پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم فیلیپ لوهاس با عنوان "آمریکا هر زمان که بخواهد در امور کشورهای خاورمیانه - عراق - دخالت می‌کند"، نوشت: ما - آمریکا - ظاهرا خواهان مداخله در عراق نیستیم مگر در زمان هایی که خودمان بخواهیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "فیلیپ لوهاس" محقق در زمینه مطالعات امنیتی در مرکز "ماریلین ور" نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از اعزام چند صد نظامی ویژه به منظور ارائه مشاوره به دولت عراق ، وعده داد از این کشور در برابر اقدامات خرابکارانه شورشیان حفاظت می کند. همین چند روز پیش بود که آمریکا نخستین دور از حملات هوایی را علیه تروریست های داعش در نزدیکی شهر اربیل در شمال عراق انجام داد. آیا انجام چنین اقدامات کوچکی می تواند سبب حفاظت از عراق در مقابل پیشروی های چنین گروهی شود؟ این موضوع بستگی به آن دارد که مأموریت آمریکا در عراق در چه سطحی باشد.

اگر حجم این عملیات تنها حفاظت از کارمندان آمریکایی به همراه آنهایی باشد که در کوه های سنجار گیر افتاده اند ، باید بگوییم که انجام حملات هوایی علیه تروریست های داعش ممکن است کافی به نظر برسد. اما اقدام بعدی چه خواهد بود؟ اگر مداخله ما در عراق با هدف گسترده تر - یعنی برقراری ثبات در این کشور - مرتبط باشد سخن گفتن در این باره که آیا واشنگتن می تواند به عملیات تروریست های داعش در عراق پایان دهد، دشوار خواهد شد. حتی اگر موفق به چنین کاری شویم نمی توانیم مانع از ورود آنها به سوریه و سازماندهی مجدد آنها شویم. در حالی که عراق دچار آشوب شده است ، دولت کنونی آمریکا باید اقداماتی جدی برای رسیدن به اهداف طولانی مدت خود انجام دهد. 

اگر هدف رئیس جمهور آمریکا کمک به بازگردانی ثبات به عراق است ، تجارب گذشته نشان داده است برای انجام چنین کاری به یک کمپین تمام عیار نیاز است. بعید به نظر می رسد ارتش عراق و نیروهای کردستان - که هر دو از سوی نظامیان آمریکایی آموزش دیده اند - قادر به انجام چنین عملیاتی باشند. به نظر می رسد اتکا به مشاوران ویژه آمریکایی به منظور تقویت توانمندی های ارتش عراق کافی نیست. میزان کار آمدی این مشاوران به سبب تأمل دولت بغداد در صدور مجوز برای آنها در استفاده از مراکز فرماندهی محدود است و حتی اگر آنها اجازه یابند در این عملیات شرکت کنند شمار 300 نفری آنها در عراق برای شکست دادن تروریست های داعش کافی به نظر نمی رسد.

اگر هدف رئیس جمهور آمریکا به واقع کمک به بازگرداندن ثبات به عراق باشد باید ببینیم او چگونه می تواند این کار را انجام دهد. 

در حال حاضر، دولت آمریکا تنها اوضاع را برای خود دشوارتر کرده است. اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در این باره که او نیروهای اضافی به عراق اعزام نخواهد کرد - هر چند که سبب آرام شدن برخی از مقامات در داخل آمریکا شده است - سبب اطمینان تروریست‌های داعش در این‌باره شده است که عملیات آمریکا در عراق بسیار محدود است. 

در داخل آمریکا، باراک اوباما هنوز در این باره دقیقا توضیح نداده است که چرا چشم انداز نسل کشی در سال 2007 سبب نشد نظامیان آمریکایی در این کشور بمانند اما در حال حاضر این موضوع دلیلی برای انجام حملات هوایی واشنگتن در این کشور شده است. در بحبوحه این ابهام راهبردی، جای تعجب نیست که میزان حمایت افکار عمومی آمریکا از سیاست خارجی باراک اوباما در چنین سطح پایینی قرار دارد.

اجازه دهید کمی صریح باشیم: هیچ کسی در آمریکا از اعزام صدها هزار نظامی به عراق حمایت نمی کند.  اما - به سبب حضور مشاوران نظامی آمریکایی در عراق و انجام حملات هوایی در این کشور - در می یابیم که تصمیم در زمینه مداخله واشنگتن در عراق تقریبا اتخاذ شده است. انچه که کمتر مشهود است این است که آیا رئیس جمهور آمریکا اهداف خود را در عراق مشخص کرده است یا نه و این که آیا اوباما تمایل دارد به منظور دست یابی به اهداف خود در عراق برخی مسائل را به این کشور دیکته کند؟

اگر هدف واشنگتن در عراق تسهیل و هموار کردن راه برای برقراری ثبات در این کشور است ، چرا راهبرد و رویکرد کنونی باراک اوباما درباره عراق دچار تناقض است؟ اگر واشنگتن آماده ارائه راهبردی یکپارچه با هدف شکست تروریست های داعش نیست چرا مشاورانی نظامی به عراق اعزام کرده است و چرا اقدام به انجام حملات هوایی در این کشور کرده است؟ این در حالی است که تروریست های داعش منتظر هستند تا ببینند راهبرد و هدف آمریکا در عراق چیست.
 به سبب تلاش های کنونی دولت آمریکا در عراق باید این سوال را مطرح کنیم که « هدف نهایی آمریکا چیست؟» آیا ما فراتر از لفاظی ها در پی تسهیل روند بازگشت ثبات به عراق هستیم و اگر چنین است ، ایا به منظور رسیدن به این هدف هر چه در توان داریم انجام خواهیم داد؟ با در نظر گرفتن اقدامات اوباما طی این سال ها باید بگوییم که پاسخ این سوال منفی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار