با توجه به ماهیت و خصوصیات فنی روش آبیاری قطره ای، مصرف آب در این روش کمتر از سایر روش های آبیاری است. در آبیاری قطره ای تنها بخشی از خاک اطراف بوته گیاه یا درخت آبیاری می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، کاهش تبخیر از سطح خاک، عدم وجود روانآب سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می شود. در این روش قسمت های اضافی خاک که در روش های سنتی مرطوب شده و آب آن به مصرف تبخیر یا تعرق علفهای هرز می رسد، خشک باقی می ماند.

در بعضی روشها مانند روش بارانی مقداری از آب پخش شده توسط آبپاش ها در هوا تبخیر و یا توسط باد از مزرعه خارج می شود(بادبردگی)حال آن که در روش قطره ای چنین مواردی وجود ندارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تلفات پخش آب در هوا و یا خیس شدن شاخ و برگ نیز در این روش وجود ندارد.

کامران یوسفی راد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: آبیاری قطره ای در استفاده سودمند از آب، عملیات زراعی و مهندسی و همچنین از نظر اقتصادی دارای مزایای اقتصادی و ارزشمند است.

وی تشریح کرد: امتیازات آبیاری قطره ای در سایه مدیریت صحیح در طراحی، استفاده و نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای حاصل می شود.

یوسفی راد ضمن اشاره ای به تاثیر آبیاری قطره ای در تهویه خاک ادامه داد: آبیاری قطره ای باعث تهویه موثر خاک شده و عاملی برای تامین رطوبت مناسب و قابل استفاده در خاک است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تلفات آب از طریق خاک به علت کاهش سطح خیس شدگی خاک در آبیاری قطر ای به حداقل می رسد.

وی از صرفه جویی با آبیاری قطره ای گفت و اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب به علت به کار بردن میزان دقیق آب مورد نیاز در این روش به سادگی میسّر خواهد بود.

یوسفی راد تاکید کرد: کارشناسان هزینه بهره برداری و نگهداری سیستم آبیاری قطره ای را نسبت به سایر روش های آبیاری کمتر می دانند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کارشناسان باغبانی کنترل علف های هرز، کاهش روان آب و یا هرزآب، کم شدن تبخیر آب و کاهش هزینه های کارگری را ازمهم ترین مزایای آبیاری قطره ای می دانند.

سعداله اسکندری افزود: استفاده از روش آبیاری تحت فشار را باید یکی از راه های کاهش مصرف آب قلمداد کنیم.

وی با معرفی بیشتر این سیستم از آبیاری تصریح کرد: آبیاری قطره ای یک نوع آبیاری تحت فشار و قابل استفاده در باغات، گلخانه ها و کمتر در مزارع است.

اسکندری ادامه داد: در این سیستم آب از یک شبکه لوله کشی کم فشار پخش می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در آبیاری قطره ای مقدار سطح خیس شده زمین به تعداد نقاط ریزش آب و آرایش آنها بستگی دارد.

وی با عنوان نمودن مقدار صرفه جویی آب در زمان های مختلف فصل رویش گیاهان اظهار داشت: بیش ترین صرفه جویی در مصرف آب در این روش در اوایل فصل کشت یعنی زمانی که سطح زمین از شاخ و برگ گیاه پوشیده نشده و تبخیر آب از سطح خاک شدید است.

اسکندری تاکید کرد: آبیاری قطره ای با توجه به نوع محصول، میزان سرمایه گذاری اولیه وسهولت بهره برداری قابل اجرا خواهد بود.

براساس این گزارش، در آبیاری قطره ای نیاز آبی گیاه به طور روزانه تأمین می شود، بنابراین رطوبت خاک در منطقه توسعه ریشه ها در طول دوره رشد ثابت باقی مانده و گیاه کمتر از نوسان های تنش آب صدمه می بیند.

گفتنی است مقایسه مقدار محصول تولیدی در آبیاری قطره ای با سایر روش های نشان داده که تولیدی محصول در این روش بیشتر و یا حداقل مساوی با سایر روشها بوده است. به عبارت دیگر آبیاری قطره ای باعث کاهش مقدار محصول نمی شود.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: افزایش ، تولید ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.