرفته است.این همان کاری است که ما با القاعده در سال های گذشته انجام داده ایم. 

وی افزود: نکته اصلی این است که ما فقط با کارزار نظامی موفق نخواهیم شد.ما نیاز نداریم هر کشوری نقش نظامی ایفا کند و نمی خواهیم هر کشوری نقش نظامی ایفا کند. فقط کارزار جامع می تواند ما را به اهداف نایل کند. به همین جهت ما بر روی  شیوه های متعدد تلاش متمرکز شدیم.

جان کری گفت:علاوه بر کارزار نظامی به همان اندزه مهم است ائتلاف جهانی تامین مالی غیرقانونی داعش را ریشه کن کند و جنگجویان خارجی را  که گذرنامه های کشورهای سراسر جهان از جمله آمریکا را دارند،متوقف سازد و به تحویل کمک های بشردوستانه به افراد بسیار نیازمند ادامه دهد و درنهایت، از تحریف اسلام که داعش در حال گسترش آن است،جلوگیری کند و به خطبه های افراطیون برای شستشوی مغزی جوانان برای ملحق شدن به جنبش های آنها و ارتکاب شرارت های گسترده با نام خدا پایان دهد. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بسیار دلگرم کننده است که روحانیون ارشد عربستان سعودی تروریسم را براساس احکام شریعت جنایت شنیع اعلام کردند و عاملان تروریسم را نمونه ای از آن دانستند.

وی افزود:جلوگیری از ملحق شدن یک فرد به داعش یا جلوگیری از رفتن او به میدان نبرد موثرترین اقدامی است که ما می توانیم بکنیم .باید تاکید کنم وقتی که ما می گوییم ائتلاف جهانی منظور این است که این تهدیدی نیست که یک کشور یا منطقه خاصی بتواند به تنهایی با آن مقابله کند.تقریبا هر کشوری می تواند نقش مهمی   ایفا کند.بنابراین ما متعهد به همکاری با کشورها از گوشه و اکناف جهان هستیم تا نیازهای این کارزار را با قابلیت هایی که آنها فراهم می کنند،مرتفع سازیم.من هفته گذشته را در خاورمیانه و اروپا سپری کردم و با  چندین رهبر که شراکت آنها برای موفقیت ما حیاتی است،دیدار داشتم و امروز می توانم به شما بگویم:من با هر فردی که در طول سفر صحبت کردم،حمایت قوی خود را برای ماموریت ما اعلام کرد و از تمایل برای کمک به هر نحوی خبر داد. 

جان کری گفت:ما نشست های خوبی داشتیم که از نشست ناتو در ولز شروع شد و سپس نشستی در جده داشتیم.

بیانیه جده ،بیانیه قوی،جامع و متحدی بود که نشان دادمنطقه در حمایت از این جنگ متعهد است.نشست های ما در بغداد،در قاهره و در آنکارا نیز موجب پیش برد روند شد وما  در کنفرانس اوایل هفته در پاریس گامی دیگر در این مسیر برداشتیم و نشست های مجمع عمومی و شورای امنیت هفته آینده برگزار خواهد شد.ما طرحی داریم و بازیگران را می شناسیم.تمرکز ما اکنون این است که چه نقشی هر کشوری می تواند ایفا کند.ما اواخر این هفته حرف های بیشتری درباره شرکا و کمک ها خواهیم داشت و کاملا انتظار داریم این ائتلاف با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رشد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:ما به همین جهت از یکی از باتجربه ترین و محترم ترین سران نظامی مان ،ژنرال جان آلن خواستیم به وزارت امور خارجه بیاید و این تلاش را نظارت کند.ژنرال آلن با برت مک گورک یکی از مشهورترین کارشناسان عراق ما  و آنه پاترسون دستیار وزارت خارجه که زمانی که سفیر ما در پاکستان بود بخشی از تلاش ما علیه القاعده بود، کار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:حقیقت این است که اگر ما این کار را به درستی انجام دهیم،این تلاش به الگوی جهانی برای منزوی کردن و تضعیف دیگر تهدیدات افراطیون در سراسر جهان تبدیل خواهد شد اما اکنون ما باید بر روی داعش تمرکز داشته باشیم.من مطمئن هستم  ما با راهبرد خود و شرکای بین المللی در کنار خود همه چیز مورد نیاز را برای موفقیت در تضعیف و در نهایت نابودی این سازمان مخوف در هرجایی که باشد،داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار