روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: سفر پادشاه عربستان به مصر نیم ساعت بیشتر طول نکشید و ملک عبدالله حتی هواپیمای خود را که در فرودگاه بین المللی قاهره فرود آمده بود، ترک نکرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز گزارش داد، دیدار کوتاه جمعه شب پادشاه عربستان با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور جدید مصر نمادی مهم در منطقه محسوب می شود. بازیگران اصلی خاورمیانه، به دنبال تقویت اتحاد ها و افزایش نفوذ خود هستند.مصر و عربستان از جمله این بازیگران کلیدی هستند. سه سال گذشته برای مصر که خود را مرکز ثقل سیاسی جهان عرب در نظر می گیرد، سال های خوبی نبوده است. ناآرامی های بی وقفه ای که 2011 در مصر ایجاد شد، به اقتصاد این کشور آسیب رسانده، گردشگران خارجی را از سفر به مصر منصرف کرده، موجی از خشونت در کشور به راه انداخته است. 

لس آنجلس تایمز نوشت: دو کشور مصر و عربستان از تابستان گذشته، زمانی که پادشاه عربستان از کودتای نظامی علیه محمد مرسی، حمایت کرد، روابط نزدیکی برقرار کرده اند. عربستان سعودی از آن زمان به بعد چه در دوران 11 ماهه دولت موقت و چه اکنون که دولت جدید سیسی تشکیل شده است، کمک های مالی زیادی به مصر کرده است. اما حتی با وجود اتحاد قوی دو کشور، حامیان سیسی به سختی می توانند هیجان خود را از سفر ملک عبدالله 90 ساله که سن و شرایط جسمانی اش سفر کردن را بسیار دشوار می سازد، پنهان کنند. این حقیقت که سفر ملک عبدالله به مصر توقف کوتاهی در مسیر بازگشت از مغرب بود، حامیان سیسی را از آن باز نداشت که آن را دلیلی برای بازگشت اعتبار مصر برشمرند. روز شنبه خبر این دیدار صفحه اصلی روزنامه های مصر را به خود اختصاص داده بود.  

گفتنی است، باوجود آن که مشخص نیست آیا در نشست فرودگاه این دو مقام درمورد روابط با واشنگتن هم صحبتی کرده اند، اما عربستان سعودی و مصر هردو تردیدهایی درمورد سیاست های منطقه ای آمریکا که متحد نزدیک هر دو کشور بوده است، دارند. سعودی ها به شدت از نزدیک شدن آمریکا به ایران ناخشنودند. از سوی دیگر نیروهای سیسی هم از تعلیق صدها میلیون دلار کمک نظامی آمریکا پس از سرکوب اخوان المسلمین خشمگین اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار