دریای خزر یکی از بزرگترین سرمایه‌های محیط زیست کشور در معرض تهدید آلاینده‌های زیست محیطی قرارگرفته است تا جایی که نگرانی مسئولین و دوستداران محیط زیست را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،سال 1385 پنج کشورحاشیه‌ی دریای خزر در کنوانسیون حفاظت از محیط زیست 21 مرداد را در تقویم محیط زیست سازمان ملل به نام روز دریای خزر نامگذاری کرد.


 همزمان با روز دریای خزر همایش چند روزه‌ای در گیلان درحال برگزاری است ، در طی این همایش سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی مازندران عنوان کردند آلودگی محیط زیست دریای خرز به میزان نگران کننده‌‌ای رسیده است.

برخی از صاحب نظران و کارشناسان عمده مسائل ومشکلات دریای خزر را ناشی از ورود انواع پساب و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم کشاورزی، استفاده‌های بی رویه از منابع زیر بستردریا و آلودگی‌های ناشی از آن وکاهش ذخایر ماهیان خاویاری می دانند.
آنها براین باورند نوسانات سطح آب دریا، مسائل زیست شناختی، مشکلات بوم شناختی ، فعالیت های نفتی وصنعتی منابع اصلی تهدید کننده‌ی محیط زیست دریای خزر هستند.


تحقیقات انجام شده در این راستا نشان دهنده‌ی آن است که عمده آلودگی‌های دریای خزر از طریق آب رودخانه‌های والگا، اورال، اترک و سفید رود منتهی به این دریا است.


یکی از مهمترین مشکلات دریای خزر نوسانات سطح آب است که به شکل بزرگی تبدیل شده است. در دوره‌های زمانی متفاوت سطح آب دریا کاهش و افزایش دارد و آخرین سیلک این تغییرات از سال 1356 شمسی آغاز شده و تاکنون دریای خزر به روند بالا آمدن آب خود ادامه داده است.


محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در راستای برگزاری این همایش اظهار داشت: آلودگی‌های نفتی که بیشترین سبب آن کشور آذربایجان است به شدت خزر را رنج می دهد البته از سوی ایران نیز انواع فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی وارد خزر می‌شود.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت خزر در مجموع بحرانی است و برای نجات این دریا از آلودگی‌ها توسط کشورهای حاشیه آن فقط اقداماتی در کنوانسیون و نه به صورت کامل انجام میشود که کافی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: دریا ، راستا ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار