عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران گفت: قیمت‌های غیرواقعی پیمانکاران سد بزرگ دیگری بر سر راه پروژه‌های کشور است یعنی اگر پروژه‌ای را با 100 میلیون تومان در شرایط واقعی بتوان تمام کرد مـتأسفانه پیمانکار با 300 میلیون تومان آن را به اتمام می‌رساند.

"علی‌نعمت چهاردولی" نماینده ملایر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به 75 هزار طرح نیمه‌ تمام در کشور و 24 سال زمانی که برای اتمام آن‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: متأسفانه بخش عمرانی کشور مهمترین بخشی است که مغفول مانده و تحت تأثیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی قرار گرفته است.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران در ادامه تصریح کرد: عمران یک کشور به عنوان زیرساخت توسعه آن کشور محسوب می‌شود و اگر کشوری خواهان پیشرفت باشد، قطعا به جای پرداختن به کارهای نرم‌افزاری و فانتزی باید روی زیرساخت‌های خود کار کند.
 
وی بیان داشت: کشور زمانی به طور جدی در مسیر عمران زیرساخت‌ها قرار گرفته بود و به جرأت می‌توان گفت که 90 درصد طرح‌ها که شامل پل، سد و ریل‌سازی و ... از پروژه‌های نیمه تمام مربوط به همان زمان هستند و مشکل اصلی در ناتمام ماندن برخی از این کلنگ‌زنی‌ها این است که بدون نگاه کارشناسی و موازی کاری شروع شدند.

چهاردولی با اشاره به اینکه مـتأسفانه فرهنگ بدی در کشور جا افتاده که دولت و مجلس برای نشان دادن "عملکرد" خود وارد حوزه کلنگ‌زنی می‌شوند، افزود: اگر  طرحی کلنگ خورده پس ضرورت داشته و نباید 20 سال زمان ببرد و اگر اتمام پروژه طولانی شده، حتما ضرورت اتمام آن حس نشده و یا قطعا احداث آن مشکلی از مسائل کشور را حل نمی‌کرده است.
 
نماینده ملایر با تاکید براینکه باید هر چه سریعتر پروژه‌هایی که کلنگ آن خورده تکمیل شوند، اظهار داشت: دولت و مجلس باید راهکارهایی را برای این مشکل پیشرو بگذارند که یک پروژه 20 سال زمان نبرد، متأسفانه بیشتر کارهایی که انجام می‌شود برای رفع نیازهای روز کشور بوده و فعالیت عمرانی در مقام چندم نیازهای کشور قرار گرفته است.

وی بودجه در نظر گرفته شود برای کارهای عمرانی را کافی ندانست و تصریح کرد: بودجه‌ سال گذشته که برای کارهای عمرانی در نظر گرفنه شد 65 هزار میلیارد تومان بود و امسال 37 هزار میلیارد تومان است و مشخص هم نیست چه مقدار از این 37 هزار میلیارد تومان به تکمیل پروژه‌ها تخصیص پیدا کند. 

چهاردولی یکی از راه‌های تکمیل پروژه‌ها را واگذاری به بخش خصوصی دانست و گفت: اگر پروژه‌ای آنقدر طولانی شده که دیگر کارایی ندارد، باید تغییرکاربری بدهد و یا در صورت امکان حذف شوند و یا اینکه اگر مسیری را طی کرده‌اند که دیگر امکان تغییر کاربری ندارند، بتوان برای زیرساخت‌های روز کشور مورد استفاده قرار بگیرند. 

نماینده ملایر با اشاره به اینکه فاینانس چین یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند گره‌گشای پرژه‌های ناتمام باشد، افزود: اگر بحث فاینانس به طور جدی دنبال شود می‌تواند راه‌گشای حدود 50 درصد از پروژه‌های نیمه تمام کشور باشد اما متأسفانه هنوز به طور جدی به مسئله فاینانس پرداخته نشده است. 

وی در خصوص یکی دیگر از مسائلی که موجب طولانی شدن پروژه‌ها شده است، اظهار داشت: ریزش پول پیمانکاران و قیمت‌های غیرواقعی سد بزرگ دیگری بر سر راه پروژه‌های کشور است یعنی اگر پروژه‌ای را با 100 میلیون تومان در شرایط واقعی بتوان تمام کرد مـتأسفانه پیمانکار با 300 میلیون تومان آن را به اتمام می‌رساند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: عدم نظارت واقعی و قیمت‌گذاری واقعی بلای جان پروژه‌های کشور شده زیرا تا زمانی که اعتبار این پروژه‌ها از سوی دولت و کار در اختیار بخش خصوصی باشد، پیمانکار قیمت را 3 برابر حساب کرده و اگر پروژه‌ای چند سال طول بکشد پیمانکار هیچ ضرری نخواهد کرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار