مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز کارون در شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری تصویب شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از تصویب طرح مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز کارون در شورای برنامه ریزی این استان خبرداد.
حسین بهرامی گفت: بر این اساس، قرار است در گام اول حداقل در چهار شهرستان این استان، مدیریت جامع در چند حوزه آبخیز به عنوان پایلوت اجرا و در یک برنامه زمان بندی به تمام حوزه کارون تسری یابد.
وی ادامه داد: براساس این طرح و به منظور جلب مشارکت مردم و برقراری انسجام سازمان ها، کمیته ای با ریاست استاندار و یا معاون برنامه ریزی استانداری تشکیل و با تصویب برنامه، زمینه هماهنگی و انسجام سازمان های درگیر در حوزه های آبخیز را فراهم می کنند.
بهرامی اظهار داشت: کمیته هایی نیز با عنوان کمیته مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز به ریاست فرمانداران ایجاد می شود که رؤسای ادارات مرتبط، مردم محل و تشکل های مردم نهاد در آن عضویت داشته و زمینه برنامه ریزی مشارکتی را فراهم می کنند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پیش بینی می شود با اجرای طرح مدیریت یکپارچه حوزه های آبخیز، کاربری های ناصحیح فعلی همچون کشت دیم در اراضی شیب دار تبدیل به کشت گیاهان دارویی و باغات شود.
حسین بهرامی پیاده سازی مدیریت صحیح مراتع و افزایش راندمان بهره برداری از منابع آبی را از اهداف این پروژه دانست و تصریح کرد: در زمینه ایجاد مشاغل جدید برنامه هایی در هر حوزه آبخیز تدوین شده که نتیجه نهایی آن توسعه و رفاه بهره برداران و حفاظت از منابع حیاتی حوزه های آبخیز خواهد بود.
افت سفره های آب زیرزمینی، کم آبی و خشک شدن رودخانه ها، فرسایش و تخریب خاک و تخریب پوشش گیاهی در سال های اخیر حوضه های آبخیز کارون و زاینده رود را در استان چهارمحال و بختیاری با تهدید هایی مواجه کرده است.
استان چهارمحال وبختیاری سرچشمه رودخانه های کارون، زاینده رود و دز است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.