بیست و چهارمین "نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی" با حضور معاون اول رییس جمهور 20خرداد افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، بهمن نامور مطلق  معاون صنایع دستی در نشست خبری روز جهانی صنایع دستی که صبح امروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی با حضور معاون اول رییس جمهور 20 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی نیز در این روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران صورت خواهد گرفت.

وی افزود: فعالیت‌های هفته صنایع دستی حول چهار محور کلی بوده و یکی از آنها برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خواهد بود، فعالیت‌های استانی نیز از 17 خرداد شروع شده و تا 30 خرداد ادامه دارد.

نامور مطلق تصریح کرد: سالن‌های هفت و هشت و نه و 62 نمایشگاه بین‌المللی تهران به برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی اختصاص دارد. همچنین 450 غرفه در نظر گرفته شده که 400 غرفه آن به بخش فروش و 50 غرفه نیز به تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنایع دستی اختصاص دارد.

معاون صنایع دستی اظهار داشت: در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی هفت کشور خارجی به همراه 15 انجمن دوستی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: بزرگترین صادر کننده‌های صنایع دستی همچون کشور چین ،هند و پاکستان و بزرگترین کشورهای وارد کننده صنایع دستی همچون ترکیه، ازبکستان، عراق و افغانستان در این نمایشگاه غرفه نمایش آثار دارند و همانند هنرمندان ایرانی که در نمایشگاه صنایع دستی کشورها اجازه فروش کالا ندارند  ما هم همانطور با آنها رفتار کرده و اجازه  فروش محصولاتشان را ندادیم .

نامور مطلق تصریح کرد: چندین چادر به عشایر کشورمان برای معرفی آثار و اقوام مختلف اختصاص داده شده است.

معاون صنایع دستی اظهار داشت: تمام غرفه‌های صنایع دستی رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است همچنین مانند پارسال اسکان هنرمندان استانی و پذیرایی از آنها رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی امسال بخش تولید زنده حذف شده انجام این کار باعث شده تمرکززدایی از تهران کمتر شود به طوری که هم‌اکنون در استان‌ها 150 کارگاه تولید زنده صنایع دستی داریم.

نامور مطلق تصریح کرد: برای نخستین بار ثبت نام هنرمندان برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی به صورت اینترنتی انجام شد.

معاون صنایع دستی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی صنایع دستی قیمت‌گذاری آن بوده که ما قصد داریم قیمت‌گذاری‌ها را در چند لایه بررسی کنیم تا قیمت‌ها در حد امکان کاهش پیدا کند.

وی افزود: بیش از 30 غرفه به دانشگاه‌ها و نهادهای آکادمیک اختصاص داده شده و یکی از راه‌های رهایی از وضعیت موجود صنایع دستی رفتن به سمت صنایع دستی دانش بینان است.

نامور مطلق تصریح کرد: یکی از ارکان اصلی صنایع دستی گفتمان سازی و تبلیغ در این زمینه است که خوشبختانه ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی همچون صدا و سیما و شهرداری همکاری خوبی در زمینه تبلیغات با معاونت صنایع دستی داشته‌اند، به طوری که قرار است 100 بیلبورد رایگان از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران به صورت رایگان در اختیار صنایع دستی برای تبلیغات صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما برای برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی دو میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار بوده که با توجه به کمبود بودجه سازمان تنها با 800 میلیون تومان موافقت شد به طوری که مجبورشدیم از خیلی از هزینه‌هایمان کم کنیم.

نامور مطلق تصریح کرد: از 800 میلیون تومان اعتبار حدود 360 میلیون تومان به شرکت نمایشگاه بین‌المللی تهران برای اجاره غرفه‌ها پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی اظهار داشت: امسال از 400 هزار هنرمند برای حضور در مراسم روز جهانی صنایع دستی دعوت شد اما با توجه  به کمبود بودجه امیدواریم سال آینده بتوانیم هنرمندان بسیاری را دعوت کنیم.

وی افزود: به دولت پیشنهاد دادیم تا یک ردیف مستقل به برپایی نمایشگاه صنایع دستی تهران اختصاص دهد، تا بتوانیم این نمایشگاه را به یک برند جهانی تبدیل کنیم.

نامور مطلق تصریح کرد: هم‌اکنون پرونده 50 هنرمند برای اعطای تسهیلات به بانک‌های عامل بررسی شده است و آنها می‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به 112 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که نسبت به سال‌های قبل 16 درصد افزایش داشته البته صنایع دستی ما به صورت چمدانی صادر می‌شود آمار آنها در نظر گرفته نشده است.

نامور مطلق تصریح کرد: قصد داریم 5 نقطه فروش صنایع دستی در خارج از ایران همچون کشورهای ترکیه و هلند راه‌اندازی کنیم.

گفتنی است: بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی20خرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت 15 تا 21 مراجعه کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار