به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منصور ریاحی مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG در ششمین همایش ملی خودرو، سی ان جی و سوختهای جایگزین اظهار داشت: در طرح ملی CNG تاکنون با عرضه بیش از 36 میلیارد مترمکعب گاز به خودروهای دوگانه سوز شرایط جایگزینی 36 میلیون لیتر بنزین فراهم شده است.
وی تصریح کرد: با مصرف 36 میلیون لیتر گاز سی ان جی در کشور علاوه برجلوگیری از واردات بنزین 37 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.
ریاحی افزود: اگر دوره عمر CNG را بررسی و ارزیابی کنیم این صنعت به دوران بلوغ خود رسیده است تاجاییکه در در مصرف سوخت CNGمقام اول را در دنیا بخود اختصاص داده همچنین در تولید خودروهای دوگانهسوز در جهان جایگاه نخست را کسب کرده است، به طوری که 3 میلیون 500 هزار خودرو دوگانه سوز در کشور تردد می کنند.
*افتتاح 20 جایگاه در هفته دولت
وی مجموع جایگاههای احداث شده در کشور را 2هزار و 230 باب عنوان کرد و افزود: تا پایان برنامه هفته دولت 20 باب جایگاه دیگر در کشور راهاندازی خواهد شد که هم اکنون 10 جایگاه جدید همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید و 10 جایگاه دیگر تا آخر هفته دولت افتتاح می شود.
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بیان اینکه در از زمان شروع کار دولت تدبیر و امید 175 جایگاه تجهیزات راهاندازی شده اظهار داشت: از این تعداد در سال گذشته 63 جایگاه تجهیز در کلانشهرها و 14 مورد در کلانشهر تهران راه اندازی شده تا پایان امسال نزدیک 9 جایگاه در تهران راه اندازی خواهد شد.
*تحویل 20 میلیون مترمکعب گاز سی ان جی به خودروها
ریاحی افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به خودروها دوگانه سوز تحویل داده شده که معادل 20 میلیون لیتر بنزین در روز است.
وی برنامههای طرح ملی CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: نخستین برنامهای که در دستور کار قرار گرفته رویکرد توسعه جایگاههای CNG است. در این زمینه ابتدا احداث جایگاه، تبدیل خودرو در دو بخش کارگاهی و کارخانه ای و افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت در دستور کار است تا بتوانیم به امر توسعه جامع عمل بپوشانیم.
*افزایش سهم سبد سوخت از 25درصد به 35درصد در راستای توسعه جایگاهها در کلانشهرها
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNGادامه داد: احداث جایگاههای جدید با توجه به سیاست وزیر نفت توسعه جایگاههای موجود در کلانشهرها و جایگاههایی که از نظر امنیت شهری در جایی قرار گرفته اند در دستور کار است. همچنین احداث جایگاههای جدید با توجه به سیاست وزیر نفت مبنی بر افزایش سهم سبد سوخت از 25 درصد به 35 درصد و توسعه جایگاهها در کلانشهرها در دست اجراست.
ریاحی گفت: به طور یقین مديریت طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG یک رویکرد و سنایوری ویژه را برای توسعه جایگاهها طراحی کرده که ضمن شناسایی ظرفیتها ابتدا باید تقاضا را ایجاد کرده، سپس این تقاضا را مدیریت کنند که ایجاد تقاضا از افزایش ظرفیت تبدیل خودروها و احداث جایگاههای جدید می باشد که این امر توسط مدیریت طرح سی ان جی مدیریت می شود.
*تبدیل 920هزار خودرو در بخش کارگاهی به سی ان جی
وی با اشاره به اینکه تبدیل خودرو به سه شکل تبدیل کارگاهی توسط شرکتهای مجاز، تبدیل کارخانهای خودروها با پایه گازسوز توسط شرکتهای خودروساز انجام میشود. در بخش کارگاهی تاکنون 920هزار خودرو تبدیل شده با توجه به سیاستها و توافقی که بین وزارت نفت و وزارت دفاع انجام شده سازمان دفاع مسولیت تبدیل کارگاهی به نیابت از این دو وزارتخانه مسولیت تبدیل کارگاهی 100 هزار خودرو دوگانهسوز را در 40 کارگاه در سال 93 در دستور کار خود قرار داده است.
وی تاکید کرد: تبدیل کارخانهای نیز توسط شرکت های ایران خودرو، سایپا و زامیاد انجام می شود. در این زمینه جلسات ویژهای تشکیل شده است در بحث تبدیل کارخانهای در در 5ماهه سالجاری نسبت به سال گذشته این سه کارخانه 300 تا 700درصد رشد تولید داشته است.
ریاحی با بیان اینکه رسالت مجموعه وزارت نفت احداث و توسعه جایگاههای CNG است در همین راستا احداث 2هزار و 500 جایگاه تا پایان سال 94 در دستور کار داریم از این تعداد 2هزار و 300 جایگاه تا پایان سال 93 احداث میشود و مابقی جایگاهها ظرف سال 94 تا95 احداث میشود.
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG با اشاره به اینکه در احداث جایگاه CNG کشورمان مقام دوم را دارد،اظهار داشت: یکی از سیاست های این شرکت ورود به بازارهای دنیاست.در همین زمینه بازارهای هدف را شناسایی کردیم که از جمله این بازارها عراق و CIS یا کشورهای آسیای میانه است.
*احداث 5 جایگاه سی ان جی در عراق
وی تاکید کرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار است 5 جایگاه در کشور عراق توسط بخش خصوصی احداث شود همچنین با کشور روسیه مذاکراتی را در خصوص خرید کمپرسورCNG و کمپرسورهایی با پلت فوم مناسب و با کیفیت انجام دادیم تا در این بازاها حضور فعال داشته باشیم که این امر مهم نیاز به دیپلماسی نفتی و سیاسی دارد. با توجه به حرکتهای خوبی که در دولت تدبیر و امید انجام شده با فعال سازی این صنعت شاهد حضور موفق در بازار هدف خواهیم بود.
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی با سرمایه گذاری مشترک است که در این راستا کشورهای CISیا کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام آمادگی کرده اند تا این کار انجام شود تا بتوانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته باشیم.
وی یادآور شد: در ساخت مخزن ایستگاهی به خودکفایی رسیدیم. همچنین احداث سایت ساخت تجهیزات است که شرکت تامین کننده اعلام کرده که این سایت را که شامل کمپرسورو ، درایر، مخازن و بسیاری از قطعات را عملیاتی کند.
ریاحی افزود: همچنین مدل حرفه ای را طراحی و آماده کردیم که با حمایت مدیریت ارشد کلان کشور بتوانیم به این بازارها رسوخ کنیم تا صادرات CNG را داشته باشیم.
وی با اظهار اینکه با وجود افزایش 250 جایگاه در یک سال گذشته مصرف این سوخت افزایش نیافته است، گفت: متأسفانه هم اکنون سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور مصوب نشده و تنها به بیان وزیر نفت اکتفا میشود.
مدیرطرح ساخت جایگاه های CNG با تأکید براینکه برای رسیدن از سهم 25 درصدی به 35 درصدی CNG در سبد سوخت کشور باید سیاست قیمتگذاری پایداری داشته باشیم یادآور شد: قرار نیست قیمت گاز در تهران و سایر شهرها یکسان باشد.
وی از عدم توسعه موزون در تمامی بخشهای زنجیرهای تأمین CNG ایجاد نظام رگلاتوری، نگاه بخشی و جزیرهای به این صنعت، مشخص نبودن سهم CNG در سبد سوخت به صورت مصوب و چابک نبودن در عین وجود پتانسیل به عنوان چالشها و انتظارات از صنعت CNG نام برد و گفت: هم اکنون 10 میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد برای عرضه گاز طبیعی در کشور وجود دارد.
ریاحی با اشاره به قرارداد ساخت 1000 باب جایگاه CNG توسط وزارت دفاع طی 5 سال گفت: امیدواریم این قرارداد به زودی اجرا شود.
وی در پایان خواستار تدوین استاندارد قیمت گذاری پایدار به منظور افزایش بهبود فضای کسب و کار، تشکیل شورای راهبری این صنعت ایجاد مرکز توسعه صنعت CNG و تأمین منابع مالی از طریق تخصیص درصدی از فروش گاز طبیعی به این صنعت شد.
انتهای پیام/