رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اعزام 280 پزشک به حج تمتع گفت: در موسم حج 7 درمانگاه شبانه روزی در مکه ومدینه به بانوان خدمات ارائه خواهند کرد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در همایش پزشکان حج تمتع که صبح امروز برگزار شد با اشاره به تغییرات بوجود آمده در سیستم ارائه خدمات درمانی و بهداشتی گفت: تغییرات عمده‌ای از سال گذشته بوجود آمد که همکاران در مرکز  پس از انجام مطالعات بسیار بر روی مشکلات این تغییرات، امسال طرح اصلاح شده را با جدیت تمام اجرا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته فعالیتهای پزشکی حج در قالب پزشک کاروان اجرا می‌شد تصریح کرد: به دلایل خاص طرح پزشک کاروان کنار گذاشته شد و پزشک مجموعه خدمات درمانی و بهداشتی در ایام حج را اجرایی خواهد کرد.
به طوری که برای 456 کاروان ، 280 پزشک مجموعه در نظر گرفته شده است.

مرعشی در ادامه به تسهیلات ویژه برای حجاج زن در موسم حج اشاره کرد و بیان داشت: نیمی از جمعیت حجاج را زنان تشکیل داده‌اند بنابر این برای دسترسی سریع و آسان بانوان به پزشک، 60 پزشک زن با استقرار در هتل‌های مدینه و مکه به بانوان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه خواهند کرد.

همچنین 5 درمانگاه شبانه روزی ویژه ارائه خدمات به بانوان در مکه مکرمه و دو درمانگاه شبانه روزی در مدینه منوره به فعالیت درمانی بانوان اختصاص پیدا کرده است.

همچنین به ازای هر مجموعه‌‌ای که بیش از هفتصد زائر داشته باشد 20 پزشک زن درآن مجموعه حضور خواهد داشت.

رئیس مرکز پزشکی حج وزیارت در ادامه با بیان اینکه سلامت زائران محور اصلی تمام فعالیت‌هاست گفت: به دلیل تغییرات ساختی و بافتی در مدینه امکان ارائه خدمات در بیمارستان قبلی میسر نبود. بنابر این ساختمان جدیدی اجاره شده است.

وی با اشاره به اینکه بیماریهای زائران مسئولیت پزشکان را بیشتر می‌کند افزود: از 60 هزار زائر ، 20 درصد دارای فشار خون، 13 درصد بیمار دیابتی و 33 درصد قند بالای 100 دارند که مسئولیت پزشکان را برای توجیه زائران در خصوص رژیم غذایی مناسب بیشتر می‌کند.

مرعشی با اشاره به همراه داشتن داروهای خاص بیان داشت: هر زائر می بایست داروی خاص خود را به اندازه به همراه داشته باشد و می‌تواند داروی 40 روزه خود را بدون هیچ مشکلی استفاده کند.

وی تصریح کرد: در ایام عمره حجم بسیاری از مراجعات،‌ از 800 هزار زائر اعزام شده، 700 نفر آنان به درمانگاه مراجعه کردند.

وی در پایان با اشاره به اینکه 103 تن دارو برای موسم  حج به عربستان اعزام شده است خاطر نشان کرد: 220 پزشک نیز در بیمارستان‌های ایرانی در مکه و مدینه حضور خواهند داشت و به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زائران خواهند پرداخت.

انتهای پیام/
برچسب ها: پزشک ، گذشته ، درمانگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار