در تخصیص اعتبار و بودجه به تعاونی‌ها باید دید هدف چیست و در واقع هدف، گسترش چه سطح از تعاونی‌ها است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بودجه از کلمه فرانسوی بوجه به معنای کیف پول  گرفته شده است و به معنای برنامه ریزی مالی و یک فهرست از تمام هزینه‌های برنامه ریزی شده و درآمد است. هدف از این بر نامه ریزی علاوه بر صرفه جویی مخارج، تولید درآمد است.

اصل اساسي در بودجه ريزي اطمينان از رعايت تماميت مالي و مسئوليت پذيري است كه از طريق پيش بيني دقيق منابع و اختصاص يا اجازه پرداخت آن به گيرنده خاص تامين ميشود در صورتيكه اين مهم بخوبي اجرا نگردد انحراف از برنامه و بروز مشكلات اجتناب ناپذير است.

در برخی بخشهای اقتصادی بودجه علاوه بر تآمین اعتبارات زمینه های تولید بودجه به واسطه اشتغال را فراهم می کند. مصداق این نمونه را می توان در بخش تعاون دید.

بخش تعاون بعنوان يكي از سه اركان اقتصادي كشور مسئوليت قراردادن ابزار و امكانات لازم براي توليد و ايجاد اشتغال را دارد. هر چند این بخش با سرمایه مردمی شکل می گیرد اما برای تداوم حیات خود در عرصه اقتصادی نیازمند تخصیص بودجه بهینه است.

در تخصیص اعتبار و بودجه به تعاونی ها باید دید هدف چیست و در واقع هدف گسترش چه سطح از تعاونی ها است که برای تحقق این امر باید آشنایی و آمار دقیق از تعاونی های موجود داتشته باشیم.

علاوه بر مسئولان و فعالان بخش تعاون  قانونگذار هم باید با توجه به اهداف اين بخش همه ساله در قانون بودجه كل كشور از محل اعتبارات اشتغالزايي سهمي را براي این بخش منظور كند.

برای تخصیص بودجه بهینه به تعاونی ها ابتدا باید منابع مالي اختصاص یافته به بخش تعاون اصلاح شود. وظایف تعاونگران به درستی اصلاح شده و به این نکته توجه کرد افزايش توليد ناخالص ملي از طريق اختصاص مناسب بودجه تعيين شده به بخش میسر است.

در تخصیص بودجه به تعاونی ها باید کوشید تا یکسان نگری بین بخش خصوصی و تعاونی از بین برود چرا که در قانون اساسی سهم بخش تعاون در اقتصاد به درستی تعریف شده است.

به هر حال تعاون برای توسعه نیازمند تخصیص بودجه بهینه است تا تعاونگران با اطمینان کامل وارد عرصه تعاون شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار