در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی متحدان قوی یکدیگر در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما یک پایگاه خبری اسرائیلی نسبت به قلمداد کردن وزیر خارجه ایالات متحده به عنوان دشمن بزرگ این رژیم شدیدا هشدار داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اسرائیل24 در گزارشی به قلم "آلون لیل" آورده است: اکنون که بیست و چندمین روز جنگ با حماس است، اسرائیل با یک دشمن حقیق روبرو شده است. شاید خوانندگان این مقاله فکر کنند که منظور از این دشمن اسماعیل هنیه یا خالد مشعل است، اما اینطور نیست. منظور نویسنده این مقاله جان کری است.

در ادامه این مقاله آمده است: جان کری یک خائن است که در با اخوان‌المسلمین و ائتلاف ضد یهودی قطر-ترکیه همدست شده است، مسئله‌ای که تحلیلگران مشهور تلویزیونی و دانشگاهی و حتی دیپمات‌ها نیز به آن اذعان دارند. وی تلاش می‌کند یک آتش‌بس خطرناک و خصومت‌آمیز بر ما تحمیل کند. 

لیل که سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی و مدیرکل سابق وزارت خارجه این رژیم است، در ادامه مقاله خود در این‌باره می‌نویسد: هفته گذشته من سوار بر هر تاکسی که می‌شدم، راننده تاکسی جان کری را با الفاظ توهین‌آمیز خطاب قرار می‌داد. حتی رابرت سری، نماینده ویژه سازمان ملل در مذاکرات صلح که قرار بود توسط آویگدور لیبرمن از اسرائیل اخراج شود، در مواضع خود نسبت به اسرائیل دوستانه‌تر از جان کری عمل می‌کند.

در ادامه این مقاله آمده است: به نظر می‌رسد که نتانیاهو این مسئله را که حمله زمینی به غزه یک اشتباه استراتژیک بوده است، فهمیده و در هفتمین روز جنگ برای برقراری آتش‌بس تلاش کرد. اما باید به این نکته اشاره کرد که نتانیاهو اگرچه در درک وضعیت درست عمل کرد، اما در انتخاب میانجی برای برقراری آتش‌بس یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. وی عبدالفتاح السیسی را برای این منظور انتخاب کرد، اما وی فراموش کرد که جنگ دو طرف دارد که باید هر دوی آن‌ها قرارداد آتش‌بس و پایان دادن به جنگ را امضا کنند.

اگرچه دشمن جدید اسرائیل یعنی جان کری، قصد داشت به اسرائیل کمک کند و پیشنهاد کرد که وی نیز بر روند امضای آتش‌بس نظارت داشته باشد و آن را امضا کند. اما به وی گفته شد: "نه از شما ممنونیم. ما در شرایط خوبی قرار داریم". اما اکنون به نظر می‌رسد اینگونه نیست و ما در شرایط خوبی قرار نداریم.

پس از دو هفته حضور در جنگ شرایط لحظه به لحظه پیچیده‌تر می‌شود و ما در این شرایط از جان کری خواسته‌ایم میانجی‌گری کند. کری نیز برای این منظور تلاش کرده است تا با حماس ارتباط مستقیم برقرار کند. وی حتی با وزرای خارجه ترکیه و قطر در پاریس دیدار کرده و پیشنهاد آتش‌بس خود را ارائه داده است. اما اسرائیل آن را رد کرده است که البته به نظر می‌رسد حق داشته این کار را بکند. 

در واقع اکنون بهانه کافی برای آغاز دور جدید اهانت‌ها به وزیر خارجه آمریکا از سوی مقامات ارشد اسرائیل به دست آمده است. مکالمه فاش شده باراک اوباما و نتانیاهو نیز نشانه‌ای از حمله دوست صمیمی ما و رئیس‌جمهور آن به اسرائیل است.

ما در واقع فراموش کرده‌ایم که چه کسی به ما کمک مالی کرده و سیستم گنبد آهنین را به ما فروخته است و ده‌ها سال است که بیش از هر دوست دیگری نیز برای امنیت ما تلاش کرده است. ما اکنون دوست جدید خود یعنی السیسی را که اخیرا به عنوان رئیس‌جمهور مصر برگزیده شده است، ترجیح می‌دهیم و این در حالی است که وی بخش عمده‌ای از ثبات دولت خود را مدیون آمریکا است که جدیدا منفور ما شده است.

"آلون لیل" در پایان می‌نویسد: اسرائیل باید در نحوه رفتار خود با دولت آمریکا تجدید نظر کند. حمله به اوباما و کری نشانه ترس ما و از دست دادن روش و مسیر درست است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار