الشرق الاوسط نوشت: رئیس جمهور مصر به منظور تشکر از نقش و حمایت های عربستان پس از انقلاب سی ام ژوئن مصر، در آینده بسیار نزدیک به ریاض سفر می کند و به احتمال زیاد، زمان این سفر پایان هفته‌ آینده باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران الشرق الاوسط نوشت: رئیس جمهور مصر به منظور تشکر از نقش و حمایت های عربستان پس از انقلاب سی ام ژوئن مصر، در آینده بسیار نزدیک به ریاض سفر می کند و به احتمال زیاد، زمان این سفر پایان هفته‌ آینده باشد. 

پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی از لندن به قلم احمد الغمراوی نوشت: در حالی که عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر موافقت اصولی خود را در پاسخ به دعوت هایله ماریام دیسالین نخست وزیر اتیوپی برای سفر به این کشور در پایان این ماه اعلام کرد، اما منابع نزدیک به نهاد ریاست جمهوری روز گذشته تاکید کردند نخستین سفر خارجی رئیس جمهور مصر به عربستان خواهد بود که به احتمال زیاد پایان هفته آینده صورت خواهد گرفت.

بر پایه این گزارش، این منابع در مصاحبه با روزنامه الشرق الأوسط اعلام کردند: رئیس جمهور مصر در گذشته چندین بار قبل از انتخاب شدن ، وعده داده بود که عربستان سعودی، نخستین مقصد سفرهای خارجی وی باشد تا از نقش قابل توجه و حمایت های ملک عبد الله بن عبد العزیز از مصر در پی انقلاب سی ام ژوئن و همچنین اعلام «نقشه راه» مصر در سوم ژوئیه گذشته تشکر و قدردانی کند.

به نوشته این روزنامه، ناظران می گویند: پس از انقلاب ژوئن، بیشتر کشورها که عمدتا غربی بودند با حمایت های ارتش مصر از جنبش های گسترده مردمی که خواهان عزل محمد مرسی رئیس جمهور سابق بودند، مخالفت کردند و برخی از این کشورها معتقد بودند آنچه در این زمینه روی داده، یک "کودتا" است اما در سایه حمایت های عربستان سعودی ، کویت و امارات و درک این کشورها از اراده مردم مصر، اندکی از شدت انزوای بین المللی که ممکن بود قاهره در آن قرار گیرد، کاست.

الشرق الاوسط نوشت: این منابع آگاه می گویند به احتمال زیاد زمان سفر السیسی به عربستان سعودی پایان هفته آینده باشد چرا که رئیس جمهور مصر هم اکنون مشغول سامان دادن به اوضاع داخلی مصر و در راس آن، منتظر تکمیل شدن فهرست کابینه آینده مهندس ابراهیم محلب، نخست وزیر مکلف و انتخاب معاونان و مشاوران خود است. 

این در حالی است که ناظران نیز زمان این سفر (پایان هفته آینده)، را تایید کردند و گفتند: این سفر باید قبل از سفر السیسی به آدیس آبابا در پایان ماه جاری باشد چرا که وی (السیسی) ممکن است قبل از آن، یعنی بیست و ششم و بیست و هفتم ژوئن جاری در کنفرانس سران آفریقا در مالابو پایتخت گینه استوایی شرکت کند.

بر پایه این گزارش، اتحادیه آفریقا، عضویت مصر در این اتحادیه را پس از انقلاب سی ام ژوئن به حالت تعلیق در آورد اما این احتمال بسیار زیاد است که شورای صلح و امنیت آفریقا، عضویت مجدد قاهره در این اتحادیه را در نشست آینده خود در بیست و پنجم ماه ژوئن کنونی رسما اعلام کند. 

در پایان این گزارش آمده است: همچنین سفر السیسی به آدیس آبابا، می تواند در حل بحران موجود میان مصر و اتیوپی که پس از اقدام آدیس آبابا در ساخت سد النهضه بر روی رود نیل، رخ داد، بسیار مؤثر و مهم باشد؛ سدی که مصر می گوید بر سهم این کشور از آب نیل تاثیر می گذارد. این بحران از طریق دیپلماسی معمولی در دوره مرسی حل و فصل نشد اما ممکن است دیدار دو رئیس جمهور در آدیس آبابا در حل بحران مؤثر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار